אוליבר טוויסט (מיני-סדרה, 1999)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוליבר טוויסט
Oliver Twist
מבוסס על אוליבר טוויסט עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סדרת דרמה, סדרה המבוססת על ספר עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים מבוסס על אוליבר טוויסט מאת צ'ארלס דיקנס
כותבים אלן בליסדייל (אנ')
בימוי רני ריי
שחקנים רוברט לינדזי
קירה נייטלי
מייקל קיצ'ן
סם סמית'
ג'ולי וולטרס
פסקול פול פריצ'רד
ארץ מקור בריטניה
שפות אנגלית
מספר עונות 1
מספר פרקים 4
הפקה
מפיק קית' תומפסון
צלמים וולטר מקגיל
אורך פרק 386 דקות
שידור
רשת שידור ITV1
תקופת שידור מקורית 28 בנובמבר 1999 – 19 בדצמבר 1999
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוליבר טוויסטאנגלית: Oliver Twist) היא מיני-סדרה בהפקת ITV המבוססת על הספר אוליבר טוויסט מאת צ'ארלס דיקנס.[1]

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרק הראשון מגולל את קורותיהם של הורי אוליבר (אגנס פלמינג ואדווין ליפורד) הנאבקים באהבתם זה לזה. אדווין נאבק באשתו אליזבת' ליפורד, אם בנו אדוארד (שיהיה מוכר בשם "מונקס") שחיה בנפרד ממנו, ואגנס נאבקת בתוך משפחתה. כשאליזבת ואדווין נפגשים היא הורגת אותו ומתכננת לרצוח גם את אגנס. היא מכריחה את אדוארד להרוג את אגנס, אבל אגנס מצליחה לברוח, ואחותה הקטנה רוז (קירה נייטלי) היא עדה לניסיון הרצח ונותרת בטראומה. אגנס בורחת מהבית כשהיא בהריון עם אוליבר. היא מגיעה לרחוב מרכזי בלונדון ומתמוטטת. היא נלקחת לבית מחסה לעניים ושם היא יולדת. זמן קצר אחר הלידה היא מתה.

בגיל תשע נשלח אוליבר לבית מחסה אחר, שם מתעללים בו ומענים אותו. הילדים בבית המחסה עורכים הגרלה כדי להחליט מי מהם יבקש תוספת אוכל. אוליבר עולה בגורל, והוא נאלץ לבקש עוד מנה. אחרי שמר באמבל מכה אותו, הוא נמכר לקברן מר סאורברי. גם בני משפחת סאורברי מתעללים באוליבר. וכשנוח קלייפול, השוליה של הקברן, מעליב את אמו של אוליבר, הוא מאבד את שלוותו ובורח. מונקס, שמודע לכך שאוליבר נשאר בחיים, מארגן עם פייגין שהוא ייקח את הילד וילמד אותו להיות כייס. אוליבר פוגש את ארטפול דודג'ר שלוקח אותו אל פייגין. אוליבר חושב שפייגין הוא קוסם, כי היא ידע מיד את שמו. מונקס מגיע למקום ועובר התקף. לפני כן הוא אומר לפייגין שהוא רוצה להמיט חרפה על אוליבר. פייגין שולח את אוליבר עם דודג'ר וצ'ארלי לכייס את מר בראונלו. אחרי שהשניים מכייסים את האיש, דודג'ר דוחף את אוליבר לעברו, וכל האנשים ברחוב חושבים שאוליבר אשם בגנבה. אוליבר מוכה קשות ומובא בפני שופט. במהלך המשפט, בעל חנות הספרים מגיע ומעיד לטובתו של אוליבר. האישומים מבוטלים ואוליבר נזרק לרחוב.

מר בראונלו לוקח את אוליבר לביתו לחיות איתו ועם מרת בדווין, הם אינם מודעים לעובדה שבראונלו היה חבר קרוב של הוריו של אוליבר. פייגין וביל סייקס (אנדי סירקיס) מאלצים את ננסי (אמילי ווף) להחזיר את אוליבר. היא עושה זאת על אף ניסיונותיו לברוח ממנה. מר בראונלו מפגין עוינות כלפי גברת בדווין ושולח אותה לגור בבית אחר בדרום. אוליבר מוחזר למקום המקלט של פייגין וכנופייתו. הם מפשיטים אותו מבגדיו, לוקחים ממנו את הספר והכסף שמר בראונלו נתן לו עבור מוכר הספרים. ביל סייקס מעלה רעיון לשדוד בית בדרום, זהו הבית שבו מתגוררת גברת בדווין.

גם אחותה של אגנס, רוז, גרה באותו בית. אוליבר, ביל ואחד מהבריונים של פייגין פורצים לתוך הבית. אוליבר נורה על ידי השומרים, וביל משליך אותו לתוך תעלה. פייגין מספר על כך למונקס, וננסי מקשיבה לשיחה ללא ידיעתם. גברת בדווין, רוז והשומרים מוצאים את אוליבר ומביאים אותו לתוך הבית. מר בראונלו מגיע להתנצל בפני גברת בדווין, השניים מתפייסים ומר בראונלו מגלה מה קרה לאוליבר. פייגין ומונקס מנסים לברר אם אוליבר עדיין בחיים. הם מגיעים לבית, אוליבר רואה את פייגין ורוז רואה את מונקס, אותו ראתה שנים רבות לפני כן כשהוא מנסה לרצוח את אחותה.

כשפייגין מגלה שבראונלו מחפש אותו, הוא אומר לאנשי הכנופיה שלו להתפזר. בינתיים מר בראונלו והאחרים חוזרים ללונדון להמשיך בחיפוש. רוז מספרת למר בראונלו על הסיוטים שלה אודות התוקף של אגנס, ונחישותה למצוא אותו. ננסי מגיעה לביתו של בראונלו לספר לו על השיחה בין פייגין ומונקס. פייגין שמודע לכך שננסי בוגדת בהם, שולח את דודג'ר וצ'ארלי לעקוב אחריה. דודג'ר חוזר ופייגין מספר על כך לביל. אליזבת' (אמו של מונקס) מתה מהתקף לב ומונקס מתכוון להפסיק את רדיפתו של אוליבר. הוא נעצר על ידי בראונלו והשוטרים. ביל חוזר לננסי והורג אותה. צ'ארלי ואחת מחברותיה מגלים את הגופה. ומתחיל מרדף אחרי ביל.

פייגין מתחיל לאבד שליטה על המצב, ונאלץ לשנות את מראהו כדי לא להיתפס. ביל נדחק לפינה כשצבא של גברים ונשים רודפים אחריו בכוונה להרוג אותו. הוא מוביל את ההמון למקום המסתור של פייגין, והשניים מתכננים לברוח. השניים עולים לגג, ופייגין מעמיד פנים שביל חטף אותו. ביל מאבד את שיווי המשקל נופל מהגג אל מותו. פייגין נחשב בטעות לקורבן, עד שאוליבר מזהה אותו, והוא נעצר על ידי השוטרים. אוליבר ובראונלו מבקרים את פייגין בתא הכלא, והוא מספר להם על מכתב שמונקס נתן לו, ואומר לאוליבר היכן למצוא אותו.

בכלא מתגלים אצל פייגין סימנים של שיגעון. הוא מדבר אל עצמו ושוכח שהוא נמצא בבית הסוהר. בראונלו ואוליבר מוצאים מכתב שכתב אביו של אוליבר לאמו. בראונלו קורא את המכתב. מונקס מספר להם על ילדותו האומללה, ומבטיח לשנות את דרכיו. בראונלו מאפשר לו ללכת לדרום. שנים אחר כך מונקס נשוי ומצפה לילד. רוז מתחתנת עם אהוב לבה ד"ר לוסברן (דייוויד בארק-ג'ונס). אוליבר נוכח בחתונה בסצנת הסיום של הסדרה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחלוקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורת הושמעה לגבי התסריט של אלן בליסדייל, בעיקר על ההחלטה להתחיל את הסדרה בשעתיים של סיפור רקע (שרובו ממוצא על ידי בליסדייל) לפני שמתחיל סיפור העלילה של הרומן עצמו. בנוסף לכך בליסדייל שינה קטעים ידועים מהרומן, גם אם הרעיון עצמו נשאר זהה, כמעט כל פרט שונה כך שהסדרה נראית כסיפור מקורי, ולא עיבוד של ספר קיים. מונקס, שבסדרה מתגלה כמי שרוצח בפועל, חוזר בתשובה ומנבל מושלם הוא הופך לאיש משפחה.[2]

הפצה למדיה ביתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-27 במרץ 2000 הוציאה חברת ITV את הסדרה על גבי קלטות VHS, בשיתוף עם חברת הסרטים "קרלטון" (אנ'). ב-16 באוקטובר 2006 יצאה הסדרה על גבי DVD.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Paul Schultz (8 באוקטובר 2000). "Masterful Twist". New York Daily News. נבדק ב-3 בנובמבר 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Neil Genzlinger (7 באוקטובר 2000). "Oliver Gets Much More But Not in a Cereal Dish". New York Times. נבדק ב-3 בנובמבר 2012. {{cite news}}: (עזרה)