אומאגה (מתאבק)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אומאגה
Umaga
אומאגה, מאי 2009
אומאגה, מאי 2009
לידה 28 במרץ 1973
סמואה האמריקנית, ארצות הברית
פטירה 4 בדצמבר 2009 (בגיל 36)
יוסטון, טקסס, ארצות הברית
שם במה אדי פאטו
אקמו
אקמו פאטו
ג'מאל
אוסו פאטו
אומאגה
משקל 159 ק"ג
גובה 1.93 מטר
לאום אמריקאי
קריירה מקצוענית 1995–2009 (כ־14 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מאמנים אפא אנואי

אדוארד סמית' פאטואנגלית: Edward Smith Fatu;‏ 28 במרץ 19734 בדצמבר 2009) היה מתאבק סמואני אמריקאי. הוא מוכר בעיקר בשל תקופתו בארגון ההיאבקות World Wrestling Entertainment‏ (WWE), שבו הופיע תחת שם הבמה אומאגה ובו כיהן פעמיים כאלוף הבין יבשתי.

הוא חלק ממשפחת ההיאבקות המפורסמת, משפחת אנואי. במהלך תקופתו הראשונה בארגון תחת שם הבמה ג'מאל, הוא היה חלק מהצמד Minute Warning‏-3, ביחד עם בן דודו, מאט אנואי, שנודע בשם רוזי. תקופה זו הגיעה לקיצה ביוני 2003 לאחר ששוחרר מהארגון. פאטו שב בחזרה באפריל 2006, הפעם תחת שם הבמה אומאגה, כשהוא יצא לרצף ניצחונות חסר תקדים במותג Raw לאורך כל שנת 2006, עד שספג את הפסדו הראשון בחזרה המחודשת שלו בינואר 2007 על ידי ג'ון סינה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאטו נולד ב-28 במרץ 1973 להוריו ורה וסולופה פאטו סניור ממשפחת ההיאבקות, אנואי. אימו, ורה, הייתה אחותו של המתאבקים אפא וסיקה מהצמד הויילד סמואנס. שני אחיו הבוגרים ממנו, סאם (הידוע יותר בשם הבמה, טונגה קיד) וסולופה (הידוע יותר בשם הבמה, ריקישי) הם גם מתאבקים מקצועיים, והוא דוד של צמד האוסוס (ג'יי אוסו וג'ימי אוסו) ובן דודם של יוקוזונה, הרוק, רוזי ורומן ריינס. ב-27 באפריל 2008, אימו נפטרה לאחר שבע שנות מאבק במחלת הסרטן.[1]

קריירת היאבקות מקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריירה מוקדמת (1995–2001)[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאטו התאמן ביחד עם בן דודו, מאט אנואי, בבית הספר להיאבקות של הויילד סמואנס, שנוהל על ידי משפחתם. בשנת 1995, כשהוא סיים את אימוניו, פאטו ערך את קרב הבכורה שלו ביחד עם דודו, אפא, בארגון ההיאבקות World Xtreme Wrestling‏ (WXW).

World Wrestling Federation/Entertainment‏ (2001–2003)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2001, פאטו ביחד עם בן דודו, מאט, חתמו על חוזי פיתוח בארגון ההיאבקות ה-WWF ומיד נשלחו לארגון ההיאבקות Heartland Wrestling Association‏ (HWA), שבו הופיעו תחת שם הצמד, האיילנד בויז, כשפאטו הופיע תחת שם הבמה אקמו. הם זכו באליפות הזוגות של HWA בנובמבר 2001 לאחר שניצחו את אוון קרייג'יאס ושאנון מור. בנוסף, הם הופיעו בארגון ההיאבקות Memphis Championship Wrestling‏ (MCW), שבו החזיקו שלוש פעמים באליפות הזוגות הדרומית של MCW.

ב-22 ביולי 2002 בתוכנית Raw, פאטו (תחת שם הבמה ג'מאל) ואנואי (תחת שם הבמה רוזי) ערכו את הבכורה שלהם ברוסטר הראשי כצמד Minute Warning‏-3 אשר גילם דמות של בריונים. הם נשכרו על ידי אריק בישוף, כשתקפו מספר מתאבקים מדי שבוע. הם תקפו מספר מרובה של מתאבקים לפי הוראותיו של בישוף, כולל דילו בראון ושון סטייזיאק. בנוסף, הם תקפו מספר אנשי צוות שלא היו בהכרח מתאבקים פעילים, כמו הכרוזה ליליאן גרסיה ומתאבקי העבר, ג'ימי סנוקה, מאי יאנג ופביולס מולה. בחודש ספטמבר, הצמד החל בפיוד עם בילי וצ'אק, כשהפריעו להם בחתונתם המבוימת, ואף ניצחו אותם באירוע בלתי נסלח. ריקו שהיה המנג'ר לשעבר של בילי וצ'אק, החל לשמש כמנג'ר של ג'מאל ורוזי. הצמד שרד שנה אחת, זאת לאחר שפאטו שוחרר מחוזהו ביוני 2003, כשלפי הדיווחים מה שהוביל לשחרורו היה מעורבות בקטטה בבר.

Total Nonstop Action Wrestling‏ (2003–2004)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-24 בספטמבר 2003, פאטו ערך את הבכורה שלו בארגון ההיאבקות Total Nonstop Action Wrestling‏ (TNA) תחת שם הבמה אקמו פאטו, כשעזר לסוני סיאקי לנצח את דילו בראון בקרב ארון קבורה. לאחר מכן, הוא הקים צמד עם אותו סיאקי. השניים השיגו ניצחונות על צמדים כמו שארק בוי ומד מייקי, דני דורינג ורודקיל ו-America's Most Wanted (כריס האריס וג'יימס סטורם). עם זאת, הופעתו האחרונה של פאטו בארגון הייתה ב-11 באוגוסט 2004, כאשר הוא נחל הפסד לאלכס שלי.

All Japan Pro Wrestling‏ (2004–2005)[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאטו הופיע לראשונה בארגון ההיאבקות היפני All Japan Pro Wrestling‏ (AJPW) לקראת סוף שנת 2003 תחת שם הבמה הקודם שלו, ג'מאל, כשהצטוות מיידית עם קבוצת Roughly Obsess and Destroy‏ (R.O.D.) של טאקה מיצ'ינוקו. הוא לעיתים קרובות הופיע לצד חבריו לקבוצה, טאיו קיה וביוקנון, אף על פי שקיבל דחיפה כמתאבק יחידים בתחילת שנת 2004. הוא השתתף בטורניר Champion Carnival של אותה השנה, ובו הוא כשל בהעפלתו משלב הבתים; מנגד, הוא השיג ניצחון מפתיע על אגדת ההיאבקות, קייג'י מוטה. בחודש מאי, הוא החל בפיוד עם טושיאקי קוואדה, כששם לעצמו למטרה לזכות באליפות הטריפל קראון במשקל כבד שלו. השניים נאבקו על חגורת אליפות זו ב-12 ביוני, בקרב שבו קוואדה ניצח. לאחר הפסדו בקרב זה, ג'מאל העביר את יתר שנת 2004 במחלקת הזוגות לצד שותפו, טאיו קיה. ביחד הם זכו בטורניר World's Strongest Tag Determination League לאחר שניצחו בגמר את קאז הייאשי וסאטושי קוג'ימה. חודש לאחר מכן ב-16 בינואר 2005, הם זכו באליפות הזוגות העולמית בפעם הראשונה, זאת לאחר שגברו על נציגי ארגון ההיאבקות New Japan Pro-Wrestling‏ (NJPW), הירושי טנהאשי ויוטאקה יושי. לאחר ניצחון זה, הוא נטל חלק פעם נוספת בטורניר Champion Carnival של אותה השנה, כשהפעם הוא הגיע עד לגמר, ובו הוא הפסיד לקנסוקה ססאקי. לאחר מספר ניצחונות מרשימים נגד האלוף סאטושי קוג'ימה, ג'מאל החל פעם נוספת במסעו אל אליפות הטריפל קראון, כשהפעם הוא התמודד מול קוג'ימה על התואר ב-1 בספטמבר, אך גם בקרב זה הוא לא צלח במשימתו. לאחר מכן, הוא השתתף פעם נוספת ביחד עם טאיו קיה בטורניר World's Strongest Tag Determination League, לעומת זאת, הם כשלו בהעפלתם משלב הבתים. ג'מאל עזב את AJPW בדצמבר 2005.

החזרה ל-WWE[עריכת קוד מקור | עריכה]

רצף הניצחונות (2006–2007)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אומאגה במהלך מופע של ה-WWE בשנת 2006

בדצמבר 2005, פאטו חתם פעם נוספת בארגון ההיאבקות WWE. הוא ביצע את חזרתו ב-3 באפריל 2006 במהלך פרק של התוכנית Raw בדמות חדשה בשם אומאגה. שם במה זה הגיע מהליך הקעקוע הסמואני האחרון והכואב ביותר, כשמשמעות השם היא "הסוף". הוא הוצג כדמות פראית והרסנית אשר נוהלה על ידי המנג'ר שלו, ארמנדו אלחנדרו אסטרדה. לפי הוראותיו של אסטרדה, הוא תקף את ריק פלייר כבר בבכורה המחודשת שלו. הוא גבר על אותו פלייר באירוע באקלאש, שנערך ב-30 באפריל.

באמצע שנת 2006, אומאגה יצא לרצף ניצחונות חסר תקדים נגד מרבית המתאבקים של המותג Raw, כשבין השמות שעליהן גבר נמצאו כוכבים כמו ג'ון סינה, שון מייקלס וטריפל H. הפיוד הבא שלו היה באירוע סאמרסלאם, שבו היה אמור לשמש כדמות השומרת על וינס מקמהן ושיין מקמהן במהלך הקרב שלהם נגד D-Generation X (שון מייקלס וטריפל H). לעומת זאת, הוא הותקף כבר במהלך הכניסה שלו על ידי קיין. אומגה נקלע לפיוד עימו במשך החודשיים הבאים, עד שהוא ניצח בקרב "המפסיד עוזב את Raw" ב-9 באוקטובר בתוכנית Raw. אף על פי שהם היו במותגים נפרדים, הקרב האחרון בין השניים נערך באירוע סייבר סאנדי, שבו אומאגה יצא עם ידו על העליונה פעם נוספת.

אומגה, שעדיין לא הוצמד במהלך הקדנציה השנייה שלו בארגון, הוכרז כטוען לכתר לאליפות ה-WWE ובעקבות זאת הוכנס לפיוד עם האלוף דאז, ג'ון סינה. סינה שמר על תוארו באירוע מהפכת השנה החדשה, לאחר שהוא הצמיד את אומגה, מה שקטע את רצף הניצחונות של אומגה שכלל 34 קרבות טלוויזיוניים ונמשך מאפריל 2006 ועד ינואר 2007. במהלך תקופה זו, הוא לעולם לא הפסיד כתוצאה מהצמדה או מהכנעה, אלא, הוא הפסיד פעמיים כתוצאה מפסילה ופעם אחת כתוצאה מספירת חוץ. המנג'ר של אומאגה, ארמנדו אלחנדרו אסטרדה, התעקש שניצחונו של סינה היה במקרה. כתוצאה מכך, קרב חוזר בין השניים נקבע לאירוע הרויאל ראמבל, כשהפעם התניית הקרב הייתה קרב מי שעומד אחרון.

האלוף הבין יבשתי ומגוון פיודים (2007–2009)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אומאגה (שמאל) לצד וינס מקמהן ושיין מקמהן באירוע One Night Stand ביוני 2007

אומאגה נבחר להיות הנציג של וינס מקמהן ב"קרב המיליארדרים" עם דונלד טראמפ ברסלמניה 23. מידע לאחר שנבחר, מקמהן העניק לאומאגה קרב על האליפות הבין יבשתית נגד האלוף, ג'ף הארדי. בקרב ביניהם, אומאגה ניצח וזכה בתואר. לאחר שבובי לאשלי נבחר לנציג מטעמו של טראמפ, השניים פיתחו ביניהם פיוד שנמשך מעבר לרסלמניה. אומאגה הפסיד בקרב המיליארדרים שהיה שיער נגד שיער, וגרם למקמהן להיות מגולח בראשו. שבועיים לאחר רסלמניה, לאשלי הפריע בקרב ואף איפשר למעריץ שתול, סנטינו מארלה, לנצח את אומאגה ולזכות באליפות הבין יבשתית. באירוע באקלאש, שנערך ב-29 באפריל, אומאגה, וינס מקמהן ושיין מקמהן התמודדו מול לאשלי על אליפות העולם של ECW שלו בקרב האנדיקאפ 3 נגד 1. בקרב זה, קבוצתו של אומאגה יצאה עם ידה על העליונה, כאשר הוא העניק לוינס את התואר. אותו קרב בדיוק התקיים באירוע יום הדין, שנערך ב-20 במאי, ובו לאשלי ניצח; לעומת זאת, מאחר שלאשלי הצמיד את שיין לניצחון, הוא לא זכה בתואר. הפיוד הגיע לסיומו באירוע One Night Stand, כשאומאגה עזר לוינס נגד לאשלי בקרב רחוב על התואר. למרות זאת, עזרתו של אומאגה ושיין בקרב לא הספיקה ווינס הפסיד ואיבד את התואר.

בחודש יוני, אומאגה נקלע לפיוד מחודש עם מארלה, אותו אחד שגבר עליו וזכה באליפות הבין יבשתית שלו חודשיים קודם לכן. כשהשניים התמודדו אחד מול השני באירוע נקמה, אומאגה שלט ברוב הקרב, אך הפסיד כתוצאה מפסילה לאחר שהוא להסכים עם הנחיותיו של השופט, כשהוא המשיך להכות את מארלה. בקרב חוזר ב-2 ביולי, אומאגה גבר על מארלה וזכה בתואר בפעם השנייה. לאחר זמן מה, הוא ביצע את מעברו לדמות הטובה, כשהוא חבר לשורות ג'ון סינה נגד קרליטו ורנדי אורטון. לאחר שניצח את קרליטו ומר קנדי בקרב משולש באירוע סאמרסלאם ושמר על תוארו, הוא הפריע בקרב בין קנדי לג'ף הארדי, כשהוא תקף את הארדי, מה שהפך אותו בחזרה לדמות הרעב. שבוע לאחר מכן, ב-3 בספטמבר בתוכנית Raw, אומאגה איבד את התואר לאותו הארדי.

מאוחר יותר באותו הערב, הוא הצטוות לשורות קרליטו נגד טריפל H במסגרת קרב האנדיקאפ 2 נגד 1. במהלך הקרב, טריפל H תקף את אומאגה מספר פעמים עם הפטיש שלו. תקיפה זו הובילה לקיום קרב בין השניים באירוע ללא רחמים, כשקרב זה שונה והפך לקרב על אליפות ה-WWE, זאת משום שטריפל H זכה בתואר מוקדם יותר באותו הערב. אומאגה נוצח על ידי טריפל H בקרב ביניהם. באירוע סדרת ההישרדות, אומאגה השתתף בקרב ההדחות המסורתי כאשר קבוצתו הורכבה מביג דאדי וי, פינלי, מר קנדי ומונטל וונטביוס פורטר נגד ג'ף הארדי, קיין, ריי מיסטריו וטריפל H. בקרב זה שהיה קרב הדחות לא שגרתי של חמישה נגד ארבעה, קבוצתו של אומאגה נחלה הפסד. לקראת האירוע רסלמניה 24, אומאגה התעמת עם בטיסטה, כשבאירוע עצמו הוא הפסיד לבטיסטה.

ב-23 ביוני 2008, אומאגה הועבר למותג סמאקדאון, כחלק מהדראפט לשנת 2008. ב-2 באוגוסט, הוא סבל מקרע ברצועה הצולבת האחורית. לאחר מספר קטעי וידאו שיצרו ציפייה לקראת חזרתו לארגון, ב-30 בינואר 2009 בתוכנית סמאקדאון, הוא חזר לצלילי נעימת כניסה חדשה, כשהוא רשם ניצחון על ג'ימי וואנג יאנג. אומאגה נחל את הפסדו הראשון מאז חזרתו ב-6 במרץ בתוכנית סמאקדאון, כשהוא הפסיד לטריפל H בפסילה, זאת לאחר שקבוצת לגאסי תקפה את טריפל H. ב-1 במאי בתוכנית סמאקדאון, אומאגה חזר מהיעדרות בת חודשיים, כשתקף את CM פאנק במספר מקרים שונים, ואף הפריע לו בפדיית מזוודת כסף בבנק שלו. באירוע יום הדין, אומאגה ניצח את פאנק, אך הוא הפסיד לו בקרב חוזר ביניהם באירוע חוקי אקסטרים, קרב שהיה מסוג קרב רצועה סמואנית. קרב זה סימל את הופעתו האחרונה של אומאגה ב-WWE. ב-8 ביוני 2009, הארגון הודיע על שחרורו של פאטו מהחוזה. מאוחר יותר נודע שסיבת שחרורו הייתה כתוצאה מהפרת מדיניות הבריאות שלהם; אף על פי שזאת הייתה הפעם השנייה שהוא הפר את המדיניות, הסירוב שלו לעבור גמילה היא זו שהובילה לפיטוריו.

ארגונים עצמאיים (2009)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-11 ביולי 2009, אומאגה הופיע בארגון ההיאבקות World Wrestling Council‏ (WWC) בפוארטו ריקו, כשבהופעתו בארגון זה הוא ניצח את מר אנדרסון. ארבעה חודשים לאחר מכן, הוא השתתף במסע ההופעות של האלק הוגאן באוסטרליה. ב-21 בנובמבר, אומאגה חבר לשורות אורלנדו ג'ורדן בהפסדם בקרב זוגות לאחיו, ריקישי, ובריאן כריסטופר. שלושה ימים לאחר מכן, הוא גבר על ברוטוס. ב-26 בנובמבר, אומאגה וג'ורדן הפסידו לביפקייק ומר אנדרסון. יומיים לאחר מכן, הוא התאבק בקרב האחרון בחייו, ובו הוא הפסיד למר אנדרסון, לפני מותו ב-4 בדצמבר.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאטו גידל ארבעה ילדים ביחד עם אשתו, L.T.

במהלך סוף השבוע של ה-30 באוגוסט 2007, פורסמו ידיעות במגזינים כמו ספורטס אילוסטרייטד, ניו יורק דיילי ניוז ווושינגטון פוסט שנקבו בשמו של פאטו כאחד מהמתאבקים אשר רכשו תרופות דרך מרקחה באינטרנט, זאת בניגוד למדיניות הבריאות של ה-WWE. פאטו הוא אחד מאלו שהוזכרו שרכש הורמון גדילה. ביוני 2009, פאטו הפר את מדיניות הבריאות של ה-WWE פעם נוספת, ומשום שסירב לשתף פעולה עם נוכחות בסדנת גמילה מסמים, הוא שוחרר מחוזהו.

מוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-4 בדצמבר 2009, פאטו נמצא על ידי אשתו בביתו, ביוסטון, טקסס, כשהוא מחוסר הכרה ודם ניגר מתוך אפו. שיחה למוקד החירום בוצעה ופאטו הובהל לבית החולים באמבולנס. הוא סבל מהתקף לב והוכרז מת בסביבות השעה 13:00 בצהריים.[2][3] דוח הנתיחה לאחר המוות הראה שהמוות של פאטו נגרם בעקבות מספר תרופות שנמצאו בגופו כמו משכך הכאבים הידרוקודון, מרפה השרירים קריסופרודול ותרופה נגד חרדה מסוג דיאזפאם. חוקרי מקרי המוות של יוסטון מצאו שפאטו סבל ממחלות לב וכבד. מאוחר יותר, נקבע שהשילוב של השימוש בתרופות ביחד עם מצבו הרפואי הם אלו שהובילו למותו, ומותו נקבע כהתקף לב שנגרם לאחר כמות רעילה של חומרים מרובים.[4]

אליפויות והישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הישגים בארגון ההיאבקות All Japan Pro Wrestling - AJPW
    • אליפות הזוגות העולמית של AJPW (פעם אחת) - עם טאיו קיה
    • World's Strongest Tag Determination League‏ (2004) - עם טאיו קיה
  • הישגים בארגון ההיאבקות Frontier Martial-Arts Wrestling - FMW/WEW
    • אליפות במשקל כבד של WWW (פעם אחת) - עם מאטי סאמו
  • הישגים בארגון ההיאבקות Heartland Wrestling Association - HWA
    • אליפות במשקל כבד של WWW (פעמיים) - עם קימו
  • הישגים בארגון ההיאבקות Memphis Championship Wrestling - MCW
    • אליפות הזוגות הדרומית של MCW‏ (3 פעמים) - עם קימו
  • הישגים במגזין ההיאבקות Pro Wrestling Illustrated - PWI
    • PWI דירג אותו במקום ה-22 מתוך 500 המתאבקים הטובים ביותר לשנת 2007
  • הישגים בארגון ההיאבקות World Wrestling Entertainment - WWE
  • הישגים במגזין ההיאבקות Wrestling Observer Newsletter - WON
    • הצמד הגרוע של השנה (2002) - עם רוזי

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אומאגה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]