אונה צ'ין-ריילי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אונה צ'ין-ריילי
אונה צ'ין-ריילי ("מספר אחת"), מתוך הפיילוט של הסדרה המקורית ("The Cage")
אונה צ'ין-ריילי ("מספר אחת"), מתוך הפיילוט של הסדרה המקורית ("The Cage")
אונה צ'ין-ריילי ("מספר אחת"), מתוך הפיילוט של הסדרה המקורית ("The Cage")
תוכנית טלוויזיה מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית
מסע בין כוכבים: דיסקברי
מסע בין כוכבים: מסעות קצרים
מסע בין כוכבים: עולמות חדשים ומשונים
הופעה ראשונה הפרק "The Cage" - פרק הפיילוט של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית" משנת 1964, אשר שודר לראשונה רק בשנת 1988.
מספר הופעות כל פרקי הסדרה "עולמות חדשים ומשונים", ומלבדם 6 פרקים נוספים (שניים בסדרה המקורית, שניים בסדרה "דיסקברי", שניים ב"מסעות קצרים").
יוצרים ג'ין רודנברי עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות מייג'ל בארט (בסדרה המקורית)
רבקה רומיין (דיסקברי, מסעות קצרים ועולמות חדשים ומשונים)
מידע
שם אמיתי אונה צ'ין-ריילי
כינויים מספר אחת
גזע איליריאנית
מין נקבה
מקצוע קצינה בדרגת לוטננט
שיוך צי הכוכבים
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אונה צ'ין-ריילי (בין השנים 1964–2019 הייתה ידועה רק בכינוי מספר אחת, באנגלית: Una Chin-Riley, או Number One) היא דמות בדיונית אשר הופיעה לראשונה בפרק "The Cage" (1964) - פרק הפיילוט הראשון, שלא נבחר, עבור סדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית". בסדרה המקורית גילמה את הדמות השחקנית האמריקאית מייג'ל בארט. לאורך עשרות שנים הייתה מספר אחת דמות חסרת שם שהוכרה רק בכינויה. היא תוארה כאינטלקטואלית, פותרת בעיות, והשנייה בשרשרת הפיקוד, הכפופה ישירות לקפטן כריסטופר פייק. היא מבצעת את התפקיד לפייק "כספוק בשלב מאוחר יותר לקירק".[1] למרות שאין הדבר נאמר בצורה מפורשת על המסך, נרמז כי מספר אחת לוקחת פיקוד על ספינת החלל אנטרפרייז כאשר פייק משוגר אל כוכב הלכת טאלוס IV. מאוחר יותר, היא משוגרת בעצמה אל פני הכוכב. במהלך "The Cage", מספר אחת מוכיחה לחוטפיה החייזרים שבני-האדם מעדיפים למות מאשר להיות עבדים.

את הדמות גילמה בסדרה המקורית השחקנית האמריקאית מייג'ל בארט, אשר המשיכה לאחר מכן לגלם את דמויותיהן של קריסטין צ'אפל ולואקסנה טרוי, כמו גם את קולו של מחשב הפדרציה; דמותה של מספר אחת הופיעה בסדרה המקורית רק בפרק הפיילוט משנת 1966 (אשר שודר לראשונה בטלוויזיה רק בשנת 1988), ובפרק הכפול "The Menagerie", המשלב חומרים מצולמים מפרק הפיילוט.

לדברי ג'ין רודנברי וסטיבן ויטפילד, הבולטות של אישה בין אנשי צוות של ספינת החלל הייתה אחת הסיבות לכך שהפיילוט של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית" נדחה על ידי בכירי רשת NBC, שבנוסף לכינוי הפיילוט "שכלתני מדי", הרגישו שדמות החייזר ספוק וקצינה נשית בכירה יידחו על ידי קהל הצופים,[2] למרות שרודנברי גם סיפר סיפור על איך גם נשים של העידן העתידני התקשו לקבל אותה. עם זאת, בספרו "Inside Star Trek: The Real Story", המפיק הרברט סולואו שיער כי לרשת לא הייתה התנגדות לדמות, אולם כעסו על ליהוקה של שחקנית אלמונית יחסית לתפקיד כה ראשי, רק כיוון שהיא מנהלת רומן עם רודנברי. כאשר רשת NBC הזמינה לבסוף פיילוט שני, רודנברי התפשר וביטל את דמותה של מספר אחת, אולם היבטים מסוימים של הדמות שלה - במיוחד, התנהגותה הקרירה ואופיה הלוגי - מוזגו עם אלו של ספוק (אשר מופיע ב-"The Cage"), במהלך הריצה הרגילה של הסדרה.

רבקה רומיין כאונה צ'ין-ריילי; מתוך "מסע בין כוכבים: דיסקברי", 2019.

למרות ביטולה של הדמות בסדרה המקורית, דמותה סיקרנה את מעריצי הסדרה, ובמרוצת השנים היא הפכה לדמות מרכזית במספר ספרי מסע בין כוכבים, בסדרות קומיקס ובספרות מעריצים. בשנת 2019 הוחזרה הדמות לקאנון של יקום מסע בין כוכבים, כדמות קבועה בסדרה "מסע בין כוכבים: דיסקברי", יותר מחמישים שנה לאחר הופעתה האחרונה בו. בדיסקברי מגלמת את דמותה של מספר אחת השחקנית רבקה רומיין, שהמשיכה לגלם את דמותה גם בסדרה "מסע בין כוכבים: מסעות קצרים". בגלגול זה מוצגת הדמות כיד ימינו של פייק, וכדמות מרכזית בשרשרת הפיקוד של האנטרפרייז, באופן מודגש וברור הרבה יותר מאשר בפרק הפיילוט.

במאי 2022 החלה הקרנת הסדרה "מסע בין כוכבים: עולמות חדשים ומשונים", המתארת את מסעות האנטרפרייז בתקופה שבין העונה השנייה של דיסקברי והסדרה המקורית ובה רומיין מגלמת את הדמות.

שם הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"מספר אחת" הוא מונח נפוץ בפנייה לקצין המבצעים של ספינה, במיוחד בצי המלכותי הבריטי עבור "הסגן" או "הקצין הראשון" על סיפון אונייה; השני בשרשרת הפיקוד, לאחר הקפטן; בצי האמריקני קצין המבצעים מכונה בדרך כלל בכינוי "XO". בציים אחרים תפקיד זה ידוע בשמות אחרים, כגון "the exec", "Executive Officer" או "XO". ב-"מסע בין כוכבים: הדור הבא", קפטן ז'אן לוק פיקארד מרבה להשתמש ב"מספר אחת" בפנייה אל הקצין הראשון שלו, ויליאם רייקר; וזאת למרות שקפטן ג'יימס ט' קירק מעולם לא התייחס על המסך לקצין המבצעים שלו ספוק בכינוי "מספר אחת".

עד 2019, שמה האמיתי של מספר אחת מעולם לא התגלה במסגרת הקאנון - לא בפרק "The Cage", לא בפרק "The Menagerie" ולא במסגרת הופעותיה בסדרה "דיסקברי". בפרק האחרון בעונה השנייה של הסדרה קורא לה פייק לראשונה בשמה, "אונה" ("Una"). הדבר לא מנע ויכוחים בין מעריצים שנמשכו מספר ימים נוספים מאחר שבכתוביות באתר "נטפליקס" (ומאוחר יותר גם בגרסת ה-בלו ריי של העונה) נכתב בטעות "Noona", בעוד שבכתוביות בשירות CBS All Access נכתב "And, uh..." במקום שמה. לאחר מספר ימים אישרה הפקת הסדרה כי השם הנכון הוא "Una", בדומה לשמה במרבית ספרי הזיכיון שאינם חלק מהקאנון של מסע בין כוכבים. השם אונה אושר סופית בקאנון בפרק "Q&A" בסדרה מסע בין כוכבים: מסעות קצרים, שם הופיע שמה כתוב על לוח דיגיטלי.

ב-8 בספטמבר 2021 נחשף שמה המלא בסרטון שהוצג לכבוד "יום מסע בין כוכבים", אונה צ'ין-ריילי.[3]

מוצאה וקורותיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויכוח ניטש בקרב מעריצי הסדרה במשך שנים, האם היא בכלל אנושית. מאז פרק "מסע בין כוכבים" הראשון, היו שפירשו את הכינוי שלה כשמה המלא והנכון. בספר "Vulcan's Glory" היא מוזכרת כאינטלקטואלית ביותר של הדור שלה, ומכאן שמה, וכי מוצאה הוא כוכב הלכת איליריה (Ilyria). במספר ספרים, בעיקר "The Children of Kings" מצוין כי שמה האיליריאני לא ניתן לביטוי בשפות הרגילות, ומאחר שהייתה הראשונה בכיתתה באקדמיית צי הכוכבים, אימצה לעצמה את השם "אונה" ("Una") שמשמעותו "אחד" או "ראשון".

בספר "Desperate Hours" מסדרת ספרי "מסע בין כוכבים: דיסקברי" מופיעה מספר אחת כדמות מרכזית בעלילה. בספר היא משתפת פעולה עם סארו המשמש כקצין שני על סיפון ה"שנזו" במטרה לנטרל כוח עתיק המאיים לחסל התנחלות אנושית על כוכב מרוחק. השניים מפתחים קשר מיוחד בגלל היותם בני גזעים שהתפתחו מנטרפים בניגוד לשאר צוות הספינה שהתפתח מטורפים.

בהמשך הסדרה "דיסקברי" אונה הוצגה כאנושית, אך במהלך עונתה הראשונה של "עולמות חדשים ומשונים" התברר כי היא אכן איליריאנית, שהסתירה את מוצאה החייזרי, מאחר שהאיליריאנים נהגו לשפר את עצמם גנטית, פרקטיקה אסורה בפדרציה. בעקבות זאת הודחה מתפקידה כסגניתו של פייק, ונעצרה.

במהלך עונתה השנייה של הסדרה, טוענת עורכת דינה האיליריאנית של אונה כי אונה עומדת בקריטריונים של פליטה שביקשה מקלט מקפטן פייק, וכי פייק פעל בהתאם לפקודות הנוגעות לפליטים כשלא חשף את מוצאה האיליריאני. לאור זאת היא מזוכה באופן מלא וחוזרת לתפקידה כסגניתו של פייק על ה"אנטרפרייז".

הופעות מחוץ לקאנון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסופר פיטר דייוויד, בסדרת ספריו "Star Trek: New Frontier", רמז כי האם של רובין לפלר, מורגן פרימוס (דמות אלמותית וקבועה בסדרה), הייתה מספר אחת, וכי היא בעלת מאפיינים הדומים לאלו שגולמו על ידי מייג'ל בארט. קיימת תמיכה באופן רופף לכך בספרו של ג'רי אולטיון, בו הסופר מתייחס אל מספר אחת כ-"קומנדר לפלר" בפרק הראשון, למרות שאין בכך שום הגיון כרונולוגי המבוסס על ההיסטוריה של מורגן פרימוס.

בסדרת חוברות הקומיקס "Star Trek: Early Voyages", היא מכונה לוטננט-קומנדר רובינס. דמות הפונה אליה בשמה הפרטי נקטעת, ולפיכך אנחנו רק יודעים ששמה הפרטי מתחיל עם "Eur-".

בחודש מרץ 2009, IDW Publishing השיקה את "Star Trek: Crew", סדרת קומיקס שנכתבה ואוירה על ידי ג'ון ביירן, שמתמקדת בקריירה המוקדמת של מספר אחת (לפני כריסטופר פייק). בהתאם לחידה המתמשכת בנוגע לשם שלה, בקומיקס אין התייחסות לשמה של הדמות, ולעיתים קרובות משתמשים בתחבולות של דיאלוג, כדי למנוע זיהוי שלה מעבר לדרגתה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Women, "Star Trek," and the early development of fannish vidding | Coppa | Transformative Works and Cultures
  2. ^ Daniel Bernardi (1998). Star Trek and History: Race-Ing Toward a White Future. Rutgers University Press.
  3. ^ חשיפת השחקנים הראשיים בסדרה "עולמות חדשים ומשונים", בעמוד הפייסבוק של מסע בין כוכבים, 8 בספטמבר 2021