אוניברסליזם אוניטריאני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוניברסליזם אוניטריאני
Unitarian Universalism
איור הגביע הדולק המשמש כלוגו של ה-UAA
איור הגביע הדולק המשמש כלוגו של ה-UAA
איור הגביע הדולק המשמש כלוגו של ה-UAA
שורשים, סיווג והנהגה
דת אוניטריאניזם
זרם דת ליברלית עריכת הנתון בוויקינתונים
התפלג מ נצרות
מקום ייסוד צפון אמריקה
תאריך ייסוד מאי 1961 עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע מ אוניטריאניזם עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר מאמינים בין 120,000 ל-600,000 (סוף שנות ה-90 של המאה ה-20)
ארגונים ופעילות
www.uua.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שלט בחזית כנסיית UU הנמצאת ברוצ'סטר, מינסוטה, ארצות הברית

אוניברסליזם אוניטריאניאנגלית: Unitarian Universalism; תרגום מילולי: אחדות אוניברסלית; ידועה בכינויה UU), היא זרם נוצרי ליברליסטית ופלורליסטית, שלה שורשים בנצרות הפרוטסטנטית וכן בזרם האוניטריאניזם. הכנסייה האוניברסליסטית נוסדה ב-25 במאי 1961 בצפון אמריקה בעקבות המיזוג בין "הארגון האוניטריאני האמריקאי" (נוסד ב-1825) ו"הכנסייה האוניברסליסטית האמריקאית" (1866 לערך).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסייה האוניברסליסטית משקפת איחוד מוסדי בין זרם האוניטריאניזם המבוסס על הנצרות, שבבסיסו האמונה באחדות האל תוך התנגדות לדוקטרינה של השילוש הקדוש, ובין זרם האוניברסליזם, המבקש לראות בכל בני האדם שווים, ללא גדרות והבחנות של שוני תרבותי; וכראויים להאצלת כללי מוסר וערכים דומים, ובכך, עומד ביחס של ניגוד ישיר לפרטיקולריזם. שם הארגון שנוצר כתוצאה מהמיזוג הוא "Unitarian Universalist Association" - ‏ UUA.

על התנועה נמתחה לעיתים ביקורת הן מבחוץ והן כתוצאה מדיאלוג פנימי בתנועה, על כך שאין בה די תוכן דתי ושפה דתית.[1][2] לאורך שנות קיומה פעלה התנועה גם למען מטרות פוליטית, כולל מעורבות בתנועה לזכויות האזרח של ארצות הברית, התנועה לזכויות הומוסקסואלים, התנועה לצדק חברתי, התנועה הפמיניסטית וכן היא מפרסמת הצהרות לפעולות בנושאים כמו הסכסוך הישראלי-פלסטיני.[3]

לפי הערכות מסוף שנות ה-90 של המאה ה-20, מספר חברי התנועה נע בין 120,000 ל-600,000 בעולם.[4] בארצות הברית ישנן כ-1000 קהילות, ובהן כ-150,000 חברים,[5] כאשר חלק גדול מהם מרוכזים בניו אינגלנד ובסיאטל שבוושינגטון.[6] הקהילה בקנדה מונה 49 קהילות ו-5,000 חברים. לתנועה גם עשרות קהילות קטנות ברחבי העולם.[7] עם חברי התנועה בעבר נמנה השחקן כריסטופר ריב.[8]

מאפייני התרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדרך כלל מאפייני התרבות מתמקדים ברוחניות, גיוון תאולוגי, שוויון, אקטיביזם, צדק חברתי, פנתאיזם, סביבתנות, אגנוסטיות ושותפות ללא הבדל בין דת, גזע ומין.

הגביע הבוער (Flaming Chalice)[עריכת קוד מקור | עריכה]

גביע בוער - בדרך כלל מדליקים את הגביע הבוער בחג הצ'ליקה (Chalica) למשך 7 ימים

הגביע הבוער (במקור Flaming Chalice) הוא הסמל הדתי של האוניברסליסטים האוניטריאנים. הסמל הומצא על ידי הפליט האוסטרי הנס דויטש בשנות ה-30. הסמל הפך לסמל מחתרת המסמל סולידריות עם האוכלוסיות הנרדפות באירופה. הוא אומץ בהמשך על ידי האוניברסליסטים האוניטריאנים בתאריך הייסוד של הדת.[9]

הגביע הבוער עם השנים, קיבל משמעות גדולה בדת האוניברסליסטית האוניטריאנית, ויש אוניברסליסטים אוניטריאנים אשר חוגגים אותו כחג דתי בכך שהם מדליקים גביע בוער פעם בשנה.

אנו מדליקים גביע בוער כדי ליצור מרחב קדוש לפולחן, לתפילה, למדיטציה ולשירה. להבה בתוך גביע היא הסמל העיקרי של המסורת והאמונה האוניברסליסטית האוניטרית.

We light a flaming chalice to create sacred space for worship, prayer, meditation, and singing. A flame within a chalice is the primary symbol of the Unitarian Universalist faith tradition.
כנסייה אוניברסליסטית אוניטריאנית במסצ'וסטס

מפגשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפגשים בדרך כלל מתקיימים בכנסיות אוניברסליסטיות אוניטריאניות בימי ראשון. בימים האלו שרים שירים (בדרך כלל את השיר Spirit of Life ואת מקבץ השירים Singing the Living Tradition אשר כולל שירים מכלל הדתות עם שוויון מגדרי), אך גם עושים דיונים פוליטיים, רוחניים ומכירים את חברי הקהילה.

לעיתים קרובות במפגשים, גם מדליקים גביע בוער ולאחר מכן עושים מדיטציה או תפילה, המתבצעת על ידי מנהיג הכנסייה.

בכל סוף יום, חברי הקהילה דנים בשאלות, במה הם הרגישו במשך המפגש או בדעותיהם על סוגיה מסוימת.

אף על פי שהמפגשים מתקיימים במבני כנסייה, כל הדתות מותרות ומתקבלות באופן שווה בתוכן.

התבגרות (Coming of Age - COA)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדים אוניברסליסטים אוניטריאנים בכנסיית UU בניו ג'רזי

בדרך כלל כשהאוניברסליסטים האוניטריאנים מגיעים לגיל 12, הם חוגגים את ההתבגרות (Coming of Age) או בקיצור (COA). הם חוגגים אותן בדרך כלל בכנסיית נוער (Youth ministry) הייחודית לדת.

במסורת, הנער שהגיע לגיל 12 מתחבר עם מבוגר או מבוגרים אוניברסליסטים הנקראים "מדריכים" (Mentors), ומבקשים מבני הנוער לחקור את הרוחניות האישית שלהם ואת המיניות שלהם בתמיכתם. המסורת ייחודית לדת האוניברסליסטית האוניטריאנית, היות שלהט"ב וחקר מיניות נחשבות לטאבו ברוב הדתות, בעוד שהאוניברסליסטים האוניטריאנים מעודדים אותן.

בתום התוכנית, בני הנוער ומדריכיהם מציגים "הצהרות אמונה" (faith statements או credo statements) - הצהרות כתובות של אמונותיהם ונקודות מבטיהם שפותחו בעת התוכנית, בנושאי מיניות, אידאולוגיה ורוחניות.

המטרה של התוכנית היא לתת לבני הנוער המשתתפים בה, למצוא את הרוחניות ואת האמת האישית שלהם.

קודש מים (Water Communion)[עריכת קוד מקור | עריכה]

קודש מים היא מסורת חברתית הייחודית לאוניברסליסטים האוניטריאנים אשר היא החלה בשנות ה-80. במסורת, חברי הדת אוספים כמויות קטנות של מים שיש להן משמעות עבורם, או בזמן מיוחד. לאחר מכן, חברי הדת שמים את המים בקערה משותפת בשביל לחבר בינם. לרוב, המים בקערה נשמרים והופכים בהמשך השנה למים קדושים לטקסים דתיים.

יש 6 סוגי מים שאפשר להביא לקודש המים (נקרא Sixth Principle Resources). לקודש המים יש משמעות רוחנית רבה לאוניברסליסטים האוניטריאנים, והיא מקדמת את עקרונות הדת.

קודש פרח (Flower Communion)[עריכת קוד מקור | עריכה]

זר פרחים בכנסייה האוניטרית בפסגת ניו ג'רזי

קודש פרח היא מסורת חברתית הייחודית לאוניברסליסטים האוניטריאנים גם כן, והיא אחד מהמסורות הבולטות של הדת. במסורת, כל אחד מחברי הדת מביא פרח ממקום שחשוב לו, או שהפרח מסמל משהו שחשוב לו באופן אישי, ולאחר מכן הפרחים מונחים באותו מקום, מה שיוצר זר פרחים. לאחר שכולם שמים את הפרחים בזר הפרחים, חברי הדת שרים שירים (בדרך כלל השירים Sing We and Chant It, For the Flowers are Great Blessing ו-For the Flowers have the Gift of Language) ואז כל אחד לוקח פרח אחר לביתו. בדרך כלל המסורת נחגגת ביוני.

כל פרח בדת מסמל אישיות ורוחניות אחרת, וביחד בזר פרחים היא מסמלת קבוצתיות רוחנית ואידאולוגיה, מה שחברי הדת קוראים לו שולחן התייחדות (Communion Table).

לפני, בזמן ואחרי כל קודש פרח, אומרים טקסטים דתיים שונים. בדרך כלל, חברי הדת אומרים את מילות צ'פק (Čapek) שהיה ממקימי המנהג.[10]

שירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוחניות החיים (Spirit of Life)[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוחניות החיים (Spirit of Life) הוא שיר כנסייה דתי של האוניברסליסטים האוניטריאנים והשיר המוכר ביותר שלהם. השיר נכתב ב-1981 על ידי קרולין מקדד ואף הוכרז מספר פעמים כ"המנון ה-UU".[11]

רוחניות החיים, היכנסי בי.
שירי בליבי את התרגשות החמלה.
עופי ברוח, עלי בים;
תזוזי ביד, הביאי לחיים את צורת הצדק.
שורשים קרובים אלי; רוחות שחררו אותי;
רוח החיים, תבואי אלי, תבואי אלי.

Spirit of Life, come unto me.

Sing in my heart all the stirrings of compassion. Blow in the wind, rise in the sea; Move in the hand, giving life the shape of justice. Roots hold me close; wings set me free;

Spirit of Life, come to me, come to me.

שר את המסורת החיה (Singing the Living Tradition)[עריכת קוד מקור | עריכה]

שר את המסורת החיה (Singing the Living Tradition) הוא אוסף שירי כנסייה דתי של האוניברסליסטים האוניטריאנים. אוסף השירים מתקיים בדרך כלל בצורה של ספר, ובתוכו נמצאים מעל ל-250 שירים ממגוון רחב של תרבויות ודתות, אך אותן שרים באופן אשר כולל את כל המינים והמגדרים ולכלל הדתות.

עקרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסייה האוניברסליסטית דוגלת בליברליזם תאולוגי, ובחקר חופשי ואחראי אחר האמת ומשמעות החיים. חברי התנועה אינם חולקים אמונה דתית משותפת, אלא מאוחדים בצורך שלהם בצמיחה רוחנית. כך למשל, משתתפים במפגשי התנועה חברים ממגוון רחב של אמונות דתיות, ובכלל זה יהודים, נוצרים, בודהיסטים, נטוריסטים ואגנוסטים. קהילות התנועה נוטות עם זאת לשמור על מסורות נוצריות אחדות כגון קיום פולחן ביום ראשון, שכולל דרש ושירת מזמורים. כמו כן מאוחדים אנשי הקהילה סביב שבעה עקרונות[12] בשאיפה לקדם את:

  • הערך והכבוד הפנימי הטמון בכל אדם;
  • הצדק, היושר והחמלה ביחסים בין בני אדם;
  • קבלת האחר ועידוד הצמיחה הרוחנית בקהילות התנועה;
  • חיפוש חופשי ואחראי אחר אמת ומשמעות;
  • הזכות למצפון והשימוש בהליך הדמוקרטי בתוך קהילות התנועה ובחברה האנושית בכלל;
  • המטרה של קהילה בינלאומית עם חירות, שלום וצדק לכל;
  • רחישת הכבוד למארג ההדדיות של הקיום כולו אשר אנו חלק ממנו

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "News Release From Carole Keeton Strayhorn". Window.state.tx.us. 2004-05-24. אורכב מ-המקור ב-2008-01-19. נבדק ב-2011-02-27.
  2. ^ Toward a Humanist Language of Reverence, באתר התנועה
  3. ^ Toward Peace and Justice in the Middle East, באתר התנועה
  4. ^ "Adherents.com". Adherents.com. נבדק ב-2011-02-27.
  5. ^ icuu
  6. ^ Concentration of Unitarians by U.S. county
  7. ^ Unitarian, Universalist, and Unitarian Universalist (U/U) Global Headquarters and Churches, באתר התנועה
  8. ^ In Memoriam: Christopher Reeve, Unitarian Universalist, באתר התנועה
  9. ^ The Flaming Chalice | UUA.org, www.uua.org (באנגלית)
  10. ^ Reginald Zottoli, The Flower Communion
  11. ^ Spirit of Life (McDade, arr. Alexander) – The Music of Elizabeth Alexander (באנגלית אמריקאית)
  12. ^ Our Unitarian Universalist Principles, באתר התנועה