אוניית דואר מלכותי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"כתר" הדואר המלכותי הבריטי מתנוסס על סמלה של אד"מ "לקוניה" של חברת קונארד

אוניית דואר מלכותיאנגלית: Royal Mail Ship, בדרך כלל בראשי התיבות RMS) היה כינוייה של אוניית נוסעים אוקיאנית שהובילה גם דברי דואר על פי חוזה עם הדואר המלכותי הבריטי. ראשית השימוש בקידומת זו ב-1840.[1] כל אונייה שקדמו לשמה ראשי התיבות RMS רשאית הייתה להניף במהלך הפלגתה את נס הדואר המלכותי הבריטי ולהוסיף את "כתר" הדואר המלכותי ללוגו ולסמלי האונייה.[2]

אוניות הדואר המלכותי הראשונות הופעלו על ידי חברת Royal Mail Steam Packet בפיקוח האדמירליות הבריטית. החברה הפעילה 14 אוניות שנקראו על שם נהרות בריטיים (כגון תמזה, טרנט, סוורן ואייבון) והן הפליגו לברבדוס פעמיים בחודש. בשנת 1850 נוסף קו אל דרום אמריקה.

חברות ספנות רבות השתמשו בקידומת-שם זו, אך היא מזוהה לרוב עם חברות אוניות הנוסעים "וייט סטאר ליין", "קיונארד ליין",[3][2] "רויאל מייל ליינס" (אנ'), "יוניון קאסל ליין" (אנ'), "קנדיאן פסיפיק ליין" (אנ'), "אוריינט ליין" (אנ') ו-P & O (אנ'), שקיבלו חוזי העברת דואר חשובים, והוסיפו כדרך מסורת את ראשי התיבות RMS לשמות אוניותיהן.

אוניותיהן של חברות ספנות אחדות בעבר, ובמיוחד "רויאל מייל ליינס", נשאו תמיד את הכינוי RMS, אך למעשה כל אונייה יכולה הייתה להוסיף לשמה את ראשי התיבות אם הייתה קשורה בחוזה להובלת דואר, אחרת היא שבה להשתמש בקיצור הסטנדרטי SS – א/ק (אוניית קיטור). הקידומת RMS הייתה מעין "תו איכות" לאוניות נוסעים אוקיאניות. מאחר שהדואר צריך היה להגיע ליעדו במועד, יכלו הנוסעים לסמוך על לוח זמני ההפלגות של האונייה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נזכר לראשונה בעיתון The Times,‏ 18 באוגוסט 1840.
  2. ^ 1 2 Royal Mails employees Courier newspaper page 20 August 2007
  3. ^ Maxtone-Graham, John et al. (2004). Queen Mary 2. p. 184.
ערך זה הוא קצרמר בנושא כלי שיט. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.