אוסאמי נאגנו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוסאמי נאגנו
永野 修身
לידה 15 ביוני 1880
קוצ'י, האימפריה היפנית
פטירה 5 בינואר 1947 (בגיל 66)
כלא סוגאמו, טוקיו, יפן בתקופת הכיבוש האמריקאי
מדינה יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה האקדמיה הצבאית הקיסרית, אוניברסיטת הרווארד
השתייכות

האימפריה היפניתהאימפריה היפנית האימפריה היפנית

תקופת הפעילות מ-1901 עריכת הנתון בוויקינתונים
דרגה גנסוי (אדמירל הצי)
פעולות ומבצעים

מלחמת רוסיה-יפן

מלחמת העולם הראשונה

מלחמת העולם השנייה

עיטורים
מסדר השמש העולה, דרגה ראשונה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
יפןיפן זהו שם יפני; שם המשפחה הוא נאגנו.

אוסאמי נאגנויפנית: 永野 修身;‏ 15 ביוני 1880 - 5 בינואר 1947) היה אדמירל צי (גנסוי) בצי הקיסרי היפני, אשר שירת בתפקיד מפתח כראש מטה הצי בין השנים 19411944, במהלך רוב המערכה באסיה ובאוקיינוס השקט. לאחר כניעת האימפריה היפנית נאגנו הועמד לדין בבית הדין הבינלאומי הצבאי למזרח הרחוק אך נפטר בכלא סוגאמו מהתקף לב לפני שהוכרע גזר דינו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריירה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

נאגנו נולד בשנת 1880 בקוצ'י, האימפריה היפנית, למשפחת סמוראים לשעבר אשר תמכו בו, כמו משפחות רבות של סמוראים לשעבר באותה התקופה, ללמוד לקראת קריירה צבאית.

לאחר שהשלים קורס קצינים באקדמיה הצבאית הקיסרית, נאגנו השתתף במלחמת רוסיה–יפן בקרב פורט ארתור. נאגנו התמחה בארטילריה ימית ובשנת 1910 הועלה לדרגת לוטננט קומנדור (מקביל למייג'ור). עם הצטרפות יפן למדינות ההסכמה במלחמת העולם הראשונה, נאגנו השתתף במשלחת היפנית למצור על צ'ינגדאו נגד מושבת האימפריה הקולוניאלית הגרמנית בשאנדונג.

הודות להישגיו המקצועיים נשלח נאגנו לפני מלחמת העולם הראשונה ללימודים בארצות הברית, שם למד באוניברסיטת הרווארד אשר בקיימברידג' לפני ואחרי המלחמה. בשנת 1920 נאגנו ייצג את יפן בוועידה הימית בוושינגטון שקבעה הגבלות בייצוג הנשק הימי של מעצמות בעלות אינטרסים באוקיינוס השקט באזור. בקנה מידה לזמן ארוך הועידה תרמה לעלייתה של יפן כמעצמה ימית לעומת ארצות הברית, האימפריה הבריטית ועוד.

נאגנו המשיך לעלות בדרגות בצי והפך בשנת 1936 לשר הצי הקיסרי. באותה השנה נאגנו ייצג את יפן בחתימת ההסכם הימי השני של לונדון שהיה בהמשך לוועידה הימית בוושינגטון. שנה לאחר חתימת ההסכם, תקרית גשר מרקו פולו והקרב על שאנגחאי גררו את מזרח אסיה לתוך מלחמת סין–יפן השנייה, מה שגרם ליפן לסגת מההסכם שנחתם בלונדון והביא לפגיעה ביחסי החוץ של יפן.

מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם עליית ההשפעה של הצבא על הפוליטיקה היפנית עקב אירועים כגון ניסיון ההפיכה של 15 במאי 1932 ומינויים של בכירים בצבא כהידקי טוג'ו לראש ממשלת יפן, מונה נאגנו לראש המטה הכללי של הצי הקיסרי באפריל 1941. נאגנו היה בין התומכים והמתכננים העיקריים של המתקפה על פרל הארבור אשר הכניסה את ארצות הברית למלחמת העולם השנייה והחלה את המערכה באוקיינוס השקט.

דעתו האישית נאגנו הייתה נגד מלחמה עם ארצות הברית; הוא הניח שאפילו אם יפן תשתלט על מושבות בריטניה והולנד באסיה, ארצות הברית עם מדיניותה הנייטרלית עדיין לא תיכנס למלחמה נגד יפן ותשאיר את האחרונה להקים את האימפריה אדירה משלה ללא התערבות. עם זאת, כמו שעשה מספר פעמים בעבר, נאגנו העביר רבות מכלל הסמכות הפיקודית אל קצינים בכירים כאיסורוקו יממוטו. יממוטו, אף שגם הוא התנגד למלחמה נגד ארצות הברית, קיבל בצייתנות את הוראותיו של הדרג הצבאי העליון תחת הידקי טוג'ו והוביל את הצי היפני להתקפה הגדולה בפרל הארבור שהביאה בסופו של דבר את ארצות הברית למלחמה.

נאגנו למעשה איבד את סמכותו מעל חיל הים לאחר המתקפה על פרל הארבור; יממוטו הרחיקו, למעשה, מהפיקוד והמעורבות על ההחלטות האסטרטגיות. בפברואר 1944 נאגנו הורד מדרגת ראש המטה הכללי של הצי ועד סוף המלחמה שירת בתור יועצו הימי האישי של הירוהיטו, קיסר יפן.

משפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר כניעת האימפריה היפנית, נאגנו היה בין הקצינים בדרג הגבוהה ביותר שנחקרו על ידי קציני חיל הים של ארצות הברית. מהחקירות איתו הוא תואר כ"משתף פעולה יסודי", "ערני מאוד", "אינטליגנטי" ו"להוט לפתח ידידות עם ארצות הברית". נאגנו הואשם בבית הדין הבינלאומי הצבאי למזרח הרחוק על פשעי מלחמה עקב מעורבותו במתקפה על פרל הארבור, אך לפני שהוכרע משפטו הוא נפטר עקב התקף לב בתחילת 1947, בכלא סוגאמו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוסאמי נאגנו בוויקישיתוף