אוסקיל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוסקיל
Оскiл (באוקראינית)
Оскол (ברוסית)
מידע כללי
אורך 472 ק"מ
אגן ניקוז 14,800 קמ"ר
מוצא Timsky District עריכת הנתון בוויקינתונים
יובלים Rogozets, Oskolets, Orlik, Ol'shanka, Okunevsky Yar, Ublya, Urazova, Uraeva, Chufichka, Kholok, Yar Borovkov, Kotla, Dorozhnaya, Gerasim, Stuzhenyok, Kamyshenka, Kozinka, Belenkaya, Golovische, Valuy, Gryaznovka, Khalan' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפך סוורסקי דונץ
מדינות באגן הניקוז רוסיהרוסיה רוסיה
אוקראינהאוקראינה אוקראינה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוסקילאוקראינית: Оскiл) או אוסקולרוסית: Оскол) הוא נהר בדרום ברוסיה ובאוקראינה. הוא נובע בערך בין קורסק לוורונז' וזורם דרומה כדי להתחבר לנהר סוורסקי דונץ שזורם דרום מזרחה כדי להתחבר לנהר הדון. אורכו 472 ק"מ, עם אגן ניקוז של 14,800 קמ"ר.[1]

אגם מלאכותי, מאגר אוסקיל (Oskil Reservoir,‏ Оскільське водосховище), נוצר בשנת 1958 כדי לסייע בהגנה מפני הצפות וכמקור חשמל.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורותיו של הנהר בגבעות במרכז החלק האירופאי של רוסיה,[2] והוא זורם דרך מחוזות קורסק ובלגרוד ברוסיה, ודרך החלק המזרחי של מחוז חרקוב באוקראינה, שם הוא מתחבר לנהר סוורסקי דונץ. רוחבו 30–40 מ' ועומקו 2.5-3 מ' (עומק מרבי כ-10 מ'). מי הנהר ניזונים בעיקר מגשם ושלג. הנהר קופא בסוף נובמבר ומפשיר באמצע מרץ.[3] העיר הקרובה ביותר למקורות הנהר היא סטארי אוסקול, והעיר הגדולה ביותר השוכנת בגדות הנהר קופיאנסק.

הידרומטריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זרימת האוסקול נצפתה במשך 49 שנים (במהלך השנים 1924–1985) בקופיאנסק, הממוקמת פחות או יותר 70 קילומטרים במעלה הזרם ממפגשו עם נהר סוורסקי דונץ.[4] באזור היה סכר המשפיע על הזרימה.

בקופיאנסק, הזרימה השנתית הממוצעת שנצפה במהלך תקופה זו הייתה 38.4 מטר מעוקב לשנייה עבור שטח פנים של 12,700 קמ"ר, או פחות או יותר 85% משטח ההיקוות כולו.

האוסקול הוא נהר כמעט תמיד שופע אין עומקו משתנה. יש לו שתי עונות נפרדות. הזרימה בנהר גבוהה יותר בחודשים מרץ ואפריל (ממוצע חודשי של 86 ו-151 מטר מעוקב לשנייה) והם תואמים את ההפשרה. ממאי, זרימת הנהר יורדת בחדות, מה שמוביל במהירות לעונת המים הנמוכים שמתקיימת מיוני עד ינואר כולל.

הזרימה החודשית הממוצעת שנצפתה באוגוסט (מינימום מים נמוך) מגיעה ל-15.4 מטר מעוקב לשנייה, כלומר פחות או יותר 10% מהזרימה הממוצעת לחודש אפריל (הזרימה המרבית במהלך השנה). במהלך תקופת התצפית של 49 שנים, הזרימה החודשית המינימלית הייתה 4.89 מטר מעוקב לשנייה (באוגוסט 1930), בעוד שהזרימה החודשית המקסימלית הסתכמה ב-510 מטר מעוקב לשנייה (אפריל 1929).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוסקיל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]