אופנה במדינות המערב בשנים 1930–1945

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אופנה טיפוסית במהלך שנות ה-30

על האופנה במדינות המערב בשנים 19301945 האפילו שני אירועים גדולים באותה התקופה - השפל הגדול ומלחמת העולם השנייה. הטרנד האופנתי הבולט ביותר בתקופה זו היה הבלטה רבה יותר של הכתפיים.

אישים שהשפיעו רבות על האופנה בתקופה זו כללו בין היתר כוכבי קולנוע הוליוודים כמו פרד אסטר, קרול לומברד וג'ואן קרופורד.

תקופת המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופנות טיפוסיות במהלך שנות ה-30 באירופה

תקופת הצנע במהלך מלחמת העולם השנייה הובילה למגבלות על מספר הבגדים החדשים שאנשים קנו וכמות הבדים שיצרני הבגדים יכלו להשתמש בהם. נשים שעבדו בשירות המלחמה החלו ללבוש מכנסיים כצורך פרקטי.

אופנת נשים בשנים 1930–1945[עריכת קוד מקור | עריכה]

השפעת תקופת השפל הגדול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות השפל הגדול נאלצו המעצבים לקצץ מחירים לבגדים שיוצרו על מנת להמשיך ולהיות תחרותיים, בייחוד העובדים בבתי האופנה. מעצבים נאלצו גם להשתמש בבדים מחומרים זולים יותר, ומכירה של דפוסים לשמלות גם גדלו בפופולריות משום שנשים רבות ידעו לתפור.

מגזיני האופנה העיקריים באותה העת, כולל המגזין "ווג" המשיכו לספק לנשים האופנתיות והאמידות דיווחים על מגמות האופנה הפופולריות ביותר, למרות ההשפעה של ההתרסקות הכלכלית על החברה האמריקנית. האוכלוסייה האמידה ביותר עדיין הצליחה להרשות לעצמם להמשיך ולרכוש את העיצובים האיכותיים, היקרים והנחשקים ביותר במהלך תקופת השפל הגדול.

השפעת הקולנוע על אופנת הנשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך שנות השלושים ותחילת שנות הארבעים הפך הקולנוע האמריקני למקור השראה רב,[1] בנוסף להשפעת תעשיית האופנה של פריז, על מגמות האופנה בעולם המערבי. ככל שעלתה הפופולריות של הסרטים ההוליוודיים הפכו הכוכבים לאלילים ולמודל לחיקוי של הציבור הרחב. במהלך השנים הללו בתי האופנה בפריז איבדו חלק ניכר מההשפעה שלהם בעקבות כך. רבים מהצופים בבתי הקולנוע החלו לגלות עניין באופנה בעקבות חוויית הקולנוע, כולל בגדים ותסרוקות של כוכבי קולנוע אשר הובילו למגמות אופנה שונות בעולם המערבי.[2]

אביזרים נלווים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כפפות נחשבו לפריט אופנתי חשוב במיוחד בקרב נשים בעולם המערבי בתקופה זו.[3]

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה ב-1939, נשים רבות רכשו תיקים עם נרתיק למסכת סינון אוויר עקב חשש מהתקפות גז רעיל.[4]

בגדי ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

באמצע שנות השלושים המאוחרות, בגדי הים הפכו לחשופים יותר מאלה של שנות העשרים, ולעיתים רבות כללו צוואר נמוך יותר והיו ללא שרוולים.

אופנת גברים בשנים 1930–1945[עריכת קוד מקור | עריכה]

המגמה הבולטת ביותר על אופנת הגברים בעולם המערבי הייתה ההשפעה של תקופת השפל הגדול על כך שמגוון הצבעים בשימוש ירד באופן מהותי.

חליפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות ה-30, חליפת ה"Drape suit" הפכה פופולרית במיוחד בעולם המערבי. החליפה הייתה רכה וגמישה יותר מחליפות קודמות. בד עודף בכתפיים ובזרועות, ריפוד קל, מותניים צרים במעט, ושרוולים מלאים יותר אשר היו מתוחים במפרק כף היד גרמו ליצירת האשליה של כתפיים רחבות, ומותניים צרות יותר.

החליפה זכתה לפופולריות רבה באותה העת במיוחד לאחר שכוכבים הוליוודים בולטים כמו פרד אסטר, קארי גרנט, וגארי קופר השתמשו בה בסרטיהם.

אביזרים נלווים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכובע הנפוץ ביותר בתקופה זו היה כובע הפדורה, אשר לעיתים רבות גברים חבשו אותו כאשר הוא מוטה מעט על צידו.

כובע ההומבורג השמרני יותר נשאר גם פופולרי, במיוחד בקרב אנשים מבוגרים, ואפילו החל להיות בשימוש בשילוב עם בגדי ערב חצי רשמיים (במקום כובע טופ האט). העניבות היו רחבות, כאשר עיצובים גאומטריים נועזים היו פופולריים, כולל פסים, ועיצובים מרובעים.

בגדי עבודה בעשור השני של המאה ה-20[עריכת קוד מקור | עריכה]

הן גברים והן נשים שהיו תומכי לחימה במהלך מלחמת העולם השנייה לבשו מכנסיים או סרבלים. נשים נהגו ללבוש צעיפים שכיסו את שערותיהן.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ewing, Elizabeth: History of 20th Century Fashion, London, 1974, p. 97, 1997 revised edition, ISBN 0-89676-219-X
  2. ^ "Hollywood Influences Fashion - Fashion, Costume, and Culture: Clothing, Headwear, Body Decorations, and Footwear through the Ages". www.fashionencyclopedia.com. נבדק ב-2018-04-21.
  3. ^ Garland, Madge, in J. Anderson Black and Madge Garland, A History of Fashion, pp. 324–239
  4. ^ Rationed fashion