אופני פיקסי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תצלום תקריב של גלגל השיניים האחורי באופני פיקסי. כאשר הגלגל האחורי מסתובב, הוא מסובב את גלגל השיניים ואת השרשרת. לכן, גם הדוושות, שמחוברות לגלגל השיניים הגדול, מסתובבות.

אופני פיקסי (פיקסד גיר / במקור מאנגלית: Fixed-gear) הם אופני כביש ללא מנגנון הילוכים. לחלופין, יחס התמסורת בין גלגלי השיניים הקדמי והאחורי שלהם קבוע, ובאנגלית: Fixed-gear. באופניים אלה גלגל השיניים האחורי מחובר לגלגל האחורי ללא מנגנון גלגל חופשי (פריי-לוף מגרמנית, Free-wheel באנגלית), אז תנועה של הגלגל האחורי אינה יכולה להתקים ללא תנועה של גלגל השיניים האחורי, שבתורה, באמצעות השרשרת, מיצרת כח מניע בדוושות. לפיכך, כל עוד אופניים כאלו בתנועה - הדוושות מסתובבות בכיוון התנועה. בפרט, בניגוד לאופניים אחרים, אופניים כאלו אינם יכולים לגלוש ללא תנועת דוושות. מנגנון כזה מאפשר לרוכב לבלום ללא בלם, בעזרת התנגדות לתנועת הדוושות, ואף לנסוע לאחור.

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן מסורתי, נעשה שימוש במנגנון אופני הפיקסי באופני מסלול בתחרויות בוולודרום. רוכבי כביש מקצועיים ומועדוני אופניים השתמשו במנגנון לאימונים לשיפור טכניקת הדיווש. החל מתחילת שנות ה-2000 החלו אופני הפיקסי לצבור פופולריות רבה לשימוש עירוני. את תחילת הטרנד מייחסים לשליחי אופניים בערים מרכזיות בארצות הברית.[דרוש מקור]

הודות ליכולת השליטה הגבוהה, משמשים אופני הפיקסי ברכיבה אומנותית (בדרך כלל בתוך אולם סגור) ובמשחקי מגרש כגון כדור-אופן ופולו-אופן.

יתרונות וחסרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוכבי אופניים רוכבים על אופני פיקסי עירוניים מסיבות רבות, ביניהן משקלם הקל, פשטותם, עיצובם המיוחד ותחזוקתם המינימלית. בקרב חלק מהרוכבים פיקסד גיר נחשב אופנתי יותר משאר צורות העברת הכוח באופניים. בין הנימוקים לכך, האסתטיקה הנקייה בגלל מעוט החלקים והעובדה שהרוכב מתאמץ יותר בעצירת האופניים.

הרכיבה באופני פיקסי בירידה קשה יותר, מכיוון שהדוושות מסתובבות בהתאם למהירות הנסיעה ופעולת הבלימה קשה יותר. רכיבה על אופני פיקסי נחשבת באופן כללי כמשפרת את יעילות טכניקת הדיווש.

פעולת ההטייה בפניות באופני פיקסי מסוכנת יותר, שכן הדוושות ממשיכות להסתובב במהלך התנועה ולכן נוצרת סכנת התהפכות גבוהה יותר מאשר באופניים שאינם פיקסי, בהם ניתן להרים את הדוושה הקרובה לפנייה בזמן הפנייה.

בזמן סיבוב הדוושות אין אפשרות נתק בין גלגל השיניים הקדמי לגלגל האחורי, לכן כל חפץ שיתפס בין אחד מגלגלי השיניים לשרשרת יהיה נתון לגזירה בגלל התנע של סיבוב הגלגל האחורי. שרוך נעל מדלדל עלול לכן ללכוד את נעל הרוכב שבתורה תילחץ בין גלגל שיניים לשרשרת ותגרום לנעילת השרשרת והגלגל האחורי בזמן רכיבה. בזמן סבוב הדוושות כאשר הגלגל האחורי באוויר (לצורך תחזוקה למשל) חפצים עלולים להתפס בשיני הגלגלים המסתובבים ולגרום נזק או לחפץ עצמו או לאופנים או לשניהם. ידועים מקרים בהם קצות אצבעות נקצצו כשנתפסו בשיני גלגל שיניים מסתובב של אופני פיקסד גיר.

בגלל המנגנון הפשוט יותר, יצור האופניים זול יותר.

רכיבה ללא שימוש בבלם[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק מרוכבי הפיקסי אינם רואים צורך בהרכבת בלם. במקרים מסוימים רואים רוכבי פיקסי ייחודיים ברכיבה בפיקסי ללא בלמים, מתוך הנחה שרכיבה ללא בלמים מחייבת ריכוז אינטנסיבי ברכיבה.[דרוש מקור] באופני פיקסי ישנה אפשרות לעצור גם ללא שימוש בבלם וזאת על ידי האטה הדרגתית של הגלגל האחורי בלבד בעזרת תנועת הדוושות עד לעצירה, או נעילת הדוושות. בשני המקרים מרחק הבלימה גדול יותר ממרחק הבלימה בשימוש בבלם בשל העובדה שעבודת העצירה איננה מתקיימת בכל מיקומי הדוושות. [דרוש מקור]

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופני כביש יפניים מתחילת שנות השמונים שהוסבו לאופני פיקסי.

אופני פיקסי עירוניים מאופיינים בעיצוב נקי ופשוט. הרעיון העיצובי המרכזי הוא פשטות ושימוש בחלקי האופניים ההכרחיים בלבד. רוכבי פיקסי רבים מעצבים ובונים את אופניהם בעצמם, תוך שימוש בשלדות ובחלקי אופני כביש ישנים אשר נוקו ונצבעו מחדש.

פיקסי בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

תופעת הרכיבה על אופני הפיקסי החלה בסביבות שנת 2007 כשמספר רוכבי אופניים הסבו את אופני הכביש הישנים שלהם לאופנים נקיים מכבלים, נטולי הילוכים או מעצורים. בין חלוצי השינוי ניתו למנות את אייל צ'רניכובסקי, שי אלקן ורני בן-יליד. ב-2008 הצטרף אל הרוכבים גם ארנון פישר שפתח את החנות הראשונה בישראל לרוכבי הפיקסי והפך את התופעה השולית לנפוצה. פישר, שכונה על ידי רבים "הסנדק של הפיקסי", החל לייצר אופני פיקסי מקומיים תחת השם "מידליסטה". אופני פיקסי קלים ומיוחדים שיוצרו בישראל על ידי חברת סגל מקרית ביאליק.

חברות האופניים הגדולות זיהו את המגמה העולמית המתרחבת והחלו לייצר בעצמן אופני פיקסי ברמות ובסגנונות שונים. דבר זה העלה את תפוצת השימוש בסוג זה של אופניים שהפכו נפוצות בתרבות התחבורתית העירונית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אופני פיקסי בוויקישיתוף