אוצ'י יושיטאקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוצ'י יושיטאקה
大内 義隆
אוצ'י יושיטאקה
אוצ'י יושיטאקה
לידה 18 בדצמבר 1507
יפן
התאבד 30 בספטמבר 1551 (בגיל 43)
נאגאטו, יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה יפן
מקום קבורה Tainei-ji עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Sadako Madenokōji
בפסקה זו 3 רשומות נוספות שטרם תורגמו עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת בית אוצ'י
אב Ōuchi Yoshioki עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Ōuchi Yoshitaka
Ōishi Yoshitane
בפסקה זו 2 רשומות נוספות שטרם תורגמו עריכת הנתון בוויקינתונים
הדאימיו ה־16
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
יפןיפן זהו שם יפני; שם המשפחה הוא אוצ'י.

אוצ'י יושיטאקהיפנית: 大内 義隆, תעתיק בכתב לטיני: Ōuchi Yoshitaka)‏ (18 בדצמבר 150730 בספטמבר 1551) היה שליט פיאודלי יפני (דאימיו) בתקופת סנגוקו בתולדות יפן. הוא היה השליט השישה-עשר ממשפחת האצולה של בית אוצ'י ששלטה על המחוז ההיסטורי סוּאוֹ (周防国‏ Suō) שמרכזו היה בעיר ימאגוצ'י.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1522 נלחם אוצ'י יושיטאקה יחד עם אביו, אוצ'י יושיאוקי (大内 義興) במשפחת אמאגו (尼子氏) על השליטה במחוז אקי (安芸国 כיום מחוז הירושימה). עם מותו של יושיאוקי ב-1528 הפך יושיטאקה לראש משפחת אוצ'י. בשנות ה-30 של המאה ה-16 הוביל יושיטאקה משלחת צבאית לצפון קיושו והביס את משפחת שוני (少弐氏) והשתלט על האזור. לאחר שהבטיח את עורפו בצורה זו הוא החל ב-1540 להילחם שנית במשפחת אמאגו ועד 1541 השתלט כליל על מחוז אקי.

עם זאת, פלישה למחוז איזומו (出雲国 כיום חלקו המזרחי של מחוז שימאנה) הסתיימה באסון כאשר מספר רב מחייליו ובהם בנו המאומץ, אוצ'י האורמוצ'י, נהרגו בקרב כנגד אמאגו הארואיסה. התבוסה חיסלה את שאיפותיו להרחיב את נחלותיו והוא הקדיש את מרצו לאומנות ותרבות.

השליטים הכפופים לו נחלקו לשני מחנות. המחנה שהוביל סגארה טאקטו (相良 武任‏ 1551-1498) רצה שמשפחת אוצ'י לא תעשה דבר מעבר לשמירה על השליטה בנחלותיה הקיימות, והמחנה השני אותו הוביל סואה הארוקאטה (陶 晴賢‏ 1555-1521) שאף להמשיך להתרחב. יושיטאקה בחר באנשים מהמחנה הראשון כיועציו וב-1551 התמרד המחנה בראשות הארוקאטה והביס את כוחותיו של יושיטאקה תוך כמה ימים. טאקטו הוצא להורג ויושיטאקה נאלץ לבצע ספוקו לאחר שחיבר את פואמת המוות שלו:[1]

הן המנצח
והן המנוצח הם
לא יותר מטיפות של טל,
אבל ברקים –
כך אנו צריכים לראות את העולם.

תרומתו לראשית הנצרות ביפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאוקטובר ועד דצמבר 1550 התגוררו המיסיונר הישועי פרנסיסקו חאווייר ובני לווייתו בימאגוצ'י שהייתו בירתו של יושיטאקה. חאווייר, שהיה המיסיונר הנוצרי הראשון שהגיע ליפן, הטיף לתושבי העיר כשהוא קורא טקסטים שתורגמו ליפנית מתוך ספר הכתוב באותיות לטיניות, כשהאח פרננדס, אחד מבני לווייתו שהצליח יותר מהאירופאים האחרים ללמוד יפנית, משמש כמתורגמן לשאלות הקהל. העניין שעורר גרם להזמנתו לחצרו של אוצ'י יושיטאקה. הפגישה כמעט והסתיימה באסון. פרננדס קרא בקול קטעים מהדוקטרינה הנוצרית המתורגמת ליפנית שבה תקף, בין השאר, את תופעת מעשה סדום, שאת מבצעיה כינה "מזוהמים יותר מחיה חסרת שכל". הגדרה זו הרגיזה מאוד את הדאימיו, אך הוא הסתפק בהפסקת הפגישה בחטף.[2]

במרץ 1551 חזר חאווייר לימאגוצ'י, והפעם הוא הביא עמו לאוצ'י יושיטאקה מתנות שהתעד להביא במקור ל"מלך יפן", כאשר הפליג חיפן מגואה שבהודו. יושיטאקה התרשם והרשה לחאווייר להטיף בתחומי שלטונו, וחאווייר שהה בימאגוצ'י עד אוגוסט 1551. בתקופה קצרה זו הצליח חאווייר להמיר את דתם של כ-500 איש, מרביתם סמוראים או אנשים הקשורים לחצר הדאימיו. קהילה נוצרית קיימת ביאמגוצ'י עד היום.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוצ'י יושיטאקה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]