אוקסנה יבלונסקיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוקסנה יבלונסקיה
Оксана Михайловна Яблонская
Oxana Yablonskaya
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 6 בדצמבר 1938 (בת 85)
מוסקבה, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ברית המועצות, ארצות הברית, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית הספר המרכזי למוזיקה במוסקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק פסנתרנית, מורה לפסנתר
כלי נגינה פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוקסנה יבלונסקיהאנגלית: Oxana Yablonskaya, ברוסית: Оксана Михайловна Яблонская; נולדה ב-6 בדצמבר 1938) היא פסנתרנית יהודיה סובייטית-אמריקאית-ישראלית.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה במוסקבה בירת ברית המועצות למשפחה יהודית. בגיל שש החלה ללמוד בבית הספר המרכזי למוזיקה של מוסקבה (בית ספר לילדים מחוננים במוזיקה), שם למדה במשך עשר שנים אצל אניידה סומבטיאן (אנ'). בגיל שש עשרה החלה את לימודיה בקונסרבטוריון של מוסקבה בהדרכת אלכסנדר גולדנווייזר (אנ') וסגנו דמיטרי בשקירוב.

ב-1965 סיימה את לימודי הדוקטורט שלה בקונסרבטוריון והצטרפה לפקולטה לפסנתר. היא זכתה בפרסים ראשונים בתחרויות לונג-טיבו- קרספין ב-1963, בתחרות בריו דה ז'ניירו ב-1965 ובתחרות בטהובן בווינה ב-1969.

היא התפרסמה והופיעה ברחבי ברית המועצות בעיקר עם התזמורת הפילהרמונית של מוסקבה ותזמורת הבולשוי. השלטונות הסובייטים סירבו לתת לה לצאת לקונצרטים מחוץ לתחום ברית המועצות.

ב-1975 הגישה בקשה לקבלת ויזת הגירה לארצות הברית ונענתה בשלילה. היא פוטרה מעבודתה בקונסרבטוריון של מוסקבה, הוכנסה לרשימה שחורה ונאסר עליה להופיע בקונצרטים בברית המועצות.

היא חיכתה שנתיים לקבלת הוויזה. בתקופה זו הוגשה עצומה לשלטונות ברית המועצות בחתימת מנצחים, מוזיקאים, שחקנים, סופרים וסנטורים אמריקאים לתת לה להגר לארצות הברית; בין החותמים - אלי ויזל, ליאונרד ברנשטיין, יצחק בשביס-זינגר, קתרין הפבורן, שלי וינטרס, סטיבן סונדהיים ועוד. לאחר שקיבלה היתר, ב-1977 עברה לארצות הברית עם בנה, הצ'לן דמיטרי יבלונסקי.

היא לימדה במשך יותר מ-30 שנה בפקולטה לפסנתר בג'וליארד, הופיעה בקרנגי הול וברחבי העולם עם תזמורות מפורסמות, הקליטה תקליטורים רבים וקבלה פרסום עולמי.

ב-2006 זכתה במדליית איינשטיין להישגים יוצאי דופן באמנויות.

ב-9 בנובמבר 2014 עלתה לישראל עם בנה, והם קיבלו אזרחות ישראלית. לדבריה, עשתה זאת בגלל התגברות האנטישמיות בעולם.[1]

יבלונסקיה מתגוררת ברמת גן, מלמדת באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, ומופיעה בישראל וברחבי העולם. היא מנגנת בשלישייה עם בנה דמיטרי ואשתו הכנרת ז'אנה גנדלמן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוקסנה יבלונסקיה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]