אורובטיס ג'מייקנסיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאורובטיס ג'מייקנסיס
אורובטיס ג'מייקנסיס
אורובטיס ג'מייקנסיס
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
מחלקה: דגי סחוס
סדרה: טחנאים
משפחה: טריגונים עגולים אמריקאים
סוג: Urobatis
מין: אורובטיס ג'מייקנסיס
שם מדעי
Urobatis jamaicensis
קיווייה, 1816
תחום תפוצה
מפת תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אורובטיס ג'מייקנסיס (שם מדעי: Urobatis jamaicensis) הוא מין של בטאי מהמשפחה טריגונים עגולים אמריקאים, החי במימי הים הקריבי ומערב האוקיינוס האטלנטי לחופי אמריקה בין קרוליינה הצפונית לטרינידד, לעיתים קרובות בשוניות אלמוגים.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מין זה דומה לטריגוניים, אך אינו שייך למשפחה Dasyatidae, אלא למשפחה פרימיטיבית יותר. הוא בעל גוף באורך 70 סנטימטרים וברוחב 36 סנטימטרים בעל "כנפיים" רחבות מעוגלות דמויות-דיסק וקוצים בולטים לאורך עמוד השדרה עד הזנב הרחב, היכול להתפתל כלפי מעלה. בקצה הזנב ישנו עוקץ בעל ארס צורב, המיועד להגנה מטורפים, אך איננו קטלני לאדם. בנוסף הוא בעל יכולת להסוות את עצמו בסביבה במהירות. טריגון זה בעל כתמים רחבים צהובים-אפורים עד חומים-זהובים על רקע ירוק-כהה או חום. לטריגון מאפיין ייחודי הגורם לפלואורסצנציה ועוזר לו לבלוט בחשיכה, אם מאירים עליו בפנס.

הוא חי סביב קרקעית הים עד לעומק 25 מטר בשכבות רדודות. הוא מצוי בשוניות אלמוגים, לגונות, מפרצים רדודים ובין סבכי מנגרובים ולעיתים אף נמצא בשפכי נהרות. הטריגון חי באקלים טרופי, אך כבר נמצא באיים סמוך לקרוליינה הצפונית.

הוא טורף של תולעים, דגי גרם, צדפות וחסילונים החיים על הקרקעית. בתורו הוא נטרף בידי כרישים כמו כריש טיגריסי. הוא איננו נידוג למאכל, אך נתפס לעיתים כשלל לוואי של רשתות וכן נתפס לסחר וגידול באקווריום. למרות זאת הוא איננו מצוי בסכנת הכחדה בטבע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אורובטיס ג'מייקנסיס באתר הרשימה האדומה של IUCN