אורות הגז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אורות הגאז)
אורות הגז
Gaslight
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על לאור הגז עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי ג׳ורג׳ קיוקור עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ארתור הורנבלאוו ג'ונייר עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ג'ון ואן דורטן, ג'ון בלדרסטון, וולטר ריש, פטריק המילטון עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ראלף וינטרס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אינגריד ברגמן
שארל בואייה
ג'וזף קוטן
מוזיקה ברוניסלב קפר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ג'וזף רוטנברג עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה מטרו גולדווין מאייר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מטרו גולדווין מאייר
שיטת הפצה הורדה דיגיטלית, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 4 במאי 1944
משך הקרנה 114 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מותחן פשע, סרט המבוסס על יצירה ספרותית, סרט דרמה, פילם נואר, מלודרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 2.068 מיליון דולר
הכנסות 4.613 מיליון דולר
פרסים שני פרסי אוסקר
פרס גלובוס הזהב
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אורות הגזאנגלית: Gaslight, נקרא ״אורות דועכים״ כשהופץ לראשונה בארץ ישראל המנדטורית[1]) הוא סרט מתח בבימויו של ג'ורג' קיוקור. תסריט הסרט מבוסס על מחזה באותו שם מאת פטריק המילטון משנת 1938. המחזה עוּבד לראשונה לסרט בשנת 1940. סרטו של קיוקור הוא הגרסה הקולנועית השנייה של המחזה. בסרט שיחקו אינגריד ברגמן, שארל בואייה, ג'וזף קוטן ואנג'לה לאנסברי.

הסרט היה מועמד לשבעה פרסי אוסקר, כולל הסרט הטוב ביותר, השחקן הטוב ביותר לבואייה, השחקנית הטובה ביותר לברגמן ושחקנית המשנה הטובה ביותר ללאנסברי (שבעבורה הייתה זו הופעת הבכורה בקולנוע). ברגמן זכתה על משחקה בפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר (הראשון שלה) ובפרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר - סרט דרמה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מגולל את סיפורה של פאולה אלקיסט (אינגריד ברגמן), שבילדותה הייתה עדה לרצח דודתה אשר גידלה אותה, זמרת האופרה אליס אלקיסט. הופעתה של הילדה בזירת הרצח מפריעה לרוצח למצוא את תכשיטיה המוחבאים של הדודה. פאולה נשלחת לאיטליה לפיתוח קול אצל המאסטרו גוארדי (אמיל ראמאו), שהיה גם המורה לזמרה של דודתה. היא מתאהבת בנגנו של המאסטרו, גרגורי אנטון (שארל בואייה), והם מחליטים להתחתן.

גרגורי מעוניין לגור בלונדון, בעוד פאולה נרתעת מלחזור לשם בגלל זיכרונותיה מליל הרצח. לבסוף היא מתרצה והם עוברים לגור בבית דודתה המנוחה. כשהם עורכים סיור בבית, פאולה מגלה מכתב מאדם בשם סרגיס באוור, שנשלח אל דודתה יומיים לפני הירצחה. גרגורי נראה נסער מגילוי המכתב והוא חוטף אותו מידיה של פאולה.

בתקופת מגוריהם המשותפים בבית, גרגורי משכנע בהדרגה את פאולה כי היא הולכת ומאבדת את שפיות דעתה, כשעל מנת לחזק את תחושתה הוא מספר לה שגם לאימה הייתה מחלת נפש. גרגורי עושה זאת כי הוא בעצם סרגיס באוור, רוצח דודתה. הוא רוצה לחפש את התכשיטים שלא הספיק לשדוד בליל הרצח, ומעוניין שרעשי החיפוש שלו בבית יתפרשו על ידי אשתו כיצירי הדמיון החולני שלה. פאולה אכן מפרשת כך את הרעשים. התנהגותה המפוחדת מטילה אימה על המשרתת ננסי אוליבר (אנג'לה לאנסברי), ואילו פאולה מצידה משוכנעת שהמשרתת שונאת אותה.

פאולה פוגשת במקרה את בלש המשטרה בריאן קמרון (ג'וזף קוטן), שהעריץ את דודתה המנוחה. הוא שם לב להתנהגותו המוזרה של בעלה ובעזרת המשרתת ורכלנית השכונה מפענח את רצח דודתה של פאולה. לבסוף, הבלש מצליח להיכנס לביתם של בני הזוג ולהחזיר לפאולה את הביטחון בשפיותה. הוא מגלה לה את תוכניתו של בעלה וניגש לעצור אותו – זמן קצר אחרי שהוא גילה את התכשיטים המוחבאים. אחרי שבעלה כבר קשור לכיסא, פאולה נוקמת בו בכך שמעוררת בו את האשליה, שהיא תעזור לו לברוח ולהתחמק מהמעצר, מהמשפט ומההוצאה להורג.

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות המחזה של המילטון ושני הסרטים המבוססים עליו, נתבע בשנות השישים המונח גזלייטינג (בעברית: גזלות דעת), המתאר מניפולציה הנועדה לגרום לאדם לפקפק בתפיסת המציאות שלו.[2][3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אורות הגז בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קובץ התצלומים Newer Jerusalem של THE MATSON PHOTO SERVICE, תמונה 4: כיכר ציון על דרך יפו.
  2. ^ האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה, APA Dictionary of Psychology Definition of Gaslighting, dictionary.apa.org (באנגלית)
  3. ^ "gaslight". Oxford English Dictionary (Online ed.). Oxford University Press. (Subscription or participating institution membership required.) 1969 S. C. Plog Changing Perspectives in Mental Illness 83 It is also popularly believed to be possible to 'gaslight' a perfectly healthy person into psychosis by interpreting his own behavior to him as symptomatic of serious mental illness.