אורות חג המולד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עץ חג המולד בלונדון, אנגליה

אורות חג המולד (מכונים גם אורות הפיות) הם אורות המשמשים לקישוט לקראת חג המולד. מקור המנהג הוא נר שקישט את עצי חג המולד בבתים נוצריים בגרמניה המודרנית[1].

עצי חג המולד מקושטים באורות חשמליים המוצגים לראווה במרחב הציבורי, הפכו להיות פופולריים בתחילת המאה ה-20. באמצע המאה ה-20, היה נהוג להציג שרשראות של אורות חשמליים לאורך רחובות ועל בניינים, ללא קשר לעץ חג המולד עצמו. בארצות הברית החל מנהג פופולרי לעטוף בתים פרטיים באורות מסוג זה. עד השנים המאוחרות של המאה ה-20, המנהג אומץ גם בארצות לא מערביות כמו ביפן והונג קונג.

בארצות רבות, כמו שווייץ, אנשים מתחילים לסדר את אורות חג המולד שלהם כמו קישוטי חג מולד אחרים, ביום הראשון של הציפייה[2]. בעולם הנוצרי המערבי, ישנם יומיים מסורתיים שבהם מוסרים אורות חג המולד - Twelfth Night ו-Candlemas. 

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עץ חג המולד בניו יורק
קישוטים שחג המולד באוסטרליה

עץ חג המולד אומץ בביתם של בני המעמד הגבוה במאה ה-18 בגרמניה, שם הוא קושט מדי פעם בנרות, שבאותו הזמן נחשבו למקור אור יקר יחסית. הנרות הודבקו לענפי העץ באמצעות שעווה מומסת או חוברו על ידי סיכות. בסביבות 1890 שימשו לראשונה מחזיקי נרות עבור נרות חג המולד. בין השנים 1902 ל-1914 החל השימוש בכיסויי זכוכית עבור הנרות. האורות החשמליים הראשונים נראו בתחילת 1880.

טכנולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניין בית המשפט מכוסה באורות חג המולד בטקסס

הטכנולוגיה המשמשת בתצוגות של אורות חג המולד מגוונת מאוד, היא נעה בין שרשראות פשוטות של אורות לשימוש בפסלים ואנימציות.

עץ חג מולד מקושט

המרחב הציבורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצגה של אורות חג המולד במרחב הציבורי ובבניינים ציבוריים הם חלק פופולרי של חגיגות חג המולד. במקרים רבים מופקות תצוגות אלו על ידי עסקים או רשות מקומית. התצוגות משמשות באורות חג המולד בדרכים מגוונות, כולל קישוט עצי חג מולד בכיכרות, עצי רחוב, עצים בפארקים, עמודי תאורה, מבני ציבור מרכזיים, חנויות ואטרקציות תיירותיות כמו מגדל אייפל.

שכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משנות ה-1960 המנהג להקיף את בית המגורים באורות חג המולד החל להיות נפוץ. 

פעילות משפחתית נפוצה במהלך עונת החגים כוללת נסיעה או הליכה סביב שכונות בשעות הערב במטרה לצפות באורות סביב הבית. בעוד שחלק מהבתים נותרים ללא אורות, אחרים יכולים להיות מקושטים בתצוגות מורכבות שדורשות שבועות להרכבה. 

חגים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות הברית, אורות מיוצרים גם עבור חגים אחרים. אורות אלו יכולים להיות סטים פשוטים של הצבעים המאפיינים את אותו החג, או קישוטי פלסטיק המותאמים לשקע החשמלי. פסלי אור גם מופקים באיקונים אופייניים לחגים.

חג המולד הוא הפופולרי ביותר, בשימוש באורות ממוזערים. 

בפסחא נהוג להשתמש באורות לבנים המחוברים בכבל.

תצלום תקריב של מנורה זעירה

אורות אדומים, לבנים וכחולים מיוצרים עבור יום העצמאות האמריקאי.

סביבה, מחזור ובטיחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורות חג המולד בבנגקוק

אורות חג המולד מעלים סוגיות סביב נושא המחזור. בכל שנה, יותר מ-9,000 טון של מנורות נשלחים למחזור.

התקנת אורות חג המולד יכולה להיות מסוכנת מבחינה בטיחותית, כאשר מחברים מספר רב מדי של שרשראות דרך אותו כבל מאריך, או שימוש בסולם לא בטוח במהלך ההתקנה.

פסלי אורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תערוכת אורות של חג המולד באנגליה

פסלי אור של חג המולד משמשים כקישוטי חג מולד וכקישוטים לחגים אחרים.

פסלי האור יכולים להיות שטוחים או תלת־ממדיים.

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אורות חג המולד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "History of Christmas Trees" (באנגלית). History. 2015. נבדק ב-5 בדצמבר 2015. Germany is credited with starting the Christmas tree tradition as we now know it in the 16th century when devout Christians brought decorated trees into their homes. Some built Christmas pyramids of wood and decorated them with evergreens and candles if wood was scarce. It is a widely held belief that Martin Luther, the 16th-century Protestant reformer, first added lighted candles to a tree. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Normark, Helena (1997). "Modern Christmas". Graphic Garden. נבדק ב-9 באפריל 2014. Christmas in Sweden starts with Advent, which is the await for the arrival of Jesus. The symbol for it is the Advent candlestick with four candles in it, and we light one more candle for each of the four Sundays before Christmas. Most people start putting up the Christmas decorations on the first of Advent. {{cite web}}: (עזרה)