אוריה היפ (דמות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוריה היפ
Uriah Heep
יוצרים צ'ארלס דיקנס עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
מקצוע פקיד
אזרחות הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איור משנת 1910 מאת פרנק ריינולדס

אוריה היפאנגלית: Uriah Heep) הוא דמות הנבל בספר דייוויד קופרפילד מאת צ'ארלס דיקנס. דמותו מאופיינת בחוסר כנות, צביעות, ענווה מעושה, אובססיביות וחוסר יושר. נוסף על כך, גם דמותו החיצונית מתוארת כאדם נתעב, הוא רזה מאוד, שיערו שמנוני, ידיו מדומות לדגים מתים ותנועותיו דוחות. הלהקה הבריטית אוריה היפ קרויה על שם הדמות.

דמותו ברומן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפעם הראשונה בה נפגש המספר - דייוויד קופרפילד - עם היפ היא כאשר קופרפילד בן ה-15 בא לקנטרברי לגור עם מר ויקפילד. היפ עבד באותה עת כלבלר במשרד עורכי הדין של ויקפילד. הוא חוזר ומתרפס בפני קופרפילד באומרו "אני כה צנוע" ("I'm ever so humble, I am"), ביטוי השב וחוזר בפיו באובססיביות.

במהלך מסלולי חייהם, הנמשכים במסלולים מקבילים, שבים קופרפילד והיפ ונפגשים. היפ מנסה להצטייר כידידו של קופרפילד ומעריצו וטוען כי קופרפילד הצעיר היה זה, שבשיחת אקראי, נטע בראשו של היפ את הרעיון להיכנס כשותף במשרדו של ויקפילד. בהזדמנות אחרות, טוען היפ באוזניו של קופרפילד שתמיד התחנך לצניעות. הוריו הטיפו לו להרכין את ראשו בפני "הטובים יותר ממנו", כלומר בני מעמד האצולה והג'נטלמנים עד שהדבר היה לו לזרא והוא החליט להתקדם ממעמדו ה"כה צנוע" ולטפס בסולם החברתי.

היפ מנצל את הרגלי השתיינות של ויקפילד ומשתלט על משרדו ועל ביתו. בפרט, הוא מקווה לשאת לאשה את אגנס, בתו של מר ויקפילד וידידתו הטובה של קופרפילד. בנקודה זו הופך היפ לאויבו המר של קופרפילד.

בסופו של דבר מתגלה כי היפ מעל בכספיו של ויקפילד ולקוחותיו, זייף מסמכים ואיגרות חוב וניסה לסחוט את מנהל בית הספר המקומי בגין חוסר נאמנותה כביכול של רעייתו.

פגישתם האחרונה של קופרפילד והיפ מתקיימת כאשר קופרפילד מוזמן לסיור בכלא ומוצא שם את היפ כלוא באחד התאים.

גילום הדמות בקולנוע ובטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הדמות גילמו בין היתר

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]