אורי ואלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אורי ואלה
לוגו אורי ואלה
לוגו אורי ואלה
סוגה דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים דינה סנדרסון, עפר סקר, יובל שפרמן.
כותבים דינה סנדרסון, יובל שפרמן, עפר סקר
בימוי יובל שפרמן
שחקנים שלמה בראבא
דינה סנדרסון
לירון וייסמן
עופר סקר
ארץ מקור ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 11 עריכת הנתון בוויקינתונים
תוכנית המשך טיטו ורוחו
הפקה
מפיק יואב גרוס
מפיקים בפועל דנה נאור הכהן
חברת הפקה יואב גרוס הפקות
עורכים עדי שריג
מוזיקה גיא לוי (מוזיקאי), גל תורן
אורך פרק 38 דקות בקירוב
שידור
רשת שידור הוט 3
תקופת שידור מקורית 24 בנובמבר 201626 בינואר 2017
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אורי ואלה היא סדרת טלוויזיה ישראלית מסוגת דרמה, שעלתה לשידור ב-24 בנובמבר 2016 בערוץ HOT3. את הסדרה יצרו דינה סנדרסון, עפר סקר ויובל שפרמן, שגם ביים את הסדרה.

סדרת ההמשך של הסדרה אורי ואלה (שם קודם: הברווזון המכוער) נקראת טיטו ורוחו. בדמויות הראשית פבלו רוזנברג, שגילם בעונה הראשונה את צוקי ומגי אזרזר. הפקת העונה החלה בשנת 2022[1][2] ועלתה לשידור בערוץ HOT3 בפברואר 2024[3].[4]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורי (שלמה בראבא) ואלה (דינה סנדרסון) הם אב ובתו המתמודדים עם מות אם המשפחה, תמי, בעקבות מחלת הסרטן. אורי, זמר בעל קריירה יצירתית ומפוארת, מנסה לפתוח את פרק ב' בחייו. אלה, ללא מטרות ותוכניות עתידיות, מחפשת את עצמה בין הזדמנויות, גברים ועבודות זמניות. הצימוד של השניים מעכב את ההתקדמות של כל אחד במודע או שלא במודע. סיפור המסגרת מבוסס באופן רופף על סיפורה האישי של דינה סנדרסון[5].

מערכת היחסים בין האב לבתו מורכבת ובעלת גבולות לא מוגדרים: "אורי ואלה אוהבים אחד את השנייה, מותה של האם לא פירק את המשפחה, הוא רק גרם להם להתכרבל ולהשתבלל עוד יותר אחד בחייה של השנייה, עד שהגבולות מעט מטשטשים ולרגעים נדמה שהם כאילו זוג[6]."

עמית הרשקוביץ כתבה: "'אורי ואלה' עוסקת, בין היתר, בניסיון של דור אחד להועיל לדור שמתחתיו, לשחרר אותו, להעניק לו אמצעים לבנות את עצמו בעצמו - אם זה אפשרי בכלל. היא עוסקת גם בדור הקודם, שעדיין לכוד בעצמו בזוועות שאף אדם לא פטור מהם: בכאב, בחוסר הבנה, באשמה ובמוות. הדיאלוג שלהם עוסק לעיתים קרובות בטפל (בעיקר באוכל). אבל מתחת לפני השטח תמיד יש משהו אחר, קרבה חזקה שאף אחד לא בדיוק יודע איך להתמודד איתה - והרבה פעמים דווקא מתוכה מתעורר הצורך להרחיק. והסדרה 'אורי ואלה', בניגוד לדמויות שלה, לא מעוניינת להרחיק"[7].

בינואר 2021 הוכרז שהסדרה נמכרה לשידור בשירות הסטרימינג האמריקאי HBO Max.

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסקול הסדרה מאופיין במוזיקה ישראלית מקורית. השירים המקוריים בסדרה הם חלק משמעותי ממנה ונוכחים בכל פרק. שלמה בראבא שר בעצמו ונותן ביטוי נוסף ואחר לדמות של אורי, לתהפוכות הנפש ולכאבים שהוא עובר. מי שיצרו את השירים שמעטרים את הסדרה הם הצמד גל תורן (סולן להקת "מרסדס בנד", מוזיקאי ושחקן המגלם בסדרה את דמותו של שמוליק), וגיא לוי (נגן קונטרבס ומוזיקאי שהלחין את מופע הילדים "שירים לעמליה" ושירים נוספים). לא כל השירים נכתבו עבור הסדרה וחלקם יצאו כחלק מפרויקט משותף של גל תורן וגיא לוי שנקרא "ליילי"[8].

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס האקדמיה לטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2017 זכתה הסדרה אורי ואלה ב-6 פרסים, בהם הדרמה הטובה ביותר[9].

הסדרה זכתה גם בפרס הבימוי שהוענק ליובל שפרמן ובפרס השחקן הטוב בסדרה דרמה שהוענק לשלמה בראבא[10], פרס עיצוב הפסקול הטוב ביותר לרונן נגל, הצילום הטוב ביותר לגיא רז והעיצוב האומנותי הטוב ביותר לשונית אהרוני[11].

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אורי נוימן (שלמה בראבא): מוזיקאי מצליח ומפורסם בעולם הבידור הישראלי. בן 60, אלמן טרי, אביהם של אלה ושל שמוליק, שאף מופיע יחד איתו ובמקביל עובד על קריירה מוזיקלית נפרדת.
  • אלה נוימן (דינה סנדרסון): אישה צעירה שמתגוררת בבית גדול ויפה עם אביה, בת 27, איבדה את אמה לפני כשנה[12], היחסים בינה ובין אביה מורכבים והעיסוק בהם עומד במרכז הסדרה: "הם חורגים גם מיחסי אב־בת ורלוונטיים לכל סוגי היחסים שאהבה כרוכה בהם."[13]
  • כנרת (לירון וייסמן): גרושה תל אביבית שמוצאת את עצמה בסיטואציה מביכה מעט וזו מציתה מערכת יחסים בינה לבין אורי. הוא, אורי, נאלץ לשבור את חומות ההגנה, והיא מנסה למצוא נחמה לאחר שהבית שלה התפרק והיא הורחקה מבנותיה[14]. וייסמן קיבלה ביקורות חיוביות על משחקה בסדרה[15].
  • החבר (עופר סקר): בן זוגה של אלה. אלה לא מסופקת מהיחסיים הזוגיים שלה איתו, אשר נראים כבויים מעט, חסרי להט וכימיה בסיסית, ומחפשת את דרכה המקצועית.

דמויות משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • צוקי (פבלו רוזנברג): שף כוכב והבעלים של המסעדה "פארולה". מכיר את אורי ואלה כבר שנים מתוקף היותם אורחים קבועים במסעדה, ואף מקיים מערכת יחסים צבעונית עם אלה שצעירה ממנו בכמה שנים טובות[16]. רוזנברג, המוכר יותר כמוזיקאי, קיבל ביקורות חיוביות על משחקו בסדרה[13].
  • שמוליק "שמול" נוימן (גל תורן): אחיה של אלה ובנו של אורי המנגן יחד עם אביו ובמקביל עובד גם על קריירת סולו משלו. התקשורת מתייחסת אליו לעיתים יותר כאל "הבן-של אורי", ופחות לעצם היותו מוזיקאי בזכות עצמו.
  • ורד נוימן (ציפי שביט): אחותו של אורי, אישה דעתנית שמנהלת יחסים מורכבים עם אחיה[17]. בהמשך אלה מתקשרת אליה ומבקשת ממנה לבוא לשהות עם אורי בביתו כדי לראות "שהכל בסדר".
  • זוהר (אביגיל קובארי): חברתה הטובה של אלה, סטודנטית לאמנות, שזו מזמינה אותה להתגורר איתה ועם אורי בביתם. היא חובבת שירה ובאחד הפרקים היא שרה דואט יחד עם אורי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מערכת tvbee, ‏"אורי ואלה": הספין אוף, באתר ‏מאקו‏, 21 בינואר 2019
  2. ^ גיל משעלי, ‏פרסום ראשון: תפקיד המשחק החדש של רינה מצליח, באתר ‏מאקו‏, 31 באוקטובר 2021
  3. ^ טיטו ורוחו | בקרוב ב-HOT, נבדק ב-2024-01-23
  4. ^ רועי אבן, ‏שיר של אש וקרח: "טיטו ורוחו" היא קלאסיקה בהתהוות, באתר ‏מאקו‏, 6 בפברואר 2024
  5. ^ איתמר חדד‏, בלי יומרות ובלי התנשאות: במאי "אורי ואלה" רק רוצה ליהנות, באתר וואלה!‏, 19 בינואר 2017
  6. ^ דניאל שירין, אורי ואלה: הסדרה שתחמם לכם את החורף, באתר nrg‏, 27 בנובמבר 2016
  7. ^ עמית הרשקוביץ, ‏זהו עצם העניין, באתר ‏מאקו‏, 30 בינואר 2017
  8. ^ אורי ואלה – השירים, באתר HOT (ארכיון)
  9. ^ שגיא בן נון‏, טקס פרסי הטלוויזיה: "אורי ואלה" הזוכה הגדולה, "גב האומה" גברה על "ארץ נהדרת", באתר וואלה!‏, 17 במרץ 2017
  10. ^ אתר למנויים בלבד איתי שטרן, "אורי ואלה" זכתה בפרס סדרת הדרמה הטובה ביותר של האקדמיה לטלוויזיה, באתר הארץ, 17 במרץ 2017
  11. ^ אורי ואלה, באתר www.ishim.co.il
  12. ^ עידו ישעיהו‏, נשאר במשפחה: "אורי ואלה" בשלה ומהוקצעת, אך גם מעט מטרידה, באתר וואלה!‏, 25 בנובמבר 2016
  13. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד ניב הדס, תעזבו את הפיקנטריה: "אורי ואלה" היא פשוט סדרה טובה, באתר הארץ, 29 בדצמבר 2016
  14. ^ אתר למנויים בלבד אלון הדר, מכון וייסמן, באתר "ידיעות אחרונות", 28 בדצמבר 2016
  15. ^ מיכל ישראלי, ‏אבא בבית: "אורי ואלה" מושלמת, באתר ‏מאקו‏, 24 בנובמבר 2016
  16. ^ איתמר חדד‏, בלי יומרות ובלי התנשאות: במאי "אורי ואלה" רק רוצה ליהנות, באתר וואלה!‏, 19 בינואר 2017
  17. ^ אורי ואלה – דינה סנדרסון ושלמה בראבא בסדרה חדשה, באתר HOT