אורי פינק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אורי פינק
אורי פינק, 2004
אורי פינק, 2004
לידה 18 בספטמבר 1963 (בן 60)
ישראלישראל תל אביב, ישראל
מדינה ישראלישראל ישראל
לאום ישראלי
מקום לימודים בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה עברית
סוגה קומיקס ואיורים
זרם ספרותי קומיקס הומוריסטי וקריקטורות
יצירות בולטות זבנג!, סופר שלומפר
הושפע מ אלבר אודרזו, קומיקסי גיבורי-על
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אורי פינק בסדנת קומיקס בספריית הנוער של רמת גן, יוני 2017

אורי פינק (נולד ב-18 בספטמבר 1963) הוא קומיקסאי, קריקטוריסט ומאייר ישראלי. לרוב, נוטה ליצור קומיקסים הומוריסטיים.

מוכר בעיקר בשל סדרת הקומיקס "זבנג!" שהחלה להתפרסם ב"מעריב לנוער" ב-17 באוגוסט 1987 וזכתה להצלחה רבה. עוד קומיקס ידוע שלו הוא "סופר שלומפר", פארודיה על גיבורי-על שפונה יותר לילדים. בנוסף ליצירת קומיקס, פינק מרצה בסדנאות קומיקס וציור ברחבי הארץ ומאייר את הקריקטורה היומית במוסף "המגזין" של העיתון מעריב השבוע.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות ותחילת הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בתל אביב ב-18 בספטמבר 1963 והחל לצייר בגיל מוקדם, בהשפעת קומיקסים שקרא.

בשנת 1978 בהיותו רק בן 15, החל להתפרסם כשיצר את גיבור העל העברי "סברמן". סברמן נחשב לקומיקס בסוגת גיבורי העל (בסגנון גיבורי העל האמריקאיים) הראשון בישראל.

למד עיצוב גרפי בבצלאל, ובמסגרת פרויקט הגמר שלו יצר ספר קומיקס בשם "הבלי משיח". זו הייתה הפעם הראשונה שקומיקס הוגש כפרויקט גמר ב"בצלאל". מתגורר ברמת השרון.

זבנג![עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – זבנג!

ב-17 באוגוסט 1987 התפרסם לראשונה הקומיקס "זבנג" ב"מעריב לנוער" וזכה להצלחה. מדובר בקומיקס הומוריסטי על חיי היומיום של בני נוער. עד מהרה התרחב המדור מעמוד אחד למספר עמודים בכל גיליון. לעיתים קרובות כלל הקומיקס פארודיה על מאמרים בחלקים האחרים של העיתון.

פרט למדור הקבוע במעריב לנוער, פרסם פינק גם מספר רב של ספרי ואוגדני קומיקס. ספרי הקומיקס נקראים "זבנג!" בליווי מספר סידורי, למעט הראשון שנקרא פשוט "זבנג!". פורסמו 26 ספרים בסדרת "זבנג!", אחד עשר ספרי "זבנג אישי" וחמש חוברות "דיאט זבנג". סדרת ספרי זבנג כללה גם את "זבנג הזהב" המכיל את מיטב סיפורי זבנג מהעשור הראשון, ו"זבנג הפלטינה" שמכיל את מיטב הסיפורים מהעשור השני של זבנג.

פינק הוציא גם ספר בשם "ככה מציירים זבנג!" המתאר את דרך ציור הדמויות, שזכה מאוחר יותר לספר המשך. פרסומים נוספים של זבנג! כללו סדרת יומנים לתלמיד, מחברות זבנג, סדרה לילדים "זבנגלה", ספרי "זבנג! למכשף המתחיל" (פארודיה על ספרי הארי פוטר), ההגדה של זבנג, זבנג מאנגה, צבנג (גרסה צה"לית לזבנג) ועיתון זבנג.

עיתון זבנג![עריכת קוד מקור | עריכה]

עיתון זבנג יוצא על בסיס חודשי. נכון לאפריל 2021 יצאו יותר מ-200 גליונות. הירחון מכיל קומיקסים של זבנג, פינות של יוצרים אחרים ועוד.

שנות יצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות ההצלחה של "זבנג!" והפופולריות הרבה של פינק בקרב הקהל הישראלי הצעיר, במהלך שנות ה-90 של המאה ה-20 יצר סדרות וספרי קומיקס נוספים ביניהן: סדרת הקומיקס "סופר שלומפר" לשבועון "כֻּלָּנוּ", את סדרת הקומיקס "זבנגלה" למעריב לילדים, את סדרות הקומיקס "ימי אנטיוכוס" ו"שרגא קלאץ" לעיתון הילדים הדתי "אותיות", ספר קומיקס המשלב בתוכו הגדה של פסח אשר נקרא "בעקבות סוד ההגדה" וספר קומיקס בשם "בעקבות סוד המגילה" המשלב את סיפור מגילת אסתר.

מאז סוף שנות התשעים ובמהלך העשור הראשון של המאה ה-21 התחיל פינק ליצור קומיקס אשר מיועד לקהל המבוגר (אשר בחלקו הגדול הוא הקהל המקורי של סדרות הקומיקס שלו שהספיק להתבגר) בנוסף לקהל היעד הצעיר של סדרות הקומיקס שלו.

בין סדרות הקומיקס אותן יצר בעשור האחרון המיועדות לקהל המבוגר ניתן למנות את סדרת הקומיקס האינטרנטית "שבתאי" שהתפרסמה מדי שבוע באתר האינטרנט נענע, את שלושת ספרי הקומיקס "ספר הג'ונגל" אשר היוו סאטירה על הפוליטיקה הישראלית, את ספר הקומיקס "הגולם" ואת חוברת הקומיקס החתרנית באנגלית "Tales from the ragin’ region" על הסכסוך הישראלי-פלסטיני. ספר "הגולם" בלט בפורמט החדשני שלו - קומיקס מוקומנטרי, המתעד כביכול את עבודתו של צייר הקומיקס הישראלי הראשון (והדמיוני) אוריאל רשף. פינק אף יצר סרטון אנימציה מוזיקלי שליווה את יציאת הספר, בהשתתפות הזמרת יסמין אבן.

בין סדרות הקומיקס אותן יצר בעשור האחרון המיועדות לקהל הצעיר ניתן למנות את סדרת הקומיקס "סיפורי גוגי" אותה יצר בעקבות הפיכתו לאב, את ספר הקומיקס "בי"תמן", את ספר הקומיקס "סקוטרמן, הרבנית וסמבוסק בחלל" ואת ספר הקומיקס "פיצה מורגנה".

ממאי 2014 החל לאייר קריקטורות יומיות למוסף היומי, "המגזין", של מעריב השבוע.

סגנון אמנותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמעט כל הקומיקסים של פינק הם הומוריסטים ורובם הם או פארודיות או סאטירה (או גם וגם). בסגנון האיור שלו וכן בהתנהגות הדמויות שהוא מצייר פינק אוהב להקצין סטראוטיפים עד כדי גיחוך. בקומיקסים של פינק יש הרבה מאוד הומור לשוני המבוסס על שעשועי לשון, משחקי מילים ושיבושים הומוריסטים של שמות אנשי ציבור, ידוענים ומותגים מפורסמים.

מסיפורי הקומיקס שיצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • זבנג! (הופיע ב"מעריב לנוער" + ספרים רבים) - הסדרה מתארת את הווי ההתבגרות של חבורת בני נוער ישראלית הכוללת דמויות אקצנטריות שהן הקצנה של סטריאוטיפים מוכרים בגיל זה (החנון, הבריון, החרמן, השמאלנית, הרוקיסט, החתיכה של השכבה, החבר החייל, הזללן, ההומו, המנהל הדביל והמורה המרושעת). סדרת זבנג זכתה להצלחה בקרב בני הנוער: היא הופיעה באופן שבועי למעלה מעשרים שנה במגזין "מעריב לנוער", יצאו לאור למעלה מ-30 ספרים המתעדים את עלילות החבורה ואף הופקה סדרת טלוויזיה על בסיס הסדרה.
  • סברמן - עלילותיו של גיבור העל העברי "סברמן". סברמן, הלא הוא דן בר-און שהוריו נספו בשואה בידי הנאצים ועלה לארץ אחרי מלחמת העולם השנייה, הפך לשוטר ולאחר מכן מונה לסוכן ביון מיוחד. בגופו הושתל מוח אטומי, שמעניק לו כוחות-על רדיואקטיביים. בסיפורו הראשון של פינק, סברמן נאבק באויבים שונים, אך העלילה עצמה נאיבית למדי, אולי בגלל גילו הצעיר של פינק. את שאר עלילותיו של סברמן שבמהלכן הוא נלחם ברופא הנאצי יוזף מנגלה, נאלצו הקוראים לחפש בספר הכתוב באנגלית, שם צייר פינק בצורה מקצועית יותר את הסיפור שכבר ראה אור בעברית.
  • הבלי משיח (ספר) - ספר זה הוגש כפרויקט הגמר שלו למחלקה לעיצוב גרפי של "בצלאל" - הפעם הראשונה שקומיקס הוגש כפרויקט גמר ב"בצלאל".
  • פרופיל 107 (ספר) - ספר שרק כתב ולא אייר, והוא מעין תיאור "רוויזיוניסטי" סרקסטי של עלילות גיבורו הראשון "סברמן", שמוצג כעת כבריון שמן ורודף נשים, במציאות חלופית שבה גיבורי-העל שינו את ההיסטוריה של המאה העשרים. את האומנות עשה קורן שדמי.
  • סופר שלומפר (הופיע בשבועון "כֻּלָּנוּ" + 2 ספרים) - גיבור על לבוש בפיג'מה, שעלילותיו הן פרודיה מטורפת על כל הסיפורים מסוגו של סברמן ושאר הסופר-גיבורים. עלילותיו של סופר שלומפר החלו לצאת לאור בראשית שנות ה-90 של המאה ה-20, והופיעו בעיתון הילדים כֻּלָּנוּ, מעריב לילדים, כמו גם בשלושה ספרים שונים. מדי פעם ניסה פינק אף לכלול סיפורים מתוחכמים למדי בסדרה - כמו "משפטו של סופר שלומפר", העוסק בפרדוקסים של מסע בזמן, כאשר סופר שלומפר גורם להעברתה של עיר מודרנית לעבר הרחוק ומגלה שצאצאיה פותחים במסע לכיבוש העולם, זאת עד שהוא מונע את קיום האירוע - אולם בדרך כלל היו הסיפורים פשוטים ומבדחים.
  • טיפולית (הופיע ב"נענע 10 - מדור לטיפולית" ובאתר FUNNY יותר מאוחר) - סדרה המתארת את כיתת המטופלים המקבילה אל סיפור זבנג.
  • זבנגלה (הופיע ב"מעריב לילדים" + 6 ספרים) - קומיקס המתאר מעין "עולם מקביל" לעולם של זבנג בו הדמויות הן ילדים וילדות, ולא מתאר את ילדות הדמויות כפי שנהוג לחשוב. הסדרה נוצרה בעקבות רצון של אורי פינק לעשות קומיקס לילדים ללא הרבה אלימות וגסויות.
  • ימי אנטיוכוס (ספר) - קומיקס המאגד רצועות שהתפרסמו בעיתון הילדים הדתי "אותיות" בעריכתו של אורי אורבך. הסדרה גוללה את עלילותיו של כלב רע-מזג בשם "אנטיוכוס".
  • שבתאי (הופיע באתר נענע + ספר) - קומיקס הרשת של אורי פינק, מתפרסם מאז 1999 באתר נענע. שבתאי הוא הקומיקס היומי היחיד בישראל - אשר החל את דרכו כמעין דילברט (שבתאי היה עובד בחברת היי-טק), והפך יותר ויותר לאקטואלי ופוליטי.
  • הגולם (ספר עם אלי אשד + מופיע ב-ynet באנגלית) - הגולם הוא לכאורה גיבור-על ישראלי, שהיה פופולרי מאוד בשנות החמישים, השישים והשבעים של המאה ה-20, ושהשפיע רבות בצמתים המכריעים של המדינה.
  • סיפורי גוגי (ספר) - בעקבות הפיכתו של פינק לאב, החל לצייר קומיקס שהוקדש כולו לחוויית ההורות אותו פרסם בעיקר ב"מעריב לילדים". בתפקיד הדמויות הראשונות, שיבץ פינק את בני משפחתו – ענבר, אשתו ליאת, הוא עצמו ומאוחר יותר בתו הקטנה – יעל. הספר מכיל קטע נבחרים שהופיעו ב"מעריב לילדים" ובעיתון "זבנג!". גוגי הופיעה גם בזבנגל'ה.
  • סקוטרמן, הרבנית וסמבוסק בחלל (ספר) - ספר המכיל בתוכו שלושה סיפורי קומיקס שונים.
  • ספר הג'ונגל (3 ספרים) - סאטירה על הפוליטיקה הישראלית.
  • בעקבות סוד ההגדה (ספר) - ספר קומיקס המשלב בתוכו הגדה של פסח.
  • בעקבות סוד המגילה (ספר) - ספר קומיקס המשלב את סיפור מגילת אסתר.
  • בי"תמן (ספר)
  • פיצה מורגנה (ספר) - קומיקס המבוסס על פיצרייה מעולם הכשפים.
  • ילד רע ירושלים (ספר) - ספר קומיקס אותו יצר יחד עם אורי אורבך.
  • הארץ שלנו (ספר) - ספר קומיקס בנושא פוליטיקה. הקומיקס יצא בישראל ובצרפת.
  • Tales from the ragin’ region (חוברת) - חוברת קומיקס חתרנית באנגלית על הסכסוך הישראלי-פלסטיני.
  • הישרדות בין כוכבים (קומיקס שבועי שהופיע בעיתון מעריב לילדים)- פארודיה על הישרדות שהציגה 10 מפורסמים שהושלכו לחלל בניסיון של דודו טופז להמעיט את כמות המפורסמים בארץ. את הסיפור הנחה סופר שלומפר שהוא גם דמות של אורי פינק.
  • הרשות - קומיקס בז'אנר גיבורי העל. החוברת הראשונה יצאה ב-2010 וכעת ניתן למצוא את ההמשך בירחון זבנג. את האמנות עושה אהוד בר-אל.
  • שלהבת והגולם - קומיקס שהתפרסם בעיתון הילדים אותיות ומעריב לנוער ומהווה פרודיה על ז'אנר גיבורי העל. הקומיקס מתאר התרחשויות מוזרות בכנס גיבורי-העל הקשורות באופן מפתיע לגולם מפראג. על מרלי "השלהבת", גיקבוי והגולם לפענח את המסתורין ולהציל את שאר גיבורי-העל ממתקפת ערפדים מרושעים.
  • קוסמיקס - ספר קומיקס של מדע בדיוני המכיל 4 קשתות סיפור עיקריות: עוד סיפורים של סופר שלומפר שפורסמו ב"כולנו", צ'וקומוקוס - סופרשע לא יוצלח בעולם נטול גיבורי-על, לוטרה - לוטרה הרפתקנית בעולם שהוצף במים ונשלט על ידי יונקים ימיים תבוניים במיוחד, וחרצולי-החלל - פארודיה על מסע בין כוכבים.
  • שרברב הזמן - סדרת קומיקס לילדים המושפעת מדוקטור הו. מתרכזת בהיסטוריה של הציונות.
  • הקומיקס הכי מחודד - ספר לימוד קומיקס באמצעות קומיקס שמבוסס על סדרת הטלוויזיה בחינוכית "העיפרון הכי מחודד".

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אלי אשד, הקומיקס הישראלי : מהצבר ועד גיבור העל - דמויות ומגמות מרכזיות בעלילון העברי 1935–2000, כתב הוצאה לאור, 2022, הפרק "אורי פינק", עמ' 223–250.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אורי פינק בוויקישיתוף