אורן לונג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אורן לונג
Oren E. Long
דיוקנו הרשמי של אורן לונג בסנאט האמריקאי
דיוקנו הרשמי של אורן לונג בסנאט האמריקאי
דיוקנו הרשמי של אורן לונג בסנאט האמריקאי
לידה 4 במרץ 1889
אלטונה, קנזס, ארצות הברית
פטירה 6 במאי 1965 (בגיל 76)
הונולולו, הוואי, ארצות הברית
שם מלא אורן את'לבירט לונג
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית העלמין או'האלו, הונולולו
השכלה אוניברסיטת קולומביה
אוניברסיטת מישיגן
עיסוק פוליטיקאי, איש חינוך
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
סנאטור מטעם מדינת הוואי
21 באוגוסט 19593 בינואר 1963
(3 שנים ו־19 שבועות)
→ הראשון בתפקיד

אורן את'לבירט לונגאנגלית: Oren Ethelbirt Long‏; 4 במרץ 18896 במאי 1965) היה פוליטיקאי אמריקאי, שכיהן כמושל הטריטוריאלי העשירי של הוואי בשנים 1951–1953. לונג, שהיה חבר המפלגה הדמוקרטית, מונה למושל הטריטוריה לאחר תקופת כהונתו של אינגרם סטיינבק. לאחר שהוואי הצטרפה אל ארצות הברית באורח רשמי כמדינה הוא כיהן כאחד משני נציגיה הראשונים של הוואי בסנאט של ארצות הברית, לצד היירם פונג. לונג היה הסנאטור היחיד מהוואי שאינו ממוצא אסייתי עד למינויו של בריאן שץ לסנאט ב-2012.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לונג נולד באלטונה (Altoona) שבקנזס ולמד באוניברסיטת ג'ונסון השוכנת בנוקסוויל שבטנסי. לאחר מכן הוסיף ללמוד באוניברסיטת מישיגן ובאוניברסיטת קולומביה שבניו יורק. אל הוואי הגיע לראשונה בשנת 1917 כעובד סוציאלי בהילו. לאחר מכן מילא שורה של תפקידי חינוך והוראה שונים במערכת בתי הספר הציבוריים של הוואי, ולבסוף שימש כמפקח חינוכי מ-1933 עד 1946. במהלך 1951 מונה למושל טריטוריית הוואי (אנ') בידי נשיא ארצות הברית הארי טרומן, ומילא תפקיד זה עד שלהי פברואר 1953. לונג שירת גם כחבר בסנאט הטריטוריאלי של הוואי בין השנים 1956–1959.

ב-28 ביולי 1959 נבחר לונג לאחד משני מושביה של מדינת הוואי – שזה עתה נוסדה – בסנאט של ארצות הברית, והושבע לתפקידו ב-21 באוגוסט 1959. הסנאטור האחר שנבחר היה היירם פונג, איש המפלגה הרפובליקנית[1]. לונג בחר שלא להתמודד לתקופת כהונה נוספת בת שש שנים בבחירות 1962, והוחלף על ידי חבר בית הנבחרים של ארצות הברית דניאל אינווי ב-1953. במשך כל כהונתו לונג היה הסנאטור הבכיר של הוואי, על אף שנכנס לתפקידו באותו היום בו הושבע עמיתו היירם פונג. לונג זכה ליתרון מבחינת ותק בשל היותו מושל לשעבר.

לונג התארח בתוכנית הטלוויזיה "?What's My Line" של CBS זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד. אחד מחברי הפאנל בתוכנית, בנט קרף, זיהה אותו מיד ופסל עצמו מהשתתפות בסיבוב. לאחר שלושה סבבי "חקירה", יתר חברי הפאנל ניחשו את זהותו של לונג בהצלחה וחשפו אותו.

במאי 1965 נפטר לונג לאחר שסבל מהתקף ברונכיטיס אסמטי בהונולולו, הוואי ונקבר בבית העלמין באוהאו (Oahu Cemetery).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אורן לונג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]