אורנימגלוניקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאורנימגלוניקס

איור של אורנימגלוניקס אשר צד סולנודון גדול
תקופה
סוף פליסטוקן
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: דורסי לילה
משפחה: ינשופיים
סוג: אורנימגלוניקס
מינים
  • Ornimegalonyx oteroi
  • Ornimegalonyx minor
  • Ornimegalonyx gigas
  • Ornimegalonyx acevedoi
שם מדעי
Ornimegalonyx
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אורנימגלוניקס (שם מדעי: Ornimegalonyx; משמעות השם: "העוף גדול הטפרים") הוא סוג של עוף דורס נכחד ממשפחת הינשופיים אשר חי בסוף תקופת הפליסטוקן באי קובה שבאיים הקריביים. ככל הנראה הוא היה הגדול שבדורסי הלילה מעולם. מאובניו התגלו בקובה ב-1954 ותחילה נחשב למין של עוף אימה אך בהמשך התברר שהוא היה סוג של ינשוף הקרוב לסוג לילית. התגלו 4 מינים בסוג זה ועוד מין בוטל.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האורנימגלוניקס היה ינשוף בגובה 1.1 מטרים ובמשקל 9 ק"ג, גדול בהרבה מגדול דורסי הלילה המודרניים, אוח מצוי שמגיע למשקל 4 ק"ג. עקב טפריו הגדולים הוא יכל להרוג טרף גדול גם ממנו, עד למשקל 17 ק"ג בממוצע מה שאולי הופך אותו לטורף-העל של האי. הוא הסתתר במחילות כמו כוס המחילות המודרני אך לא היה דומה לו. עוף זה היה שוכן קרקע בעל רגליים מוצקות וזנב קצר שיכל לרוץ במהירות אחרי טרף. ככל הנראה הוא היה חסר יכולת תעופה, אך ייתכן שבדומה לקאקאפו יכל לדאות מטה במדרונות או מענפים למשך כמה מטרים.

דורס זה השתמש בטפריו הגדולים כדי לפגוע בטרפו בעוצמה. הוא טרף מיני מכרסמים מקומיים כמו מיני הוטיים וחולדות קוצניות גדולים או עצלני קרקע גמדיים כמו מגלוקנוס, מיוקונוס (Miocnus) ואוכלי חרקים כמו הסולנודון. הוא זינק עליהם בהחבא ממארב או תקף פרטים צעירים או חולים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אורנימגלוניקס בוויקישיתוף