אור ארץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
במהלך מופע הסהר, הצד האפל יותר של הירח מחזיר אור שמש עקיף, המוחזר מכדור הארץ, בעוד הצד השני מחזיר אור שמש ישיר.
תמונה המדגימה עיקרון המופיע בערך אור ארץ
  אור שמש ישיר משתקף בקרקע הירח ומוחזר לכדור הארץ. בכדור הארץ אנו תופסים זאת כצד המואר של הירח
  אור שמש ישיר משתקף בקרקע כדור הארץ ומוחזר לירח, שם הוא פוגע בקרקע ומוחזר חזרה לכדור הארץ בתור אור שמש עקיף. בכדור הארץ אנו תופסים את זה בתור הצד האפל של הירח בשל ההבדלים בין מידת ההארה של פני השטח של הירח

אור ארץ הוא ההשתקפות של אור השמש המוחזר מפני הקרקע והאטמוספירה של כדור הארץ. התופעה ידועה גם בשמות "זוהר ארץ" ו"זוהר האפר של הירח". התופעה קיבלה את שמה מכיוון שחלקו האפל של הירח מואר גם הוא, אם כי באור עמום. צד זה של הירח מואר מאור השמש המשתקף מפני כדור הארץ, כשם שלעיננו הירח מואר מאור השמש הישיר המשתקף מפני הקרקע שלו. אור ארץ על צד הירח האפל במהלך סהר זורע נקרא "הירח הישן בזרועות הירח החדש",[1] ואילו במהלך סהר גורע נקרא "הירח החדש בזרועות הירח הישן".[2]

תופעה זו נראית בעיקר מכדור הארץ בלילה (או דמדומים אסטרונומיים) כמה ימים לפני או אחרי יום מולד הלבנה,[3] כאשר מופע הירח הוא סהר דק. בלילות אלה, כל דיסקת הירח מוארת באור שמש באופן ישיר ועקיף, וכך הוא בהיר מספיק כדי להיראות. אור ארץ נראה בבירור ביותר בתקופת בין השמשות במהלך הסהר העולה (בשמיי המערב) ולפני עלות השחר במהלך הסהר היורד (בשמיי המזרח).

המונח אור ארץ נכון גם לצופה על הירח שרואה את כדור הארץ במהלך הלילה הירחי, או לאסטרונאוט בתוך חללית שמביט מבעד לחלון.[4]

ארתור סי קלארק השתמש במונח זה כשם לרומן שלו משנת 1955, "Earthlight".

איור של לאונרדו דה וינצ'י מתוך קודקס לסטר המתאר את אור הארץ

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אור ארץ בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nemiroff, Robert; Bonnell, Jerry (20 January 2018). "Old Moon in the New Moon's Arms". Astronomy Picture of the Day. NASA.
  2. ^ Nemiroff, Robert; Bonnell, Jerry (24 March 2012). "The New Moon in the Old Moon's Arms". Astronomy Picture of the Day. NASA.
  3. ^ The Eclectic Magazine of Foreign Literature, Science, and Art. Leavitt, Trow, & Company. 1874.
  4. ^ Nemiroff, Robert; Bonnell, Jerry (19 April 2002). "The Old Moon in the New Moon's Arms". Astronomy Picture of the Day. NASA.