אור בן עזרא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אור בן עזרא
אור בן עזרא
אור בן עזרא
לידה 8 במאי 1986 (בן 37)
כפר סבא, ישראלישראל ישראל
סוגה מועדפת טרגדיות קומיות ואבסורד
מדינה ישראל, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2001
עיסוק במאי, מחזאי
יצירות בולטות לחם שחור ובננות, זונות מלחמה
פרסים והוקרה זכייה בתחרות ביצוע קטעי משחק מכתבי עגנון
https://www.orbenezra.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אור בן עזרא (נולד ב-8 במאי 1986) הוא במאי ומחזאי ישראלי-בריטי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אור בן עזרא נולד בכפר סבא וגדל בהרצליה. אמו היא מורה ואביו הוא עובד עירייה שעלה לישראל מאיראן בשנות השישים. אחיו, זהר הוא מוזיקאי ואיש עסקים ואחותו הילה היא יזמת ואשת פיתוח עסקי. אור למד ב"בית האזרח", התיאטרון העירוני של הרצליה והשתתף כילד בהצגות רבות: פיטר פן, בן המלך והעני, מועדון ארוחת הבוקר ועוד. כנער הוא בילה זמן רב במתא"ן בתמיכת משרד החינוך והחברה למתנ"סים, שם למד תיאטרון עם מספר מורים ידועים, ביניהם רפי ניב, גיא בירן, משה מלכה ודודי מעין.

בוגר תיכון אלון ברמת השרון במגמת תיאטרון.

בתיכון עבד עם יובל לירון ואורנה בן חורין שהיו פעילים גם כמורים בסל"ה - הסטודיו לאמנויות התיאטרון מיסודו של יורם לוינשטיין.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר למד בכיתה י"ב, גילם את האמא במחזהו השנוי במחלוקת של ז'אן ז'נה, "פרגודים", אפוס רחב יריעה, בעל מאפיינים סוריאליסטים, המתרחש על רקע אלג'יר הקולוניאליסטית ומאבקה לעצמאות בבימויו של אבי גיבסון בר-אל (המנהל האומנותי של פסטיבל עכו).

לפני שירותו הצבאי בחטיבת הנח"ל התנדב במשך שנה במסגרת גרעין תיאטרון שהקים ביחד עם חבריו ממת"אן (בין היתר השחקן שהם שיינר, הצלם גיא און והשחקנית נעמי לבוב) בליווייה ותמיכתה של הבמאית והיוצרת נולה צ'לטון. הוא התגורר ועבד עם קהילה תיאטרלית באור עקיבא ביחד עם חמישה עשר יוצרים בני גילו. עם שחרורו מצה"ל עבד כשלוש שנים בחברת ההפקות "שושי ואודי" כמפיק פרסומות אולם עזב כדי להמשיך לעשות תיאטרון.

הוא התחיל את לימודי הבימוי בסמינר הקיבוצים אולם עזב כעבור שנה וסיים את התואר הראשון שלו באוניברסיטת תל אביב בתיאטרון בשילוב עם חקר וביקורת התנ"ך בחוג למקרא. בזמן התואר הראשון, הוא זכה בתחרות ביצוע קטעי משחק מכתביו של שמואל יוסף עגנון על ידי אוניברסיטת תל אביב, על עבודתו "השוחט". הוא זכה בפרס העומד על סך 5000 שקלים ב-2013.

בזמן לימודיו כתב את "לחם שחור ובננות" שהציג בפסטיבל האזרח כאן ב"תיאטרון קרוב" ועבר להציג ב"תיאטרון תמונע" למספר חודשים.

במהלך עבודתו כיוצר תיאטרון לימד בן עזרא בבית הספר לבגרות ופסיכומטרי של יואל גבע והגיש תלמידים לבגרות בתנ"ך.

בשנת 2013 החל לעבוד כדרמטורג וחבר בוועדה האמנותית של צוותא והוא חבר בה עד היום. בתחרות צו קריאה בצוותא (דרמטורגיה וקריאה מבוימת למחזות חדשים) המחזה "אשתו", אותו ליווה כדרמטורג זכה במקום הראשון[1]. ב-2014 הוא הוזמן להתמנות לעוזרו האישי של אילן רונן, המנהל האמנותי של הבימה, אולם סירב והחליט להתמקד בלימודי התואר השני שלו. באותה שנה הוא התקבל לבית הספר LAMDA בלונדון, ביחד עם עוד חמישה סטודנטים מתוך אלפי נבחנים בשנה.

במסגרת לימודיו בלונדון היה עוזר במאי למחזות "כנר על הגג", "נשים על סף התמוטטות עצבים", הטבח החוזר של ג'ורג' מסטרמוס והציירים מהמכרה.

הוא כתב ויצר ביחד עם שחקנים ממוצא סקוטי, פרסי ומצרי את "פשפשים", יצירה בימתית בהשראת עניינים פוליטיים כמו פליטי סוריה. כמו כן כתב וביים את "זונות מלחמה", שעלתה כהפקת הגמר שלו במסגרת התואר השני.

"לחם שחור ובננות" הוצג בתיכון "מבואות עירון". ובנוסף בבית הספר 'מקיף עירוני שז"ר' בבת ים, שבו תלמידי י"א במגמת התיאטרון בחרו להעלות עיבוד של 'לחם שחור ובננות' באורך של 25 דקות, במסגרת הבגרות בתיאטרון. המשתפים היו לינור כהן, מורן גולדנברג ואור מלמד.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן-עזרא מתגורר בצפון לונדון ביחד עם בן זוגו, האמן ניר סגל.

יצירותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דירה להשכיר - ההצגה הוצגה כעיבוד מודרני למבוגרים בצוותא. השתתפו בהצגה השחקנים חן זאוסמר, אורי שפיר, קרן איילנברג, מאיה דומן, מוטי קמחי, מור רז, חגי סובק וטל אליה.
  • לחם שחור ובננות - לחם שחור ובננות עלה ארבע פעמים במסגרת פסטיבל ״האזרח כאן״ בתיאטרון "קרוב" (מיסודו של ניקו ניתאי) ואז הציג בתיאטרון ״תמונע״ כהצגה מן המניין[2][3].
  • בשנת 2013, הציג בן עזרא את המחזה "וויצק" של גאורג ביכנר. המחזה עלה כתרגיל בימוי באוניברסיטת תל אביב במסגרת התואר הראשון שלו.
  • flea / פשפשים- בן עזרא הציג ב-2015 בלונדון במסגרת התואר השני בתיאטרון LAMDA.
  • זונות מלחמה / War Whores - ההצגה מגוללת את סיפורם של שני חיילים יריבים וילד הלכודים באזור מפורז בעוד מלחמה משתוללת סביבם. המחזה הוצג מספר פעמים בפני קהל בתיאטרון LAMDA[4]. מרץ 2017 בתיאטרון CourtYard בלונדון.
  • Sad Girls / בנות עצובות - סיפורן של שלוש בנות שחוטפות את אליל הנעורים שלהן. מרץ 2017 בתיאטרון Katzpace לונדון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]