אור ירח (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אור ירח
Moonlight
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על המחזה "באור ירח בחורים שחורים נראים כחולים"
בימוי בארי ג'נקינס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אדל רומנסקי, דידי גראדנר, ג'רמי קליינר עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט בארי ג'נקינס, Tarell Alvin McCraney עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה נט סנדרס, Joi McMillon עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים טרוונטה רודס
אנדרה הולנד
ג'אנל מונה
אשטון סנדרס
נעמי האריס
מהרשלה עלי
מוזיקה ניקולס בריטל עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ג'יימס לקסטון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה A24
חברה מפיצה ורטיגו מדיה, נטפליקס, FandangoNow, A24
שיטת הפצה הפצה לאולמות הקולנוע, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 2 בספטמבר 2016 (טליורייד)
ארצות הבריתארצות הברית 21 באוקטובר 2016 (ארצות הברית)
משך הקרנה 111 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט להט"בי, סרט התבגרות עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 1.5 מיליון דולר
הכנסות 65.2 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו moonlight2016
פרסים
moonlight.movie
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אור ירחאנגלית: Moonlight) הוא סרט דרמה אמריקאי משנת 2016, בבימויו של בארי ג'נקינס. הסרט מבוסס על מחזה מאת טיירל אלווין מאקרייני בשם "In Moonlight Black Boys Look Blue". הסרט זכה בפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר לשנת 2017.

בסרט משחקים טרוונטה רודס, אנדרה הולנד, ג'אנל מונה, אשטון סנדרס, נעמי האריס ומהרשלה עלי.

הסרט צולם במיאמי פלורידה בתחילת שנת 2015, והוקרן לראשונה בפסטיבל הסרטים של טליורייד. הסרט יצא לאקרנים ב-21 באוקטובר 2016 על ידי חברת ההפצה העצמאית "A24".

נכון לפברואר 2017 הסרט גרף כ-18 מיליון דולר ברחבי העולם. הסרט זכה לביקרות מהללות ובפרט המשחק, הבימוי, הצילום, הפסקול ונושא הסרט. בטקס פרסי גלובוס הזהב ה-74 הסרט זכה בפרס גלובוס הזהב לסרט הטוב ביותר - דרמה ואף היה מועמד לחמישה פרסים אחרים. הסרט קיבל 8 מועמדויות לפרסים בטקס פרסי אוסקר ה-89 וזכה ב-3 פרסים כולל פרס אוסקר לסרט הטוב ביותר. מהרשלה עלי, בתפקיד חואן זכה בפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר ובארי ג'נקינס וטארל אלווין מקראני זכו בפרס אוסקר לתסריט המעובד הטוב ביותר על עיבוד קולנועי לפרויקט דרמה "באור ירח בחורים שחורים נראים כחולים" מאת טארל אלווין מקראני. זכייתו של הסרט בפרס האוסקר הייתה מלווה בתקרית מביכה - תקלה טכנית הביאה להכרזה על הסרט לה לה לנד כזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר ורק לאחר מספר דקות התבררה הטעות והפרס הועבר למפיקי "אור ירח".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסרט מגוללת את סיפור חייו והתבגרותו של גבר אפרו-אמריקאי צעיר בשם שיירון דרך שלוש תקופות שונות, משמעותיות ומעצבות בחייו: כילד, כנער, וכמבוגר.

1. ליטל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בליברטי סיטי, מיאמי, סוחר סמים בשם חואן מוצא את שיירון, ילד מתבודד שעבר מקרי אלימות ובעל הכינוי "ליטל". חואן לוקח את שיירון לביתו ומרשה לו לבלות את הלילה איתו ועם חברה שלו טרזה. בבוקר למחרת, חואן מחזיר את שיירון לאמו הרגישה והאלימה פאולה.

שיירון ממשיך לבלות את זמנו עם חואן, המלמד אותו לשחות וממליץ לו למצוא את הדרך שמתאימה לו. לילה אחד, חואן מבחין בפאולה מעשנת קראק עם אחד מלקוחותיו. הוא גוער בה על כך שהיא מעשנת והיא גוערת בו חזרה שהוא בכלל מכר לה את זה בעצמו. נבוכה, היא חוזרת הביתה ומוציאה את כעסיה על שיירון הצעיר.

למחרת, שיירון מתוודה בפני חואן וטרזה שהוא שונא את אמו. לאחר מכן, הוא שואל את חואן מה המשמעות של הביטוי "מתרומם", מילה שכינו אותו בה בבית הספר. חואן עונה לו שזה בסדר להיות הומו ושהוא לא צריך לתת לאנשים לרדת עליו בגלל זה. אחר כך, שיירון שואל את חואן אם הוא מכר סמים לפאולה אמו וכשמתגלה לו שכך עשה, הוא עוזב את חואן המלא ברגשות אשמה.

2. שיירון[עריכת קוד מקור | עריכה]

כעת כמתבגר, שיירון רץ ממקום למקום בניסיון לברוח מבחור בכיתתו בשם טרל, שמתעלל בו באופן תדיר. הוא מבלה עם טרזה שגרה כעת לבד לאחר שחואן מת. פאולה הופכת למכורה לקראק ועובדת בזנות כדי לממן את התמכרותה, לעיתים קרובות היא מכריחה את שיירון להביא לה כסף שטרזה נתנה לו.

לילה אחד, שיירון חולם חלום שבו חברו הטוב ביותר קווין שוכב עם אישה. בלילה אחר, קווין מבקר את שיירון בחוף ליד ביתו. בזמן שהם מעשנים מריחואנה, הם דנים על השאיפות שלהם ועל הכינוי "שחור", כינוי שקווין כינה את שיירון בו. לאחר רגע טעון ביניהם, הם מגיעים לסיטואציה אינטימית.

בבוקר למחרת, טרל לוחץ על קווין להשתתף בטקס זובור נגד שיירון. קווין חובט בשיירון עד שהוא לא יכול לקום מהרצפה, לפני שטרל ועוד מספר בחורים חובטים בו. שיירון מאוחר יותר נפגש עם עובדת סוציאלית, שדוחקת בו לחשוף את זהותם של תוקפיו. הוא מסרב, מכיוון שהוא לא מאמין שחשיפת שמותיהם תעזור במשהו. למחרת, שיירון מרסק כיסא בגבו של טרל. כאשר המשטרה אוסרת אותו, שיירון מסתכל על קווין שמביט בו חזרה במבט חסר תועלת.

3. בלאק[עריכת קוד מקור | עריכה]

עכשיו בעודו מזדהה בשם "שחור", שיירון הבוגר מוכר סמים מחוץ לאטלנטה. הוא מקבל שיחות תדירות מפאולה, שמבקשת ממנו לבקר אותה במכון לגמילה שעכשיו היא גרה בו. לילה אחד, הוא מקבל שיחה מקווין, שמתנצל על התנהגותו ומזמין אותו לבקר אותו במיאמי. ביום למחרת, הוא מתעורר לאחר שחלם על קווין ומגלה שהיה לו חלום רטוב.

בזמן שהוא מבקר את אמו במרכז לגמילה מסמים, שיירון מודה שהוא מרגיש ייסורי מצפון על חוסר האמפתייה שהוא מרגיש כלפיה. לבסוף פאולה מתנצלת בפניו שהיא לא הייתה שם בשבילו כשהוא היה צריך אותה ושיירון בוחר לסלוח לה.

שיירון נוסע למיאמי ונפגש מחדש עם קווין, שעכשיו עובד במסעדה. שיירון מסרב לדבר ולשתות איתו. קווין מודה שהוא מופתע ממראהו של שיירון, מעיסוקו ומרצונו העז להיפגש איתו. לאחר שהם אוכלים ארוחת ערב יחדיו, הם נוסעים לביתו של קווין. קווין מספר לשיירון שאף על פי שחייו לא פנו בדרך שהוא ציפה שהם יפנו, הוא עדיין מאושר. שיירון מודה בפני קווין שהוא לא הגיע למצב אינטימי עם מישהו מאז ששניהם היו יחד בחוף הים. הם מתפייסים וקווין מחבק בעדינות את שיירון.

הסרט נגמר בפלאשבק לאחור, שבו רואים את שיירון הצעיר עומד על חוף הים המואר באור הירח.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הדמות שם השחקן הערות
שיירון טרוונטה רודס שיירון כאדם בוגר ("בלאק")
אשטון סנדרס שיירון כנער מתבגר
אלכס היברט שיירון כילד ("ליטל")
קווין אנדרה הולנד קווין כאדם בוגר
ג'ארל ג'רום קווין כנער מתבגר
ג'יידן פינר קווין כילד
פולה נעמי האריס
חואן מהרשלה עלי
טרזה ג'אנל מונה
טרל פאטריק דסיל

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אור ירח בוויקישיתוף
ביקורות


הקודם:
2015: ספוטלייט
פרס גות'הם לסרט הטוב ביותר
2016: אור ירח
הבא:
2017: קרא לי בשמך
הקודם:
2015: ספוטלייט
פרס גות'הם להוקרת אנסמבל
2016: אור ירח
הבא:
2017: פרחים בבוץ
הקודם:
2016: חיות ללא לאום
פרס NAACP Image – סרט הקולנוע העצמאי הטוב ביותר
2017: אור ירח
הבא:
2018: דטרויט