אותיות אית"ן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אותיות אית"ן הן האותיות א, י, ת, נ. אותיות אלה מופיעות בתחילת הפועל ומעידות על זמן עתיד.

השימוש באותיות אית"ן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשפה העברית קיימים שלושה גופים:

  • גוף ראשון מדבר: יחיד – אני. רבים - אנחנו
  • גוף שני נוכח: יחיד/ה - את/ה. רבים/רבות - אתם/ן
  • גוף שלישי נסתר: יחיד/ה – הוא, היא. רבים/רבות - הם/ן

כאשר הפועל הוא בגוף ראשון יחיד, נוספת בזמן עתיד האות א' בתחילת הפועל לדוגמה: אני אלך לחנות ואקנה לי בגד שאלבש אותו בשבת. כאשר הפועל הוא בגוף ראשון רבים נוספת האות נ' בתחילת הפועל לדוגמה: אנחנו נלך לחנות ונקנה לנו בגד שנלבש בשבת.

כאשר הפועל הוא בגוף שני יחיד, נוספת האות ת' בתחילת הפועל הן לצורת הזכר והן לצורת הנקבה. לדוגמה: אתה תלך לחנות ותקנה לך בגד שתלבש אותו בשבת. (את תלכי לחנות ותקני בגד שתלבשי אותו בשבת). גם לצורת הרבים נוספת האות ת' בתחילת הפועל לדוגמה: אתם תלכו לחנות ותקנו בגד שתלבשו אותו בשבת (אתן תלכנה לחנות ותקנינה בגד שתלבשנה אותו בשבת).

כאשר הפועל הוא בגוף שלישי יחיד, נוספת האות י' בתחילת הפועל, לדוגמה: הוא ילך לחנות ויקנה בגד שילבש אותו השבת. גם לצורת הרבים של גוף שלישי נוספת האות י', לדוגמה: הם ילכו לחנות ויקנו בגד שילבשו אותו בשבת. כאשר הפועל הוא בגוף שלישי נקבה יחיד או רבים, האות המתווספת לפועל היא יוצאת מן הכלל ואינה י', אלא ת'. לדוגמה: היא תלך לחנות ותקנה לה בגד שתלבש אותו בשבת. וברבות: הן תלכנה לחנות ותקנינה בגד שתלבשנה אותו בשבת.

בשפה הערבית משמשות אותיות אית"ן (ايت"ن) בצורה כמעט זהה לעברית (מלבד בגוף שלישי רבים נקבה) אולם משמשות באותה צורה גם בזמן הווה. לדוגמה: אנא אחכי (أنا أحكي) הווַ יחכי (هوَ يحكي) אנתַ תחכי (أنت تحكي) נחנֻ נחכי (نحنُ نحكي)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]