אותלו (סרט, 1965)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אותלו
Othello
מבוסס על המחזה "אותלו" מאת ויליאם שייקספיר
בימוי סטיוארט בורג' עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אנתוני הבלוק-אלן
ג'ון ברבון
עריכה ריצ'רד מארדן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים לורנס אוליבייה
מגי סמית'
ג'ויס רדמן
פרנק פינלי
מוזיקה ריצ'רד המפטון
צילום ג'פרי אנסוורת' עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה BHE Films
התיאטרון המלכותי הלאומי
חברה מפיצה Eagle-Lion Films
ארצות הבריתארצות הברית האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 15 בדצמבר 1965
משך הקרנה 165 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אותלואנגלית: Othello) הוא סרט משנת 1965, המבוסס על הפקה בימתית של התיאטרון המלכותי הלאומי של המחזה "אותלו" מאת ויליאם שייקספיר, שהוצג בשנים 1964–1966 בבימויו של ג'ון דקסטר. את הסרט ביים סטיואר בורג', וכיכבו בו לורנס אוליבייה, מגי סמית', ג'ויס רדמן ופרנק פינלי. כל הארבעה היו מועמדים לפרסי אוסקר על הופעתם. זו הייתה הופעת הבכורה בקולנוע של השחקנים דרק ג'קובי ומייקל גמבון.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט משמר את רוב המחזה השייקספירי, ואין בו שינוי בסדר הסצנות, כפי שנעשה בסרטיו האחרים של אוליבייה "המלט" ו"ריצ'רד השלישי". ההשמטה הגדולה היחידה הייתה של סצנת השוטה, אולם היו גם שינויים קטנים של השמטת שורות אחדות מהדיאלוגים. דרק ג'קובי, שגילם את קסיו, ומייקל גמבון הופיעו שניהם לראשונה בסרט קולנוע. השחקן אדוארד הרדוויק המשיך לעבוד עם התיאטרון הלאומי במשך שבע שנים נוספות.

בסרט "אותלו" נעשה שימוש בהעתקים מוגדלים של התפאורה שהייתה על הבמה, במקום לבנות תפאורה חדשה. התומכים של אולבייה לסרטיו השייקספיריים הקודמים נפטרו לפני 1965, והוא לא השיג מימון לאתרי צילומים או תפאורות משוכללות. כעשור לפני כן ניסה אולבייה למצוא מימון לגרסה משלו למחזה "מקבת'" אחרי שגילם את הדמות בשנת 1955 בסטרטפורד, אבל ללא הצלחה.[1] התיאטרון הלאומי הפיק לפני כן, בשנת 1963, סרט על פי הפקה בימתית של המחזה "הדוד וניה" מאת אנטון צ'כוב, וב-1969 הופק סרט של המחזה "מחול המוות" מאת יוהאן אוגוסט סטרינדברג. הסרט "אותלו" היה הסרט הראשון בשפה האנגלית של מחזה שהופק בצבע. זוהי העיבוד השני של "אותלו" לקולנוע אחרי ההפקה של אורסון ולס משנת 1952.[2]

מכל סרטיו השייקספיריים של אוליבייה זהו הסרט עם המוזיקה המועטה ביותר. בסצנה אחת יאגו והחיילים שרים שירי שיכורים, ובסצנה אחרת מוזיקאים מנגנים מעט על כלים אקזוטיים. מלבד זאת אין בסרט מוזיקה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבלה וביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוליבייה שיחק את אותלו בפנים מושחרות. הוא גם סיגל לעצמו מבטא אקזוטי, פיתח סגנון הליכה משלו, ולמד לדבר בקול נמוך בהרבה מקולו הרגיל. בעלת הטור אינז רוב השוותה אותו בזלזול להופעתו של אל ג'ולסון בסרט "זמר הג'אז". היא כינתה את הופעתו של אוליבייה כ"קאמפ גבוה".[3] מבקרת הסרטים פוליק קייל העניקה להפקה ולהופעתו של אולבייה את אחת הביקורת המבריקות ביותר שלה. היא ביישה את אולפני הסרטים שלא נתנו לאוליבייה מספיק כסף כדי ליצור סרט שהוא והקהל יהיו מרוצים ממנו, כאשר סרטים אחרים קיבלו תקציב של מיליוני דולר.[4]

זה הסרט השייקספירי היחיד שכל השחקנים הראשיים היו מועמדים לפרסי אוסקר. פינלי היה מועמד לפרס שחקן המשנה, אף על פי שמספר השורות שאמר בסרט היה גדול מזה של אוליבייה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Anthony Davies "Macbeth" in Michael Dobson & Stanley Wells The Oxford Companion to Shakespeare, Oxford: Oxford University Press, 2001, p.271-75, 275
  2. ^ Crowther, Bosley (2 בפברואר 1966). "Minstrel Show Othello; Radical Makeup Marks Olivier's Interpretation". The Screen. הניו יורק טיימס. נבדק ב-25 באפריל 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Inside Oscar by Damien Boa and Mason Wiley, Ballantine Books, page 383
  4. ^ Pauline Kael (1970) Kiss Kiss Bang Bang. Marion Boyars Publishers