אותליה קרומוול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אותליה קרומוול
Otelia Cromwell
לידה 8 באפריל 1874
וושינגטון די. סי., ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 באפריל 1972 (בגיל 98) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים מכללת סמית' עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אותליה קרומוולאנגלית: Otelia Cromwell;‏ 8 באפריל 187425 באפריל 1972) הייתה חוקרת מפורסמת ופרופסור לשפה וספרות אנגלית במכללת המורים מיינר (אנ'), מכללה לנשים אפרו-אמריקאיות. היא הייתה האפרו-אמריקאית הראשונה שסיימה את לימודיה במכללת סמית', וקיבלה תואר ראשון בלימודי קלאסיקה בשנת 1900. מאוחר יותר היא קיבלה תואר שני באוניברסיטת קולומביה בשנת 1910 ותואר דוקטור באנגלית מאוניברסיטת ייל בשנת 1926. בכך היא הפכה לאישה האפרו-אמריקאית הראשונה שזכתה לתואר דוקטור בייל.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרומוול נולדה ב-8 באפריל 1874, בוושינגטון די.סי, ארצות הברית לאמה לוסי מקגין ולאביה ג'ון ווסלי קרומוול (אנ') שהיה מורה, עורך דין, עיתונאי, היסטוריון ופעיל זכויות אזרח (1846–1927)

היא הייתה הבכורה מבין שישה ילדים. אמה מתה כשהייתה בת 12, מה שהותיר אותה אחראית על חמשת אחיה הקטנים.

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שסיימה את לימודיה ב-Miner Normal School[דרוש תעתוק] (הידוע גם כ-Normal School for Colored Girls), לימדה קרומוול בבתי ספר בוושינגטון די סי במשך מספר שנים, עד שהחלה ללמוד באוניברסיטת הווארד. ב-1898 היא עברה למכללת סמית', וסיימה את לימודיה ב-1900. באותה תקופה היו רק עוד שני סטודנטים שחורים במכללה, הלן מריה צ'סנוט ואחותה אתל צ'סנוט, ששתיהן סיימו שנה לאחר מכן. היא קיבלה תואר שני מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק לאחר שהשתתפה במפגשי קיץ. היא זכתה במלגה אקדמית וקיבלה את הדוקטורט שלה באנגלית מאוניברסיטת ייל ב-1926.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרומוול לימדה בבתי הספר הציבוריים המופרדים של וושינגטון במשך כמה שנים לפני שחידשה את השכלתה הגבוהה. היא לימדה אנגלית, גרמנית ולטינית בבית הספר התיכון M Street ובבית הספר להכשרה ידנית של ארמסטרונג.

עבודת הדוקטורט שלה, "תומאס הייווד, דרמטיסט: מחקר בדרמה אליזבתנית של חיי היומיום", פורסמה בהוצאת אוניברסיטת ייל ב-1928.

לאחר ייל, הפכה קרומוול לפרופסור לשפה וספרות אנגלית במכללת מינר, ולאחר מכן הפכה לראש המחלקה לספרות במכללה, היא לימדה שם עד פרישתה ב-1944.

במהלך הקריירה האקדמית שלה, פעלה קרומוול לקידום העניין של זכויות האזרח ושוויון גזעי ומגדרי.

עם פרישתה ב-1944, קרומוול החלה במה שעתיד להיות עבודתה המדעית העיקרית, "חייה של לוקרטיה מוט" (הוצאת אוניברסיטת הרווארד, 1958).

בנוסף ערכה קרומוול את הספר Readings from Negro Authors, אנתולוגיה מוקדמת של תרומות ספרותיות אפרו-אמריקאיות.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרומוול הייתה דודתה של אדלייד מ. קרומוול (אנ') סוציולוגית והיסטוריונית שהייתה המדריכה האפרו-אמריקאית הראשונה במכללת סמית'.

היא מתה בבית משפחתה בשנת 1972 בגיל 98.

הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בשנת 1950, מכללת סמית' העניקה לקרומוול תואר דוקטור לשם כבוד
  • אקדמיית קרומוול, בית ספר תיכון פרטי בוושינגטון הבירה, נקרא על שמם של אוטליה ואחיה ג'ון על ידי מייסדו, רובי וודסון בשנת 1972. הוא הוקם כדי לספק השכלה הכנה לקולג' לסטודנטים בעלי פוטנציאל גבוה מכל רקע החברתי והכלכלי. האקדמיה פתחה את שעריה בנספח החינוכי של Peoples Congregational Church. בית הספר סגר את שעריו ב-1985.
  • בשנת 1989, מכללת סמית' החלה את המסורת של חגיגת יום אוטליה קרומוול בכל נובמבר. השיעורים יבוטלו כדי לדון בגזע ובגיוון.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]