אזנדוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאזנדוזאורוס
תקופה
טריאס תיכון-עליון 235–231 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
משפחה: אזנדוזאוריים
סוג: אזנדוזאורוס
מינים
  • Azendohsaurus laaroussii
  • Azendohsaurus madagaskarensis
שם מדעי
Azendohsaurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אזנדוזאורוס (שם מדעי: Azendohsaurus; פירוש השם: "לטאה אזנדה") הוא סוג נכחד של זוחל דיאפסיד מהקבוצה ארכוזאורומורפה, הקרובה לארכוזאורים. הוא התקיים במרוקו ומדגסקר של הטריאס שלפני 235–231 מיליון שנה מזמננו.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאובנים של הזוחל התגלו בחפירות במרוקו ב-1972 שבהם התגלו שרידי לסתות ושיניים והוא נקרא בידי החוקר "ז'אן מישל דוטואיט" (Jean-Michel Dutuit), אשר כינה אותו לכבוד הכפר אזנדה שבהרי האטלס שם התגלה. המין שנמצא נקרא Azendohsaurus laaroussii, כשמין נוסף שהתגלה במדגסקר כונה Azendohsaurus madagaskarensis.

זוחל זה היה בעל דמיון שנבע מאבולוציה מתכנסת לדינוזאור קדום דמוי-זאורופוד, מה שנראה ממבנה הלסתות העדינות ומבנה השיניים דמויי-העלים שנועד ללחך צמחייה. הוא הגיע לאורך 2 עד 3 מטרים והיה בעל גולגולת קטנה עם צוואר בינוני באורכו. הגוף היה מעוגל ונמוך עם זנב קצר וגפיים חזקות מכופפות מצידי הגוף ובעלות טפרים ארוכים.

הזוחל היה קרוב משפחה של השרינגזאורוס ובעל קירבה רחוקה יותר לטרילופוזאורוס - כל אלה היו זוחלים בינוניים שמילאו במשך ראשית הטריאס גומחה אקולוגית דומה לזאורופודים הקדומים והיו בעלי מבנה שלד ולסתות דומה, אשר התאים לתזונה צמחונית מהעצים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אזנדוזאורוס בוויקישיתוף
  • אזנדוזאורוס, באתר GBIF (באנגלית)