אחות קהילה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: המרת הטבלות בפסקאות.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: המרת הטבלות בפסקאות.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

אחות קהילה היא אחות העובדת במסגרת רפואה קהילתית.

מהות העיסוק הרפואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

האחים והאחיות בקהילה עובדים בפריסה ארצית רחבה ועבודתם מאופיינת בליווי המטופלים בכל חייהם ובכל השלבים, דבר המחייב מיומנויות בקידום בריאות, מניעה וטיפול פליאטיבי. העיסוק של אחיות קהילה כולל עבודה במרפאות ראשוניות וקופות חולים; ייעוץ ומרכזים לבריאות האישה; טיפות חלב ומרכזי ילד. כמו כן בקהילה מספר רב של תפקידים בכירים ותפקידי ניהול בכל המרפאות: אחות מרכזת תחום קליני (סוכרת, אי-ספיקת לב, פצעים, אונקולוגיה, סטומה, רפואה מונעת ועוד); מרכזת תחום פיתוח מקצועי האחראית על הכשרת האחיות תוך שירות ועל מחקר ומערכות מידע; ומרכזת תחום הבטחת איכות וניהול סיכונים. בנוסף אחות קהילה עוסקת בהדרכת מטופלים לחינוך וקידום בריאות, בהובלת רפואה מונעת בצעירים ומשפחותיהם ובניהול הטיפול של המטופלים. לאחיות קהילה יש מידה רבה של אוטונומיה ועצמאות והן מהוות כשליש מכלל האחיות בארץ[1][2].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיעוד בקהילה החל בשנת 1859 בליברפול, כאשר הסוחר והפילנתרופ ויליאם רת'בון המשיך להעסיק את האחות שטיפלה באשתו הגוססת, כדי שגם אחרים יוכלו ליהנות מטיפולה של האחות. מר רת'בון ופלורנס נייטינגייל עבדו יחד על מנת לפתח את שירותי האחות. מר רת'בון ראה שאין מספיק אחיות מיומנות, לכן הקים ומימן בית ספר לסיעוד בליברפול, וכך סייע בהכשרה של אחיות ל-18 מחוזות בעיר. לפני ה-NHS, מארגני אגודות הסיעוד המחוזיות המקומיות היו אחראים להעסיק את האחיות המחוזיות ולשלם להן את שכרם, לבנות להן בתים לגור ולשלם להן על הוצאות אחרות. ארגונים אלה התפשטו במהירות בשנים 1860–1870 על פני ערים גדולות ובניהם מנצ'סטר, דרבי, לונדון, גלאזגו ודבלין. במדינות אלו היה עוני רב וכתוצאה מכך היה ריבוי של מחלות הנגרמות כתוצאה מתת תזונה וחוסר תברואה. ב-1887 הוקם ה-QNI על ידי תרומה מהמלכה ויקטוריה, שמטרתו הייתה לספק הכשרה, תמיכה, תחזוקה ואספקה של אחיות לעניים החולים. בתקופה זו מטופלים אשר היו בעלי יכולת לשלם על טיפול האחות שהוענק להם היו נדרשים לשלם, ואילו אלו שלא היה ביכולתם לא נדרשו לשלם. אחות הקהילה הפכה כמעט לחלק מהמשפחה דבר שהיה חריג ביחס לאנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאות. חינוך בסיסי בנושא בריאות הציבור, כגון חשיבות הניקיון והתברואה, היו חלקים מרכזיים בתפקיד האחות הקהילתית. בשנת 1947 החל תהליך הכשרה סיעודית גם לגברים. ב־1948 הושק ה-NHS שפירושו גישה חופשית לסיעוד מחוזי לכל האוכלוסייה. ב-1968 ה-QNI הפסיק להכשיר אחיות, וב 2007 ה-QNI חזר להכשירן לאחר הפסקה של כ־40 שנה.

תפקידי אחות קהילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים האחרונות תפקיד האחות בקהילה מאוד התרחב והפך מעבודה מגיבה לעבודה יזומה הכוללת הדרכות והכוונה לקידום בריאות. כמו כן ישנה מגמה של מעבר חולים מאשפוז בבית חולים לאשפוז בית, דבר המשפיע רבות על עבודת האחות בקהילה. בנוסף ישנן יותר אחיות בקהילה בעלות קורסים על בסיסיים, וכתוצאה מכך הן בעלות ידע רחב ומקצועי יותר בתחומים שונים כגון טיפול בסוכרת וטיפול בפצעים. כמו כן כתוצאה מהתקדמות בעולם הרפואה, ישנה עליה בתוחלת החיים ובשיעור האוכלוסייה הבוגרת, ויחד עם הזדקנות האוכלוסייה ישנה עליה גם בשיעור המחלות הכרונית דבר שמשפיע רבות על תפקידן של אחות קהילה. במצב זה לאחות תפקיד מרכזי בטיפולי בית אצל קשישים המרותקים למיטה. כמו כן, הטיפול בחולים כרוניים תופס חלק משמעותי בעבודת האחות בקהילה ומצריך ביצוע מעקבים והדרכות בהתאם למחלה הכרונית.[2]

לאחות תפקיד חשוב בתקשורת עם המטופל משום שהיא פועלת במישורים שונים: מול המטופל כפרט באופן ספציפי, מול המטופל כחלק ממשפחה, מול קבוצה של חולים הסובלים מאותה בעיה.[2] תפקיד האחות כולל מניעת חולי, גילוי מוקדם של מחלות וקידום בריאות כמו שהקוד האתי המקצועי מחייב. עבודת אחיות הקהילה מתחלקת לתחומים שונים, מגיל ילדות עד גיל זקנה. התפקיד כולל טיפול ומעקב לנשים במהלך הריונן, הכנה ללידה והורות, מעקב אחרי הלידה, גיל הילדות, גיל ההתבגרות, בגרות וזקנה.[3]

אחיות הקהילה עובדות בשיתוף פעולה מלא עם רופאי המשפחה ורופאי הילדים בקופה.[3] תפקידי האחות בקופת חולים רבים. העבודה השגרתית של האחות מתבצעת בעיקר בחדר האחות, עבודה זו כוללת בין היתר לקיחת דגימות דם, בדיקות מעבדה, מדידת סימנים חיוניים כגון לחץ דם, סיטורציה ודופק, בדיקות אק"ג, הערכת משקל וגובה, הזרקות, חבישות, מתן תרופות ונוזלים דרך הוריד, מעקבי הריון ועוד.[2]

אחד התחומים שאחיות קופת חולים נוטלות בו חלק משמעותי הוא טיפול בחולים כרוניים: חולי אי ספיקת לב, סוכרת, יתר לחץ דם וחולים אונקולוגיים[3]. האחיות מנהלות את הטיפול בחולה הכרוני, כולל מעקב ותכנון של תוכניות התערבות ברמה שנתית, ובנוסף הן מבצעות מעקב אישי אחר מטופלים. הן מתדרכות את החולים בנוגע לטיפול במחלתם, ואופן השימוש במכשירי מעקב אחרי מצבם הבריאותי כגון: אופן השימוש בגלוקומטר לחולי סוכרת, הדרכה לשימוש במד לחץ דם לסובלים מיתר לחץ דם וכדומה. בנוסף אחיות הקהילה בכל קופות החולים מזמנות חולים כרוניים למעקבים והדרכות, לדוגמה: אחיות מזמנות מטופלים הסובלים מסוכרת לבדיקה תקופתית של אומדן כף רגל סוכרתית, וכן עוברות עם החולה על ערכי בדיקות הסוכר שלו, מבצעות אומדן היענות לטיפול התרופתי על ידו, ומפנות לתזונאית במקרה הצורך.[2]

בכל קופות החולים במדינת ישראל פועלת תוכנית למדידת איכות הבודקת את איכותם של השירותים בקופת החולים בתחום המניעה, האבחון, הטיפול והשיקום הניתנים על ידי הצוות הרפואי. המדדים הנבדקים עוסקים בעיקר בתחומים של סוכרת, לב וכלי דם, אסתמה, בדיקות סקר לסרטן, חיסונים ותחום רפואת הילדים. האחיות בקופת חולים מעורבות בתוכנית זו. תפקיד האחיות בתוכנית זו הוא מעקב אחר חולים עם מדדים לא טובים, ערנות למצבם של החולים, ביצוע הדרכות לצורך קידום בריאות וכן קבלת אחריות על מדד לצורך קידומו.[2]

תפקיד נוסף שאחיות לוקחות בו חלק משמעותי הוא ביקורי בית למטופלים המרותקים לביתם. רוב האחיות המשתתפות בביקורי הבית עושות זאת בנוסף על עבודתן במרפאה.[2] ביקור בית מהווה אחד מדרכי התקשורת בין אחות הקהילה ליחיד ולמשפחתו. ביקור הבית מאפשר לאחות להכיר את המטופל ומשפחתו בסביבתם הטבעית, וכן מאפשר לאחות לאמוד את יכולת המשפחה לטפל בבן המשפחה המרותק. לפני הגעת האחות היא אוספת את כל הנתונים הרלוונטיים אודות המטופל מרשומות המרפאה, ומתכננת אומדנים בהתאם. היא מתאמת מראש עם המטופל או עם בן משפחתו את זמן הגעתה, מסבירה להם על מטרת הביקור ומתאמת עימם ציפיות מהביקור. במהלך הביקור האחות מבצעת אומדן של המטופל ומשפחתו בהיבטים שונים - פיזי, נפשי, רגשי וחברתי. היא בוחנת את מערכת היחסית בין המטופל לבני משפחתו או המטפל שלו, ובודקת האם הסביבה הפיזית של ביתו מותאמת לצרכיו - המצב התברואתי של הבית, הימצאות הציוד הביתי הנדרש למטופל, בטיחות המטופל, גודל וצפיפות הבית. האחות עושה אומדנים למצבו הפיזי והנפשי של המטופל - מצב רוחו, מראהו החיצוני, אומדן גופני - פצעי לחץ, בצקות, בדיקת סימנים חיוניים ואומדנים שונים בהתאם למצבו הבריאותי. היא נותנת זמן למטופל ולמשפחתו להעלות שאלות ובעיות בנוגע למצבו ולטיפול בו, וכן לתאר צרכים שיש להם. את כל המידע הנאסף היא מתעדת בתיקו האישי של המטופל ורושמת המלצות להמשך התערבות בהתאם לצורך.[4]

תחומי הטיפול הסיעודי במסגרת הקהילה:
תחום תיאור
מרפאת אחיות מרפאת אחיות משמשת כליבה התפקודית של הסיעוד בקופות החולים ונותנת שירות לכלל המבוטחים בכל הגילאים ובמגוון רחב של נושאים בתחומי קידום בריאות, מניעת מחלות וחולי.
תחנות לבריאות המשפחה ייעוד האחות הוא לסייע לאם ולילוד לצלוח את שלב הינקות והילדות, תוך בניית סביבה תומכת להתפתחות תקינה ובריאה. האחות מחסנת, מאתרת סימנים לעיכוב ודואגת להפנות לגורמים המתאימים תוך מעקב ותמיכה במשפחה. כמו כן, פותחות התחנות לבריאות המשפחה קבוצות וסדנאות בנושאים שונים.
מרפאות בריאות האישה במרפאה משולבות אחות מוסמכת לצד מיילדות ורופאי נשים והן משתתפות בטיפול במטופלות פריון, הריון בסיכון גבוה, פעולות כירורגיות וכו'.
מכון גסטרואנטרולוגיה ליווי המטופלים המגיעים לבדיקות פולשניות החל משלב הקליטה, ביצוע הערכה לפני הטיפול, השגחה במהלך הטיפול וההרדמה והדרכה לפני שחרור הביתה.
אונקולוגיה האחות מהווה נדבך מרכזי בטיפול בחולים אונקולוגיים ומתמחה בליווי המטופל ומשפחתו משלב גילוי המחלה, ובמהלך כל הדרך בהתאם לצורכי המטופל.

האחות עובדת במסגרת צוות רב מקצועי, במרפאות הראשוניות, במרפאות רופאים מומחים לאונקולוגיה ובמסגרת טיפולי בית.

טיפול תומך בחולים סופניים אחות המתמחה בטיפול, איזון כאב ותמיכה של חולים בסוף חייהם ובני משפחותיהם. האחות עובדת בצוות רב מקצועי.
טיפול בפצעים ומרפאות פצע טיפול בפצע הוא תחום בו לאחות השפעה ייחודית על תוצאי הטיפול הקליניים של החולה. האחות פועלת במסגרות שונות: מרפאה ראשונית, מרפאת מומחים וכן במסגרת טיפולי בית.
קשר ובקרה אחד מאתגרי מערכת הבריאות היא שמירה על רצף הטיפול בין בית החולים והקהילה. אחות הקש"ב נמצאת בצומת זו ומשפיעה על מעבר זה, ומארגנת עבור המטופל את התנאים הנדרשים לו להמשך טיפול בקהילה.
חדרי ניתוח עבודה בצוות רפואי במסגרת חדרי ניתוח לפעולות זעירות וקטנות.
מרכזי טיפול יום האחות שותפה לתהליכים של אבחון וברור מקרים קליניים במסגרת של טיפול יום מבוגרים או ילדים. כמו כן, האחות מטפלת ומשגיחה על מטופלים הנוטלים תרופות מיוחדות בקהילה.
מוקדי רפואה דחופה האחות משתלבת בעבודה רפואית דחופה עבור מטופלים מעבר לשעות העבודה הסדירות במרפאות הקהילה. האחות עובדת בשיטה של מיון מטופלים (טריאז') וטיפול במצבים של טראומה זעירה, חולי וחרום.
מוקד אחיות טלפוני האחות משמשת קו ראשון למטופלים הפונים באמצעות הטלפון והזקוקים לעצה רפואית, הדרכה או סיוע. המוקד פועל 24/7.
תיאום וריכוז תחומים כגון הנשמה, סטומה, ניהול סיכונים, איכות, הנקה, בריאות הציבור, טיפולי בית, פצעים.
תפקידי האחות מאתגרים, מגוונים וכוללים:
תפקיד תיאור
אחות מרפאה האחות מקבלת ראשונה את הפונים, בודקת וקובעת סדרי קדימות.

מבצעת טיפולים סיעודיים בהתאם לכללי המקצוע ובהתאם להנחיות של הרופא או האחות האחראית למרפאה. עוסקת בקידום בריאות, מניעה ומחסנת באופן עצמאי. היא מבצעת ביקורי בית. האחות כפופה למנהלת הסיעוד במרפאה.

אחות כפר אחראית לניהול מקצועי, ארגוני ותקציבי של הסיעוד במרפאה.

אחראית על טיפול כוללני מתמשך ובטוח במטופלים ובמשפחותיהם, בתחומי ריפוי ומניעה בכל רמות המנע, על פי סטנדרטים מקצועיים. האחות כפופה למנהלת המנהלת.

מנהלת סיעוד במרפאה ראשונית או במרפאה יועצת אחראית על ניהול הסיעוד במרפאה. חברה בצוות הניהולי של המרפאה. אחראית לפעילויות, תהליכים וסטנדרטים בתחומים עליהם מופקדת המרפאה. אחראית מקצועית להבטחת איכות הטיפול והשגת יעדים קליניים. האחות כפופה למנהלת, לרופא המרפאה ומקצועית למנהלת הסיעוד במנהלת.
אחות במוקד מידע בריאותי אחראית על מתן הדרכה, הנחיה ומידע טלפוני ללקוחות הפונים למוקד המידע הבריאותי בכפוף למדיניות הכללית בתחום המקצועי והשירותי.
מרכזת קורס על־בסיסי מרכזת את הלימודים בתוכנית הכשרה להתמחות מקצועית בבית הספר.

שותפה לגיוס וקליטה של סטודנטים לקורס. אחראית להפעלת תוכנית ההכשרה. מעריכה ומבקרת את יישום התכנית. מלמדת בתוכנית בהתאם לתחומי התמחותה.

מרכזת בכירה תחום מקצועי שותפה לבנייה ועדכון תוכניות הכשרה בחטיבה בהתאם להנחיות משרד הבריאות. אחראית להפעלת תוכניות ההכשרה.
מדריכה קלינית מרכזת את ההוראה (עיונית וקלינית) בתחומי ההתמחות.

אחראית לשילוב מורים או מדריכים בתחום ההוראה. מתכננת ומבצעת פעולות להערכת הנלמד בהוראה העיונית והקלינית.

אחות מקדמת בריאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד התפקידים החשובים של אחות בקהילה, הוא קידום בריאות. כלומר, על האחות מוטלת האחריות להדריך את המטופלים לשמירה על אורח חיים בריא, במטרה למנוע היארעות של מחלות אקוטיות וכרוניות. ההכרחיות של האחות בקידום בריאות הקהילה, נובע בעיקר כתוצאה מהזדקנות האוכלוסייה והעלייה בתוחלת החיים. ככל שאחוז האוכלוסייה המבוגרת עולה, מקרי התחלואה ושיעורי הפניה לטיפול רפואי גדלים. כמו כן בין האחות קהילה למטופל ולמשפחתו נוצר קשר אישי עמוק, והיא מאוד משמעותי עבורו. קשר זה מחזק את ההשפעה של האחות על המטופל, ומהווה עבורו מקור לייעוץ והכוונה בנושאים בתחום הבריאות ושמירה על אורח חיים בריא[5]

האחות כמקדמת בריאות פועלת בשלושה מישורים של מניעה:

  • מניעה ראשונית - פועלת על האוכלוסייה הבריאה על מנת למנוע תחלואה. דוגמאות למניעה ראשונית: הדרכה להימנעות מעישון, לתזונה נכונה, לפעילות גופנית, ומתן חיסונים.
  • מניעה שניונית - פועלת על אוכלוסייה בסיכון לפתח מחלות שונות. במניעה זו נעזרים בבדיקות דם ובבדיקות סקר[6] על מנת לאתר מחלות בשלב מוקדם ככל האפשר, ולטפל בהם בצורה יעילה ומהירה כדי למנוע החמרה.
  • מניעה שלישונית - פועלת על אוכלוסייה חולה, במטרה לשמור על איכות חיים האופטימלית ביותר עבורם, ולמנוע סיבוכים והחמרה של המחלה. דוגמאות: שיקום לנפגעי שבץ, איזון סוכרת בחולי סוכרת, אומדן כף רגל סוכרתית לחולי סוכרת, מדידת לחץ דם תקופתית לסובלים מיתר לחץ דם ומחלות לבביות.[7]

האחות בקהילה מתעדת את כל הנתונים אודות המטופל בתיקו הממוחשב במרפאה, והמחשב מתריע לאחות כאשר יש צורך לזמן מטופל לבדיקה מסוימת, בהתאם למצבו ולפרוטוקולים הרפואיים הקיימים.[5]

אחות מומחית קהילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחות מומחית קהילה היא אחות שעברה הכשרה מתאימה ובסמכותה לבצע פעולות רפואיות ללא פיקוח רפואי.[8] על האחות להיות בעלת תואר שני ומעלה, כאשר אחד התארים הוא בסיעוד. כמו כן עליה להיות עם ותק של חמש שנים לפחות כאחות קהילה, וכן עליה להיות בוגרת קורס על בסיסי רלוונטי.[9] תוכנית ההכשרה בישראל אורכת שנה ומחולקת לשניים, חצי השנה הראשונה בה לומדים לימודים אקדמיים ובחצי השנה השנייה מקיימים התנסות קלינית.

מקצוע אחות מומחית קהילה החל בארצות הברית, שם הוא הוגדר כמקצוע שמסייע לרופא בקופת החולים. עם השנים התפתח המקצוע והיווה מעין תחליף לעבודת הרופא בקהילה. אחות מומחית קהילה עובדת בקופות חולים ללא סמיכות לרופא, ובסמכותה להחליט במצבים מסוימים כגון: אבחון של מחלות מסוימות, הפניה להמשך בירור רפואי וביצוע בדיקות עזר, מתן מרשמים לתרופות, והחלטה על ביצוע טיפולים מסוימים כגון הכנסת צנתר לכיס השתן. אחות זו ממלאת תפקידים של רופאים בתחומים שונים הכולל את: רופאי המשפחה והפנימאים, רופאי הילדים, רופאי הנשים, רופאי העור, התזונאים, הפיזיותרפיסטים ואף הפסיכותרפיסטים.[8] אחות מומחית קהילה היא תחת פיקוחו של הרופא הראשוני בקופת חולים, אף על פי שהיא כביכול עובדת לבד ובעלת סמכויות נרחבות, עליה לציית לפקודות הרופא ובסמכותו להאציל לה תפקידים וסמכויות מסוימים.

אחות קהילה בארץ ובעולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים הבדלים רבים בין תפקיד אחיות הקהילה בארץ לתפקיד אחיות הקהילה במדינות שונות בעולם. ישנם מדינות, כגון ארצות הברית ואנגליה, אשר בהן תפקיד האחות מומחית קהילה מאוד נפוץ ומפותח. לאחיות אלו ישנן סמכויות נרחבות יותר מאחיות רגילות. בישראל החלו להכיר במושג אחות מומחית קהילה רק בשנים האחרונות, ולכן בארץ לא קיים מספר גדול של אחיות מסוג זה. הבדל נוסף הוא הטיפול של אחות קהילה במטופלים כרוניים. בארצות הברית ואנגליה, כל אחות מקבלת הכשרה שונה מחברתה לגבי הטיפול בקהילה, ובהתאם לכך עבודתה בפועל. ישנן אחיות אשר קיבלו הכשרה מינימלית אשר מאפשרת להן לבצע פעולות בהוראת רופא בלבד. לעומתן ישנן אחיות שקיבלו הכשרה נרחבת יותר המאפשרת להן לנהל טיפול למטופל כרוני באופן עצמאי. ישנן אחיות שבהתאם להכשרה שלהן הן נותנות טיפול ביתי למטופל ובכך מסתכמת עבודתן, וישנן אחיות שעובדות בצמוד לרופא במרפאה כי זו ההכשרה שקיבלו. בישראל חלוקת תפקידים זו אינה קיימת, ומידת מעורבות האחות בטיפול תלוי באיזו קופת חולים היא עובדת, וכן יכול להשתנות בהתאם להנהלה של המרפאה. אחיות בישראל עם אותה הכשרה לעיתים יפעלו בהתאם להוראת רופא בלבד ולעיתים ינהלו את הטיפול החולה הכרוני באופן עצמאי הכולל ביצוע הדרכות ומעקבים רפואיים. כמו כן אחיות שעורכות ביקורי בית למטופלים יעשו זאת בנוסף לעבודתן במרפאה. בנוסף לאחיות בארצות הברית ואנגליה יש סמכות חלקית לרשום מרשמי תרופות לחולים לעומת האחיות בישראל שלא קיימת סמכות כזאת כלל. בישראל קיימות תוכניות למדידת איכות המשפיעה ומערבת את כל האחיות בארץ, אך בארץ אין תגמול כספי למדדי איכות אילו. לעומת זאת בארצות הברית לא כל האחיות מעורבות בתוכניות מדדי איכות והם משפיעים רק על כשליש מכלל האחיות. אולם האחיות בארצות הברית שכן שותפות לתוכניות אלו מקבלות תגמול כספי על כך.[10]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אחות קהילה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]