אחמד רזא ג'לאלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אחמד רזא ג'לאלי
احمدرضا جلالی
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 14 בינואר 1971 (בן 53)
Sarab, איראן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה שוודיה, איראן עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק University of Eastern Piedmont, מכון קרולינסקה, מכון קרולינסקה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אחמד רזא ג'לאלי (נולד ב-15 בספטמבר 1971) הוא רופא, מרצה וחוקר איראני-שוודי, מומחה לרפואת חירום. הוא הואשם על ידי איראן בריגול לטובת ישראל ונגזר עליו עונש מוות. לפני כן עבד במספר אוניברסיטאות באירופה, בהן מכון קרולינסקה בשוודיה והאוניברסיטה החופשית של בריסל. במהלך מחקריו היה בקשר עם חוקרים באוניברסיטאות במדינות רבות, בהן איראן, ארצות הברית, ישראל וערב הסעודית.

ג'לאלי נעצר באפריל 2016 באיראן בחשד שהוא סוכן של המוסד, נשפט ונגזר עליו עונש מוות בגין ריגול ובגידה. לטענת ג'לאלי, הוא עבר עינויים ואיומים במהלך תקופת מעצרו.

עבודה אקדמאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'לאלי חקר את מערכי רפואת החירום באיטליה, איראן, דנמרק ושוודיה. הוא פרסם מחקרים רבים בתחום זה, ובין השאר בדק את מוכנות בתי החולים להתמודדות עם רעידות אדמה, מצבי עימות מזוין, פגיעות של נשק להשמדה המונית (נשק כימי, ביולוגי או גרעיני), ורפואת חירום המונית. מחקר שערך בתחילת שנת 2016 באיטליה בחן את רמת המוכנות למקרי אסון של חדרי המיון בבתי חולים איטלקיים, והוא הגיש שורת המלצות לשיפור המצב. הוא בין המייסדים של המרכז לחקר רפואת חירום באוניברסיטת פיימונטה המזרחית, איטליה.

בדצמבר 2020 הוצעו לו מלגה ותפקיד אקדמי בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד.

מעצרו ומשפטו[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2016 הגיע ג'לאלי לאיראן להשתתף בכנס בנושא רפואת חירום, אליו הוזמן על ידי אוניברסיטת טהראן ואוניברסיטת שיראז. הוא נעצר בהוראת משרד המודיעין, וכעבור שבועיים הוגש נגדו כתב אישום על ריגול לטובת המוסד ושיתוף פעולה עם ישראל, בהסתמך על מכתב מבת זוגו, אשר נטען כי יש בו ראיות התומכות בהאשמות. לאחר שהוחזק במקום לא ידוע במשך כשבוע, הוא הועבר לכלא אווין, שם הוחזק בבידוד או בבידוד חלקי.

ב-31 בינואר 2017 החל משפטו של ג'לאלי בבית המשפט של המהפכה האסלאמית. נגזר עליו עונש מוות ב-21 באוקטובר 2017, באשמת פשעים ביטחוניים, המכונים באיראן "שחיתות עלי אדמות (אנ')". עורך דינו הגיש ערעור על גזר הדין, אך הוא נדחה[1].

בדצמבר 2017 הוקראה הודאתו בטלוויזיה האיראנית. בהודאה אמר ג'לאלי שהוא היה מעורב בפרויקט ביטחוני שבמהלכו היה בקשר עם מדענים בתוכנית הגרעין האיראנית, וכי העביר את פרטיהם לידי ארגון ביון זר. המדענים נרצחו (אנ') בשנת 2010, וג'לאלי ציין שהוא מתחרט על שבגד באמונם. על פי אמנסטי אינטרנשיונל, ההודאה נגבתה באיומים[2][3].

לפי דיווחים שונים, מצבו הבריאותי של ג'לאלי הידרדר בתקופת מעצרו, והוא איבד משקל רב.

לחץ בינלאומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגוני זכויות אדם של האו"ם ביקשו מאיראן מידע על תנאי מעצרו של ג'לאלי, וביקשו לבטל את גזר הדין נגדו, בהתבסס על ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם ועל האמנה הבינלאומית בדבר זכויות אזרחיות ומדיניות, עליהן איראן חתומה[4].

בדו"ח של משרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות האדם לשנת 2020 נאמר כי יש חשש למצבו הבריאותי. באוקטובר 2020 מיצ'ל בצ'לט, הנציבה העליונה של האו"ם לזכויות אדם, קראה לאיראן לשחרר את האסירים הפוליטיים, בהם ג'לאלי, לאור מגפת הקורונה באיראן.

מכון קרולינסקה בשוודיה והאוניברסיטה החופשית של בריסל קראו לאיראן לשחרר את ג'לאלי, ומספר גופים אקדמיים באירופה השעו שיתופי פעולה עם איראן עקב מעצרו.

הארגון "ועד המדענים המודאגים (אנ')" פנה מספר פעמים לשלטונות איראן בבקשה להעניק לג'לאלי טיפול רפואי ולשקול לשחרר אותו כדי שיסייע לאיראן במאבקה במגפת הקורונה. בפברואר 2021 ביקש הארגון מנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לפעול לשחרורו של ג'לאלי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אחמד רזא ג'לאלי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אוריאל בארי, ‏איראן: מדען תמך בישראל- ויוצא להורג, באתר "סרוגים", 25 בדצמבר 2017.
  2. ^ AP, 2,000 אירו לפגישה: איראני "הודה שריגל עבור המוסד", באתר ynet, 18 בדצמבר 2017.
  3. ^ Iran TV broadcasts jailed doctor 'confessing to spying', באתר ה-BBC, ‏17 בדצמבר 2017 (באנגלית).
  4. ^ עמית ולדמן, ‏ארגון זכויות האדם של האו"ם: אירן מענה למוות מדען שבדי-אירני שהואשם בריגול לטובת ישראל, באתר ‏מאקו‏, 18 במרץ 2021.