אחרי החגים (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אחרי החגים
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הרומן "אחרי החגים" של יהושע קנז
בימוי אמנון רובינשטיין
הופק בידי איתן אבן, אפי אטד
תסריט אמנון רובינשטיין
עריכה טובה אשר
שחקנים ראשיים גדליה בסר
מיכאלה עשת
חגית דסברג
מוזיקה עודד זהבי
צילום יואב קוש
מדינה ישראלישראל ישראל
הקרנת בכורה 1994
משך הקרנה 102 דקות
שפת הסרט עברית
תקציב 700,000 דולר
הכנסות 1000 צופים בישראל
דף הסרט ב־IMDb

אחרי החגים הוא סרט קולנוע ישראלי משנת 1994 בבימויו של אמנון רובינשטיין, עם גדליה בסר, חגית דסברג ומיכאלה עשת בתפקידים הראשיים.

התסריט נכתב על ידי אמנון רובינשטיין והוא מבוסס ברובו על הרומן "אחרי החגים" של יהושע קנז משנת 1964 ובו סיפור של משפחת מהגרים פולנית שעלתה לארץ ישראל עם אידאולוגיה של עבודה עברית, אך מתקשה להתאקלם ונאלצת להתמודד עם שורה של בעיות ומתחים פנימיים.

הסרט צולם בכפר הנוער בן שמן.

מרים גבריאלי הייתה מועמדת לפרס אופיר לשחקנית המשנה הטובה ביותר.

הסרט הוקרן ב-1995 בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בברלין, בפסטיבל הסרטים העולמי במונטריאול ובפסטיבל הסרטים הבינלאומי בסאו פאולו.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף 1935 מגיעה משפחת וייס למושבה בשרון - חיים וייס (גדליה בסר), אשתו ברכה (יהודית סולה) ובנותיהם ריבה (חגית דסברג) בת 24 ובת שבע (מיכאלה עשת) בת 22. חיים היה סוחר אמיד בקרקוב ועלה עם משפחתו לארץ ישראל ב-1915. הם התיישבו ביפו שם המשיך לעסוק במסחר אך כעבור עשרים שנה החליט להתחיל פרק חדש בחייו ולהפוך לפרדסן. הוא קנה בית ופרדס מרוחקים במקצת ממושבה בשרון.

אשתו ברכה סובלת מדיכאון שהחל לאחר לידת בת שבע ומתפקדת בקושי בבית. את הפרדס קנה מאיש העסקים לאנגפוס (צחי נוי) שגר לבד עם אמו (טובה פרדו) ושם עיניו על ריבה.

חיים רוצה שבנותיו יינשאו ויעזבו אותו. זה גורם למתחים בין כל השלושה. ברוכוב (רוברטו פולק) המורה מהמושבה שמחזר אחרי בת שבע, מתחתן לבסוף עם הדסה (גיליה שטרן) ומקיים בחשאי יחסי מין עם בת שבע.

חיים מעסיק בפרדס את ברוך (פנחס מיטלמן) שסובל מפיגור שכלי קל וגר עם אמו נחמה (רות גלר). הוא מתאהב במאשה הרשקוביץ הנאה (ליאת ביין) ונותן לה בקבוק בושם אך היא מנפצת אותו. למחרת הוא אורב לה בפרדס ואונס אותה. היא נכנסת להיריון ומגלה לאביה (שמואל וולף) מי האב וזה מתנפל בסכין על ברוך, רוצח אותו ונאסר אחר כך על ידי שוטרים בריטיים.

מצבה של ברכה מידרדר והיא מתה לבסוף. חיים קונה בית נוסף בתוך המושבה כדי שלבנות יהיה יותר קל. בת שבע עובדת בבנק ומתאהבת שם בפקיד נחום (איצ'ו אביטל) שלא מוצא חן בעיני חיים ובפגישה אתו הוא מאיים ויורק עליו, דבר שמסיים את הקשר בין נחום ובת שבע שגוזרת על עצמה שביתת רעב נגד אביה.

לבסוף מחליט חיים להתחתן עם אישה חרדית בשם חסידה (מרים גבריאלי). היא מנסה להתחבב על הבנות אבל הן שונאות אותה ומחפשות בחפציה כדי למצוא חפצים שאולי גנבה מהן. מצבו של חיים מידרדר והן מאשימות אותה כי היא מרעילה אותו. לאחר מותו של חיים נאלצת חסידה לעזוב את הבית בגשם שוטף לאחר שבת שבע מצאה רכוש במזרן שלה. חסידה טוענת שאלה חסכונותיה, אך לא זוכה לאמון.

נסיונותיו של לאנגפוס להתחבב על ריבה לא מצליחים אבל לבסוף היא בוחרת בו כברירת מחדל. בת שבע נשארת לבד בבית ומקיימת יחסים עם הפועל בפרדס (שרלי אברג'יל).

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
גדליה בסר חיים וייס
יהודית סולה ברכה וייס
חגית דסברג ריבה וייס
מיכאלה עשת בת שבע וייס
מרים גבריאלי חסידה
צחי נוי לאנגפוס
טובה פרדו גב' לאנגפוס אמו של לאנגפוס
רוברטו פולק ברוכוב מורה
גיליה שטרן הדסה אשתו של ברוכוב
איצ'ו אביטל נחום חבר של בת שבע
פיני מיטלמן ברוך
רות גלר נחמה אמו של ברוך
ליאת ביין מאשה הרשקוביץ
שמואל וולף הרשקוביץ אביה של מאשה
שרלי אברג'יל פועל

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]