אחרי המוות עם ארצ'י

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אחרי המוות עם ארצ'י
Afterlife with Archie
עטיפת האוגדן הראשון, "הבריחה מריברדייל"
עטיפת האוגדן הראשון, "הבריחה מריברדייל"
מידע קומיקס
יוצר רוברטו אגירה-סקאסה
פרנצ'סקו פרנקווילה
סוגה ספרות אימה
פוסט-אפוקליפסה
על-טבעי
מותחן
דרמת נעורים
סטטוס פעיל (לא באופן סדיר)
תקופת פרסום מקורית אוקטובר 2013 – רץ
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפת המקור אנגלית
מוציא לאור ארצ'י קומיקס
ארצ'י הורור
מספר החוברות 10
מספר האוגדנים 2

אחרי המוות עם ארצ'יאנגלית: Afterlife with Archie) הוא שמו של קומיקס אמריקאי, שמופץ על ידי חברת הוצאת הקומיקסים "ארצ'י קומיקס" וחברת הבת שלה, "ארצ'י הורור", ויצא לאור לראשונה באוקטובר 2013. הקומיקס נכתב על ידי הכותב רוברטו אגירה-סאקאסה,[1] ואוייר על ידי המאייר פרנצ'סקו פרנקווילה,[2][3] והוא מתאר אפוקליפסת זומבים שמתחילה להשתולל בעיירת ריברדייל במציאות חלופית.

הקומיקס מהווה את חוברות הקומיקס הראשונות של "ארצ'י קומיקס" שנמכרו רק בשוק הישיר (כלומר בחנויות הקומיקס), ולא בדוכני העיתונים;[4] הקומיקס הוא גם הקומיקס הראשון של "ארצ'י קומיקס" שלא מיועד לילדים ומדורג בדירוג "TEEN+",[5] שכן חוברות הקומיקס כוללות תוכן שלא נחקר קודם לכן ב"ארצ'י קומיקס", כולל אלימות ריאליסטית מקיפה, קטעי גור, נושאים נטרוטיים, סצנות קשות לצפייה, ושפה עכשווית.

חוברת #8 של הקומיקס הייתה החוברת הראשונה שהציגה את סמל הרשמי של "ארצ'י הורור", שאחראית גם להפצת ארבע סדרות אחרות שחולקות את אותן הדמויות - "הרפתקאותיה המצמררות של סברינה", "ג'אגהד: הרעב", "ומפרוניקה" ו"בלוסום 666" - אך לא קשורות ישירות זו לזו.

קשת העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אוגדן 1: הבריחה מריברדייל (כרכים 1-5)

לאחר שהוט דוג, כלבו האהוב של ג'אגהד, נהרג במהלך תאונת פגע וברח על ידי רג'י מנטל, ג'אדהד מבקש מסברינה ספלמן להשיב את הוט דוג לתחייה. סברינה נעתרת לו ומשיבה את הוט דוג, אך שלא במודע, הוט דוג שב לתחייה כזומבי, ונושך את ג'אגהד, שהופך לזומבי בעצמו ומתחיל אפוקליפסת זומבים שמאלצת את תושבי ריברדייל להילחם על חייהם.

  • אוגדן 2: בטי ז"ל (כרכים 6-12)

שבועות אחרי שארצ'י וחבריו עזבו את ריברדייל, הם משוטטים כעת לאורך הכבישים הנטושים של אמריקה, ומנסים להישאר צעד אחד לפני עדר הזומבים ההולך וגדל שמורכב ממי שהיו פעם חבריהם ובני משפחתם, אך מנגד, ישות עתיקת יומין וקטלנית מושכת בחוטים על מנת להשיג את נשמתן של סברינה ובטי קופר, ארוסתו של ארצ'י.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ארצ'י אנדרוז - בנם של פרד ומרי, ארוסה של בטי קופר והגיבור הראשי. כאחד ממנהיגי הפליטים, הוא מנסה להיתלות באידיאליזם ובאנושיות שלו, מה שמוביל אותו למתיחויות נשנות מול היירם לודג'.
  • מרי אנדרוז - אמו של ארצ'י ואשתו של פרד אנדרוז המנוח, ששרויה בהלם מפני שארצ'י נאלץ להרוג את אביו על מנת להציל אותה.
  • ג'אגהד ג'ונס - חברו הטוב ביותר של ארצ'י והראשון שהחל את אפוקליפסת הזומבים. לאחר שננשך על ידי הוט דוג הזומבי, ג'אגהד הסתיר את הזיהום עד שהיה מאוחר מדי ובסופו של דבר הפך למנהיג של עדר הזומבים בריברדייל. רוחו, שנותקה מגופו לאחר שנכנע, המשיכה לנדוד עד שמצאה את הקבוצה של ארצ'י (אם כי רק ארצ'י יכול לראות ולשמוע אותו), ובסופו של דבר החליטה לתפוס איתם טרמפ.
  • היירם לודג' - אביה האלמן של ורוניקה, מכיוון שאשתו הרמיוני נפטרה זמן מה לפני תחילת הקומיקס בשל בריאותה הלקויה וצערה על התנהגותו של היירם. אחוזתו משמשת כמפלט לחבורתו של ארצ'י בתחילת ההתפרצות, עד שג'אגהד מוביל אליו את זומבי ריברדייל. לאורך הקומיקס, היירם מסוכסך עם ארצ'י מכיוון שהשניים אינם מחזיקים בדעות דומות הנוגעות להתפרצות הזומבים.
  • ורוניקה לודג' - בתם של היירם והרמיוני המנוחה, שנקלעה פעם למשולש אהבה רומנטי עם ארצ'י ובטי, שהסתיימה עם אירוסיהם של השניים האחרונים.
  • הוברט סמית'רס - רב המשרתים לשעבר של האחוזה, שעדיין נותר נאמן למשפחת לודג' למרות הנסיבות אליו ריברדייל נקלעה.
  • בטי קופר - בתם של האל ואליס קופר המנוחים וארוסתו של ארצ'י אנדרוז. לבטי יש קשר סוער עם אחותה הגדולה, פולי, שמקום הימצאה אינו ידוע.
  • רג'י מנטל - הזרז להתפרצות הזומבים. אחרי שהובס בקרב על ליבה של מידג' על ידי מוס מייסון, רג'י דרס במכוון את הכלב של ג'אגהד, הוט דוג, שהתחיל את אפוקליפסת הזומבים עם שובו לתחייה. עם התקדמות הקומיקס, רג'י מתחיל להשתגע בגלל האשמה המוחצת שהוא חש. כאשר הוא מנסה להקריב את עצמו, סברינה מופיעה ואומרת לו שהוא יכול להחזיר את מידג' לחיים אם יצליח להרוג את בטי.
  • קווין קלר - חברם לכיתה ההומוסקסואלי של ארצ'י והחבורה, וקשת מיומן שקיבל הכשרה צבאית מאביו המנוח.
  • צ'אק קלייטון - בנו של המאמן קלייטון המנוח, מורה הספורט לשעבר של תיכון ריברדייל, שנמצא במערכת יחסים עם ננסי וודס, אף על פי שהוא אינו מודע לעובדה שהיא נמצאת במערכת יחסים סודית עם ג'ינג'ר לופז.
  • דילטון דוילי - הנער החכם מבין הניצולים, שמחזיק בידע עצום בכל הקשור לסרטי אימה.
  • ננסי וודס - חברתו של צ'אק קלייטון, שמנהלת במקביל מערכת יחסים סודית עם ג'ינג'ר לופז, אך מפחדת לצאת מהארון כלהט"בית, ויש לה ספקות שכולם יקבלו אותה בגלל היותה לסבית הנמצאת במערכת יחסים בין גזעית.
  • ג'ינג'ר לופז - סטודנטית ממוצא לטיני המנהלת מערכת יחסים סודית עם ננסי וודס. נראה שהיא קשתית מיומנת בדיוק כמו קווין קלר.
  • שריל "בלייז" בלוסום - אחותו התאומה של ג'ייסון בלוסום המנוח ובתו של איש העסקים העשיר קליפורד בלוסום ואשתו פנלופי. במהלך הסדרה נרמז שהיא ואחיה התאום מנהלים מערכת יחסים על בסיס גילוי עריות, למורת רוחה. בסופו של דבר, שריל הורגת את אחיה כשהוא מסרב לשחרר אותה.
  • סברינה ספלמן - מכשפה ואחייניתן של המכשפות מגרנדייל. בתחילת העלילה, סברינה עוזרת לג'אגהד להקים לתחייה את הוט דוג, כלבו שנדרס במזיד ובגלל פעולות אלה היא מגורשת לריק. בהמשך מתגלה שהיא נלקחה למוסד, שמטרתו האמיתית הוא להציע אותה כקורבן וככלה לקת'ולהו. בנוסף, דודותיה של סברינה, הילדה וזלדה, חתולה, סיילם, ובן-זוגה, הארווי קינקל, הופיעו כולם בסדרה.
  • ג'וזי והפוסיקאטס - הלהקה הפופולרית והמקומית בריברדייל. בהמשך מתגלה כי ג'וזי והפוסיקאטס הן למעשה ערפדות שמשנות את זהותן בכל עשור מחדש.

כמה מהדמויות שנפטרו או נהפכו לחלק מעדר הזומבים כוללים את הוט דוג, ג'אגהד ג'ונס, המנהל וות'רבי, גברת גראנדי, את'ל מאגס, טרי "פופ" טייט, המאמן קליאטס, פרד אנדרוז, וגאס; כלבו של ארצ'י, ראש העיר מרטינז, פורסיית' וגלדיס ג'ונס, מוס מייסון, מידג' קלאמפ וג'ייסון בלוסום. בהמשך נחשף כי נשמותיהם של אזרחיו המתים של ריברדייל עדיין משוטטים על פני כדור הארץ כרוחות רפאים, ובכך נרמז על כוח גדול וקטלני יותר - שמתגלה כקת'ולהו - ששולט בגוויותיהם.

כמה דמויות אחרות שמתו לפני אירועי הסדרה כוללים את הרמיוני לודג', ג'ליבין ג'ונס, הכלב של שריל, שוגר ואת גנרל קלר.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמונת החוברות הראשונות של הקומיקס נמכרו עד שאזלו לגמרי מהחנויות.[6] בסקירת החוברת הראשונה, לוני נדלר מ-"Bloody Disgusting" כתב: "עם איזון בין דרמה אמיתית לדרמת הנעורים המתקתקת, אחרי המוות עם ארצ'י לוכדת את רוח נקישות האימה הטובות ביותר בסוף שנות ה-70'".[7] מייקל סנטיאקומו מ-"The Plain Dealer" תיאר את הקומיקס כ"מבריק", וכ"מרתק ונפלא".[8] ג'ודי ארלינגטון מ-"NPR" כינתה אותו "נהדר" ו"יצירת מופת" כי הוא "מפחיד באמת".[5] מארק פיטרס מ-" Salon" אמר ש"אם זה היה רשימה של מיטב הקומיקס של שנת [2013] במקום גיבור קומיקס הטוב ביותר, כנראה הייתי שם את אחרי המוות עם ארצ'י בראש הרשימה."[9]

מנכ"ל "ארצ'י קומיקס", ג'ון גולדווטר, אמר שאביו המנוח, ג'ון ל. גולדווטר, היה "מזועזע מאחרי המוות, (...) אבל מזועזע בצורה נהדרת" בהתייחסו לגלגולים המודרניים של הדמויות והסיפורים.[10]

ג 'ק מוראלי זכה בפרס הארווי לשנת 2015 בקטגוריית "הלטרר הטוב ביותר" עבור עבודתו על הרצת הקומיקס.[11]

מהדורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס' אוגדן שם אוגדן ISBN תאריך הפצה מס' החוברות תאריך פרסום החוברות
1 אחרי המוות עם ארצ'י: הבריחה מריברדייל 9781619889088 10 ביוני 2014 אחרי המוות עם ארצ'י #1-5 אוקטובר 2013-מאי 2014
2 אחרי המוות עם ארצ'י: בטי ז"ל 9781619889484 24 בספטמבר 2019 אחרי המוות עם ארצ'י #6-12 יולי 2014-?

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Afterlife With Archie’: The Walking Jughead? The art of bringing zombies to Riverdale High, by David Betancourt, at the Washington Post; published January 7, 2014; retrieved April 5, 2014
  2. ^ AFTERLIFE WITH ARCHIE #3 (Comic Review), by Chris Anderson, at Fangoria; published January 13, 2014; retrieved April 5, 2014
  3. ^ 'Afterlife With Archie': Francesco Francavilla cover, movie details, by Gina McIntyre, at the Los Angeles Times; published June 10, 2013; retrieved April 5, 2014
  4. ^ Why Comic-Book Kid Archie Needs To Get Bloody, by Brian Steinberg, at Variety; published November 19, 2013; retrieved April 5, 2014
  5. ^ 1 2 World War R: New Comic Pits Archie And Friends Against The Undead, by Jody Arlington, at NPR; published October 18, 2013; retrieved April 5, 2014
  6. ^ How Archie Became the Most Enlightened Publisher in Comics, by Graeme McMillan, at WIRED; published March 6, 2014; retrieved April 5, 2014
  7. ^ http://bloody-disgusting.com/news/3258566/review-afterlife-with-archie-1/
  8. ^ Afterlife With Archie is scary good: Journey Into Comics, by Michael Sangiacomo, at the Plain Dealer; published March 4, 2014; retrieved April 5, 2014
  9. ^ The 10 best superhero comics of 2013, by Mark Peters, at Salon; published December 28, 2013; retrieved April 5, 2014
  10. ^ How the Archie Comics CEO rescued ol' Riverdale High from being 'old school', by David Betancourt, at the Washington Post; published April 2, 2014; retrieved April 5, 2014
  11. ^ https://www.previewsworld.com/Article/169194-2015-Harvey-Award-Winners-Announced