אטרוסירפטור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאטרוסירפטור

איור
תקופה
קרטיקון עליון 68.5 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: דמויי-מנירפטורים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
משפחה: דרומאוזאוריים
סוג: אטרוסירפטור
מין: Atrociraptor marshalli
שם מדעי
Atrociraptor
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אטרוסירפטור (שם מדעי: Atrociraptor; מילולית: "שודד פראי") הוא סוג של דינוזאור נכחד ממשפחת הדרומאוזאוריים שחי לפני כ-68.5 מיליון שנה. המאובנים של דינוזאור זה התגלו באלברטה, קנדה ותואר ב-2004 בידי החוקרים פיליפ קורי ודייוויד ואריקצ'יו. נמצאה דוגמה אחת אשר כללה בעיקר עצמות לסת ושיניים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דינוזאור זה היה דרומזאור גדול בעל לסתות קצרות ושיניים חדות ומעוקלות. בניגוד לדרומזאורים אחרים הוא היה בעל שיניים בגדלים שונים. הוא הגיע לאורך 2 מטרים ולמשקל 15 ק"ג. ככל הנראה הוא היה מכוסה בנוצות ונראה שגם צד טרף בקבוצות.

האטרוסירפטור היה קרוב של הזאורורניתולסט, ולצד הבמבירפטור שלושתם השתייכו לתת-משפחה ייחודית במשפחת הדרומאוזאוריים - Saurornitholestinae.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • האטרוסירפטור מופיע בסרט עולם היורה: עולם חדש כשקבוצה של 4 פרטים מאומנים נשלחים בחבילות מהשוק המלטזי בידי סויונה סנטוס לקוניהם. עם זאת כאשר אוון ובארי מגלים את הפליה ומזמינים את הסוכנים של משטרת צרפת סויונה מניחה להם להימלט ובעזרת לייזר מודיעה להם ללכוד את אוון, בארי ובהמשך את קלייר. סויונה לבסוף נתפסת וארבעת האטרוסירפטורים נתפסים, מעולפים ואחד אולי נהרג כשאוון מפיל עליו אופנוע תוך כדי שהוא מוטס. האטרוסירפטור נופל אז ישר לים ולא ברור גורלו.
  • האטרוסירפטור מופיע גם בסדרה כוכב פרהיסטורי בפרק החמישי, במהלכו הוא נראה בציד חיפושיות בתוך יער שנשרף.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אטרוסירפטור בוויקישיתוף