איגואנת המדבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאיגואנת המדבר
איגואנת המדבר
איגואנת המדבר
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: קשקשאים
תת־סדרה: דמויי איגואנה
משפחה: איגואניים
סוג: Dipsosaurus
מין: איגואנת המדבר
שם מדעי
Dipsosaurus dorsalis
ברד וז'ראר, 1852
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איגואנת המדבר (שם מדעי: Dipsosaurus dorsalis) היא אחת הלטאות הנפוצות ביותר במדבריות סונורה ומוהאבי בדרום מערב ארצות הברית ובצפון מערב מקסיקו. צבעם אפור ושחום. איגואנת המדבר היא מסדרת הקשקשאים. איגואנת המדבר לא בסכנת הכחדה אך היא נדירה..

תיאור ומבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איגואנת המדבר היא לטאה בגודל בינוני, שגדלה ל-61 ס"מ, כולל הזנב צבעם נע מחום-אפור בהיר לצבע שמנת עם תבנית חומה בהירה על הגב והצדדים. אורכו של הזנב הוא בדרך כלל ארוך באחד וחצי מאשר הגוף. הבטן של איגואנת המדבר בהירה אולם, במהלך עונת הרבייה, הצדדים הופכים ורדרדים בשני המינים[2]. איגואנה פראית חיה בממוצע 7 שנים, לעומתה איגואנה בשבי אורך חייה פי שניים יותר מהאיגואנה הפראית. כאשר טורף נושך בזנבה, הוא נושר ולאחר זמן מה גדל מחדש.

רבייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונת הרבייה מתחילה באביב ונמשכת עד אמצע הקיץ. שיאי הגידול מתרחשים בחודשים מאי ויוני. איגואנת המדבר מתחילה בדרך כלל להטיל ביצים בתחילת הקיץ. הנקבות מטילות בדרך כלל מצמד אחד לכל עונה. אף על פי שבתנאים אופטימליים הם יכולים להטיל שני מצמדים בעונה. מצמד ביצים כולל בדרך כלל 3-8 ביצים. בעת הטלת הביצים הנקבות חופרות מאורות באדמה, ולאחר מכן הן מאמידות את עצמן מעל המאורה, ושומרות על ביציהן[3].

מזון[עריכת קוד מקור | עריכה]

איגואנת המדבר היא צמחונית. היא ניזונה מעשב. נוטים לאכול בעיקר צמחים, ניצן, עלים, ופירות הכוללים עגבניות, פירות יער, תפוזים, דלעת, גרעיני חמניות שומשום ואגוזים קטנים אשר נמצאים בבתי גידול שלהם. הם נמשכים בעיקר לפרחים צהובים של הקריאוזוט (creosote). איגואנת המדבר ניזונה מחסה כמקור מים. לעיתים רחוקות במאגר מזונם נמצאים בנוסף טרמיטים, נמלים, חרקים וחיפושיות קטנות.

התנהגות ואורך היום[עריכת קוד מקור | עריכה]

איגואנת המדבר פעילה גם בשעות החמות עד אמצע היום באביב בקיץ ובסתיו בטמ"פ ממוצא של 40 מעלות צלזיוס בזמן שהאיגואנות והלטאות האחרות מחפשות מקלט כדי להסתתר מהשמש והחום העז. הן מאוד מהירות וכאשר הן מבוהלות מוצאות מקום מקלט במהירות וניצלות. לאיגואנת המדבר ישנם אויבים רבים והנפוצים שבניהם הן חיות קטנות כמו חולדות, סמורים, שועלים, נחשים, וכמובן האדם. במהלך היו האיגואנות מטפסות על ענפי העץ והשיחים הקוצניים אשר במדבר.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איגואנת המדבר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ איגואנת המדבר באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ Desert Iguana Care Sheet, www.reptilesmagazine.com (באנגלית)
  3. ^ DesertUSA.com, Desert Iguana - DesertUSA, www.desertusa.com