איוואן גונטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איוואן גונטה
Іван Ґонта
לידה 1740
Rozsishky, אוקראינה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1768 (בגיל 28 בערך)
Gontivka, אוקראינה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איוואן גונטהאוקראינית: Іван Ґонта; מת בשנת 1768) היה ממנהיגי תנועת המרד הקוזאקית נגד האיחוד הפולני-ליטאי, התנועה נודעה כ"הַיְידָמָקים" וידוע גם כמי שהוביל פוגרום נגד יהודי אומן.

נולד ברוז'יצקי שליד אומן במחוז ברסלב, גונטה שימש כקפטן של מיליציה קוזאקית תחת פרנסואה סלזי פוטוצקי, הוויווד של קייב, ופיקד על חיל מצב קטן של אומן מאז 1757. במהלך תנועת המרד הצטווה להילחם בכוחות ההיידמקים המתקרבים של מקסים זליזניאק. במקום זאת, הצטרפו הוא והמיליציה שלו למורדים, ובכוחות משותפים כבשו והרסו את העיירה אומן ב-21 ביוני 1768, באירוע שנודע כטבח אומן, במהלכו נטבחו אלפי פולנים מקומיים ויהודים. לאחר מכן הוכרז גונטה כקולונל ופיקד על חיל המצב של אומן.

מחשש שהמרד יתפשט לתחומה, שלחה יקתרינה הגדולה, קיסרית רוסיה, גדוד של קוזאקים מדון כדי לעזור לפולין לדכא את המרד. מפקד היחידה הרוסית, גורייב, גרם לקוזאקים להאמין שהוא מתייצב לצידם והצליח לתפוס כ-900 מהם ללא ירייה אחת. לאחר מכן הועבר איוואן גונטה לפולנים ונשפט בגין בגידה במולדת. נידון למוות על ידי הטמאן יאן קלמנס ברניצקי, והוצא להורג לאחר מכן בכפר סרבי (כיום גונטיווקה) במחוז פודוליה. כאמצעי נוסף, בותרה גופתו ופוזרה ב-14 עיירות פודוליה.

אף על פי שלא הוערך בגין מעשיו במהלך חייו, הפך לאחר מותו לגיבור שירי עם ואגדות שהציגו אותו כגיבור ומרטיר, והונצח בשירו האפי השנוי במחלוקת של טאראס שבצ'נקו היידמקים. בעיר אומן ניצב פסל לזכרו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איוואן גונטה בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים ובנושא אוקראינה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.