איוואן גורוכוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איוואן גורוכוב
לידה 23 בינואר 1863
בפסקה זו רשומה אחת נוספת שטרם תורגמה, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 6 באוקטובר 1934 (בגיל 71)
מוז'יסק, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה מוז'יסק עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית הספר לציור, פיסול ואדריכלות של מוסקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איוואן גורוכוברוסית: Ива́н Горо́хов; ‏ 23 בינואר 1863 - 6 באוקטובר 1934) היה צייר ז'אנר ונוף רוסי; קשור ל"נודדים".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא נולד למשפחתו של צמית ששוחרר. בגיל צעיר החל לצייר סצנות מהטבע אבל עבד בחווה ולא הורשה לעסוק בציור. השמועה על כישרונו התפשטה ומשכה את תשומת לבו של בעל קרקעות מקומי, ולדימיר פון מאק. הוא הראה כמה מהרישומים של איוואן לאחד מאורחיו, ניקולאי רובינשטיין, שהצטרף לפון מאק כדי לתמוך כספית באיוואן שיוכל ללמוד בבית הספר לציור, פיסול ואדריכלות במוסקבה.

הוא החל ללמוד שם בשנת 1874 והפך לסטודנט מן המניין בשנת 1880. מדריכיו כללו את אילריון פריאנישניקוב ולדימיר מאקובסקי.[1] בשנת 1886 סיים את לימודיו בתואר "אמן" וזכה במדליית כסף על יצירתו "מתאושש". הוא שקל להמשיך באקדמיה האימפריאלית לאמנויות אך, בעצת קונסטנטין מקובסקי, בחר להתחיל את הקריירה שלו מיד.

למרות תמיכתם של אנשים חשובים, הוא לא הצליח להשיג די עבודה כדי להרשות לעצמו חיים במוסקבה וחזר לכפר הולדתו, אך התקשה באותה מידה להתבסס שם. הוא היה צריך לנסוע למוסקבה כדי לרכוש ציוד לציור או להציג את יצירותיו, ולעיתים קרובות נסיעה זו הייתה יקרה מדי. מצבו הוטב במקצת כאשר הוא נקשר ל"הנודדים" ב-1893 וקיבל ביקורות חיוביות בתערוכה ה-21 שלהם. חלק מיצירותיו נרכשו על ידי בני המשפחה הקיסרית.

בעקבות שריפה ב-1897, עבר למוז'ייסק, עיר מרכזית של שוק ומסחר. מ-1905 עד 1930, הוא היה שם מורה לציור. לאחר מהפכת אוקטובר פנה לצייר יצירות של ריאליזם סוציאליסטי, כולל דיוקנאות של לנין וסצנות ממלחמת האזרחים. רק קומץ מהעבודות המאוחרות הללו שרדו, עקב ההרס הכללי שחווה אזור מוז'ייסק במהלך הפלישה הגרמנית במלחמת העולם. רוב ציוריו נמצאים באוספים פרטיים.

מורשת אמנותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך חייו יצר גורוכוב כ-600 יצירות - ציורים, רישומים, סקיצות. ציוריו נקנו על ידי אספנים מפורסמים רבים מהמחצית השנייה של המאה ה-19 - תחילת המאה ה-20, כולל בני המשפחה הקיסרית הרוסית: הקיסרית אלכסנדרה פדורובנה והדוכס הגדול קונסטנטין רומנוב. רוב יצירותיו הציוריות נמצאות כיום באוספים של אספנים רוסיים פרטיים, וכן אספנים ממדינות חבר העמים, הולנד, שוודיה, מצרים, ארצות הברית ואחרות. [2] כמו כן, ציוריו מוצגים בגלריה טרטיאקוב ובמוזיאון הרוסי של סנט פטרסבורג.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איוואן גורוכוב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kenneth, Ivan Gorokhov, www.rusartnet.com (באנגלית בריטית)
  2. ^ Cascade Russian Newspaper, web.archive.org, ‏2008-02-25