איזבלה מצרפת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איזבלה מצרפת
Isabelle de France
איור של איזבלה מצרפת מהמאה ה-15
איור של איזבלה מצרפת מהמאה ה-15
איור של איזבלה מצרפת מהמאה ה-15
לידה 1295
פריז, ממלכת צרפת
פטירה 22 באוגוסט 1358 (בגיל 63 בערך)
הרטפורד, ממלכת אנגליה
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Christ Church Greyfriars עריכת הנתון בוויקינתונים
דת נצרות קתולית
בן זוג אדוארד השני, מלך אנגליה
שושלת בית פלנטג'נט (מנישואים)
אב פיליפ הרביעי, מלך צרפת
אם ז'אן הראשונה, מלכת נווארה
צאצאים אדוארד השלישי, מלך אנגליה
ג'ון מאלת'אם, רוזן קורנוול
אלינור מוודסטוק
ג'ואן מהמצודה
מלכת אנגליה
25 בינואר 130825 בינואר 1327
(19 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איזבלה מצרפתצרפתית: Isabelle de France, באנגלית: Isabella of France;‏ 129522 באוגוסט 1358) הייתה מלכת אנגליה ומאוחר יותר עוצרת ממלכת אנגליה בעת ילדותו של בנה היורש. בתם של פיליפ הרביעי, מלך צרפת וז'אן הראשונה, מלכת נווארה, רעייתו של אדוארד השני, מלך אנגליה ואמו של אדוארד השלישי, מלך אנגליה.

בתמיכת רוג'ר מורטימר, איתו ניהלה פרשת אהבים, איזבלה הדיחה את אדוארד השני מהשלטון ושימשה עוצרת השלטון בעוד בנה היה צעיר מכדי לשלוט.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איזבלה נולדה בפריז, ממלכת צרפת, בשנת 1295. הוריה היו פיליפ הרביעי, מלך צרפת וז'אן הראשונה, מלכת נווארה, בתו של אנרי הראשון, מלך נווארה. המלוכה האנגלית באותה התקופה הייתה בעלת נחלות על שטחים בתוך ממלכת אנגליה ושושלת המלוכה האנגלית הייתה בפועל בני אצולה צרפתים. מכיוון שהאנגלים אחזו בנחלות בהסכמתו הרשמית של המלך הצרפתי (בפועל הנחלות היו שייכות לאנגליה ולמלוכה הצרפתית הייתה השפעה מועטה עליהן) המלוכה האנגלית נחשבה למשנית לעומת האצולה הצרפתית.

בשנת 1308 התחתנה איזבלה עם אדוארד, בנו ויורשו של אדוארד הראשון, מלך אנגליה בחתונה שנערכה בבולון-סור-מר, צפון צרפת. שנה קודם לכן נפטר אדוארד הראשון ובנו הוכתר בתור אדוארד השני, מלך אנגליה. במקביל להכתרתו, איזבלה הוכתרה למלכת אנגליה ועברה להתגורר בלונדון. פעילותה המוקדמת בתוך הפוליטיקה האנגלית הייתה יעוצית בלבד, כאשר ייעצה לבעלה ולאישים בחצר המלוכה בנוגע להחלטות מנהליות וממשליות.

השפעתה של המלכה איזבלה על קבלת ההחלטות ומדיניותו של פייר גייבסטון, הרוזן הראשון מקרומוול, גדלה עם הזמן ולאחר ההתנקשות בחייו בשנת 1312 היא הייתה לדמות פוליטית רבת השפעה בחצר המלוכה. המלכה פעלה להגיע להסדר ביריבות בין המלך אדוארד השני לבין הברונים בחצר המלוכה ותמכה במאבק האנגלי נגד ממלכת סקוטלנד במסגרת מלחמת העצמאות הסקוטית הראשונה. כאשר המלך אדוארד השני פנה לתמיכת סיעת הדספנסרים בחצר המלוכה (רוזני וינצ'סטר), פנתה המלכה נגדו והחלה לתמוך בסיעת לנקסטר בעודה מנסה להפריך את הטענות כי ראשי הסיעה הפוליטית פועלים להחליש את המלוכה האנגלית בעודם משתפים פעולה עם רוברט הראשון, מלך סקוטלנד.

בחירתה לתמוך בסיעת לנקסטר לא תרמה למאבק הפוליטי על ההשפעה בחצר המלוכה והמלך אדוארד השני הוציא להורג את ראשי הסיעה וגירש מארצו מספר ברונים. בשנת 1325 טיילה איזבלה ביחד עם בנה, אדוארד, אל צרפת, שם ביצע אדוארד הצעיר טקס שבועת אמונים לאחיה, שארל הרביעי, מלך צרפת. בעודה בצרפת, איזבלה כרתה ברית עם רוג'ר מורטימר, מבין הברונים הגולים, ובספטמבר 1326 יצאה בראש צבא תומכיה להדיח את בעלה, המלך אדוארד השני.

לאחר שהדיחה את בעלה אדוארד השני וכלאה אותו, איזבלה ניקתה את חצר המלוכה מסיעת הדספנסרים, הכריזה על בנה בתור אדוארד השלישי, מלך אנגליה והחלה שלטון עוצרות ביחד עם רוג'ר מורטימר שנמשך עד לבגרותו של אדוארד השלישי. לאחר מערכה צבאית כושלת בסקוטלנד, הביאה המלכה איזבלה לחתימת הסכם אדינבורו-נורת'האמפטון שסיים את מלחמת העצמאות הסקוטית הראשונה כאשר ממלכת אנגליה הכירה בעצמאותה של ממלכת סקוטלנד. במסגרת ההסכם, בתה של איזבלה, ג'ואן מהמצודה, חותנה עם יורשו של רוברט הראשון, מלך סקוטלנד, דייוויד השני, מלך סקוטלנד.

שלטון העוצרות של המלכה איזבלה ומורטימר נמשך עד שנת 1330, כאשר אדוארד השלישי סימל את עצמאותו וסמכותו השלטונית בכך שאסר והוציא להורג את רוג'ר מורטימר. אדוארד אז הביאה לסיום המעורבות הפוליטית של אמו איזבלה והיא עברה לגמלאות. דרך היותה בתו של מלך צרפת אדוארד השלישי טען מאוחר יותר ללגיטימיות של טענתו לכתר צרפת מידי פיליפ השישי, מלך צרפת, טענה שמאוחר יותר הובילה לתחילת מלחמת מאה השנים בין אנגליה לצרפת.

בעודה בגמלאות הוכשרה המלכה לשעבר בנזירות והצטרפה למסדר קלרה הקדושה. המלכה איזבלה נפטרה בטירת הרטפורד הממוקמת בהרטפורדשייר בשנת 1358 בסבה טובה. עקב ההפיכה שביצעה נגד בעלה, איזבלה כונתה לימים "אשת-הזאבים מצרפת".

אילן יוחסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

לואי התשיעי, מלך צרפת
 
מרגריט מפרובאנס
 
חיימה הראשון, מלך אראגון
 
יולאנטה מהונגריה
 
תאובאלד הראשון, מלך נווארה
 
מרגריט מבורבון, מלכת נווארה
 
רובר הראשון, רוזן ארטואה
 
מתילדה מבראבנט
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
פיליפ השלישי, מלך צרפת
 
 
 
 
 
איזבלה מאראגון
 
 
 
 
 
אנרי הראשון, מלך נווארה
 
 
 
 
 
בלאנש מארטואה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
פיליפ הרביעי, מלך צרפת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ז'אן הראשונה, מלכת נווארה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
איזבלה מצרפת


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איזבלה מצרפת בוויקישיתוף