אזור הכרית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף איזור הכרית)
אזור הכְּרִית

אזור הכְּרִית הוא אזור בחוף ים, נחל או אגם, המושפע מתהליכי גאות ושפל באופן שבזמן הגאות הוא מכוסה מים, ובזמן השפל חשוף לאויר. בכך, אזור הכרית מהווה בית גידול ייחודי ובו תנאי סביבה המשתנים באופן קיצוני בתדירות גבוהה[1].

אזור הכרית יכול להיות רחב או צר, בהתאמה לתוואי החוף - תלול או מתון, וכן בהתאמה למאפיני הגאות של גוף המים.

אזור זה לרוב מחולק לשלושה תת-אזורים[2]:

  • אזור העל-כרית - אזור שאינו מוצף בגאות אך מושפע מרסס הגלים. אזור זה בעל תנאי מחיה קיצוניים אך יציבים יחסית לאורך השנה. בקיץ חם ויבש ובחורף קר. אזור זה חשוף לקרינת שמש חזקה ורמת מליחות גבוהה של שלוליות המתאדות לאט בשמש. מספר המינים שחיים באזור זה קטן יחסית.
  • אזור הכרית - האזור שבין הגבול העליון של הגאות לגבול התחתון בו המים נסוגים רק לתקופה קצרה ביותר. בדומה לאזור העל-כרית גם תנאי המחיה באזור זה קיצוניים אך נתונים לשינויים תכופים. האזור נתון לכוחות פיזיים כגון התנפצות הגלים וסחיפה. בזמן גאות צריכים בעלי החיים להתאים את עצמם לחיים מתחת למים ובזמן שפל לתנאי האוויר, הרוח והקרינה הישירה מהשמש. בעלי החיים באזור זה לרוב בעלי התאמות ייחודיות לסביבת המחיה.
  • אזור התת-כרית - האזור שנמצא מיד לאחר נקודת השפל והוא מוצף תמיד במי ים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אזור הכרית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ National Oceanic and Atmospheric Administration US Department of Commerce, What is the intertidal zone?, oceanservice.noaa.gov (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Intertidal Zone - an overview | ScienceDirect Topics, www.sciencedirect.com