A&M רקורדס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף איי אנד אם רקורדס)
A&M רקורדס
A&M Records
נתונים כלליים
סוג חברת תקליטים
מייסדים

הרב אלפרט

ג'רי מוס
תקופת הפעילות 1962–1999 (כ־37 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת אם יוניברסל מיוזיק גרופ עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה לוס אנג'לס עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי סנטה מוניקה, קליפורניה
ענפי תעשייה תעשיית המוזיקה
מוצרים עיקריים הפקת מוזיקה
 
http://www.interscope.com/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

A&M רקורדסאנגלית: A&M Records) הייתה חברת תקליטים היסטורית אמריקאית. החברה הייתה מותג הקלטות עצמאי שנוסד על ידי הרב אלפרט וג'רי מוס (שם החברה מסמל את האותיות הראשונות של שמות המשפחה של כל אחד מהמייסדים) ב-1962.

בעקבות הצלחתה של החברה היא משכה תשומת לב בתחום המוזיקה כשלבסוף נרכשה על ידי חברת תקליטים גדולה, פוליגרם בשנת 1989 והחלה להפיץ באמצעות פולידור רקורדס מהממלכה המאוחדת. לאורך השנים, החברה היוותה בית לאמנים ידועים כמו סטינג, בריאן אדמס, בורט באשארך, לייזה מינלי, הקרפנטרז, פול ויליאמס, ג'נט ג'קסון, קט סטיבנס, קרול קינג, איימי גרנט, ג'ואן באאז, הפוליס, סיסי פניסטון, סאונדגארדן ושריל קרואו.

ב-1998 חברת פוליגרם נרכשה על ידי התאגיד סיגרם, ועברה להיות תחת חברת יוניברסל מיוזיק גרופ. פעילותה של פוליגרם הופסקה באופן רשמי בינואר 1999 כאשר היא התמזגה עם גפן רקורדס ואינטרסקופ רקורדס כדי ליצור את חברת התקליטים אינטרסקופ גפן A&M רקורדס. בשנת 2007, אינטרסקופ הודיעה כי הם מחזירים את השם A&M לשימוש וכי הוא עומד להתמזג עם אוקטון רקורדס כדי ליצור את החברה A&M אוקטון רקורדס אשר פעלה עד שנת 2013, כאשר A&M אוקטון מוזגה לתוך אינטרסקופ.

כיום, ההפצות של A&M מנוהלות על ידי ורב רקורדס, יוניברסל מיוזיק אינטרפרייז ואינטרסקופ.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

A&M רקורדס נוסדה ב-1962 על ידי הרב אלפרט וג'רי מוס. בעת בחירת השם לחברה, אחת האפשרויות הראשונות הייתה קארניבל רקורדס. תחת שם זה של החברה הם הוציאו לאור שני סינגלים, זאת לפני שהם גילו כי חברת תקליטים אחרת פועלת כבר תחת השם קארניבל. החברה שינתה את שמה ל"A&M", המייצגים את ראשי התיבות של אלפרט ומוס. משנת 1966 עד 1999, המטה הראשי של החברה היה על האדמות ההיסטוריות של צ'ארלי צ'אפלין סטודיוס הממוקמות בכתובת 1416 צפון לוס אנג'לס, שדרות בראה, קרוב מאוד לשדרות סאנסט בהוליווד.

לאורך שנות ה-60 וה-70, A&M עבדה עם אמנים כמו הרב אלפרט וטיחואנה בראס, באז'ה מרימבה בנד, בורט באשארך, סרז'יו מנדז, הסנדפייפרס, ווי פייב, הקרפנטרז, לייזה מינלי, פול ויליאמס, ג'ו ג'קסון ופיל אוקס. בילי פרסטון הצטרף בשנת 1971, ואחריו הצטרפו אנדרה פופ והרב אוטה ב-1973.

בשנות ה-60 המאוחרות, באמצעות חתימת הסכמים ורישוי באופן ישיר, A&M החתימו אמנים בריטים הכוללים את קט סטיבנס, ג'ו קוקר, פרוקול הארום, האמבל פאי, פאירפורט קונבנטשין, פרי ו־The Move. בשנות ה-70, בעקבות הסכמי הייצור והתפוצה עם אודה רקורדס, A&M הוציאו לאור אלבומים של קרול קינג והצמד הקומי צ'יץ' וצ'ונג. אמנים ידועים נוספים של אותה תקופה שפעלו יחד עם A&M היו נאזרת', וואי אנד טי, דה טיובס, סטיקס, סופרטרמפ, ג'ואן ארמטריידינג, כריס דה ברג (אשר במהלך שנות ה-80 זכה להצלחה גדולה), ריק וייקמן, האוזרק מאונטן דרדוילס, צ'אק מאנגוין, סקוויז ופטר פרמפטון.

ב-10 במרץ 1977, A&M החתימו את הלהקה סקס פיסטולס לאחר שהיא ננטשה על ידי EMI. אך A&M נטשו את הלהקה תוך שבוע.[1] A&M הגיעו להצלחתם במהלך שנות ה-80 עם רשימת אמנים ידועים כמו אורקסטרל מנוברס אין דה דארק, הנרי באדווסקי, ג'נט ג'קסון, הפוליס, סטינג, האחים ג'ונסון, פאלקו, אטלנטיק סטארר, הגו-גוז, בריאן אדמס, סוזן וגה, ריגהיארה, ברנדה ראסל, ג'פרי אוסבורן, אוניגו בוינגו, The Human League, האוזרק מאונטן דרדוילס ועוד רבים. בעקבות עסקה שהם עשו עם חברת התקליטים למוזיקה נוצרית מיררה רקורדס, הם החלו להפיץ הקלטות קודמות של הזמרת איימי גרנט וגם היו אחראים על הפצה של התקליטים החדשים. בין התקליטים שהופצו היה אלבומה Unguarded משנת 1985 בהתחלה, ולאחר מכן התקדמו לשוק המוזיקה של המיינסטרים, מרכיב חשוב מאוד לפריצת הדרך שלה כזמרת מיינסטרים לאחר מכן.

כעשור מאז הקמתה, A&M הפכה להיות חברת התקליטים העצמאית הגדולה בעולם. ההוצאות לאור של החברה תחילה הופצו על ידי חברת התקליטים סטייטסייד רקורדס של EMI בתחומי הממלכה המאוחדת, ולאחר מכן תחת השם שלהם פאי רקורדס עד שנת 1967. משנת 1969, A&M הקימה מטה של החברה בממלכה המאוחדת כשהעומד בראשה כמנהל ראשי הוא ג'ון דיקון (אין מדובר בבסיסט של להקת קווין) אשר היה בתפקיד עד שנת 1979. מספר עובדי A&M גויסו וביניהם לארי יאסקיל ודרק גרין ואמנים בולטים מאוד בבריטניה כמו הפוליס, סופרטרמפ, ריק ווקמן, סקוויז ורבים אחרים אשר הוחתמו למותג ההקלטות בבריטניה.

ההוצאות לאור של A&M שווקו גם באוסטרליה באמצעות פסטיבל רקורדס עד לשנת 1989. A&M רקורדס בע"מ נוסדה ב-1970, כשההפצה מנוהלת על ידי חברות תקליטים אחרות שפעלו באירופה. A&M רקורדס של קנדה בע"מ, נוסדה גם היא ב-1970, וA&M רקורדס של אירופה נוסדה ב-1977. בשנת 1979, A&M חתמה על הסכם הפצה עם תקליטי RCA (אשר יותר מאוחר הפכה להיות ברטלסמן מיוזיק גרופ) בארצות הברית, ועם קולומביה רקורדס (שהיורשת שלה סוני מיוזיק אנטרטיינמנט לאחר מכן קלטה לתוכה את קולומביה רקורדס) בארצות רבות אחרות.

לאורך השנים, A&M הוסיפו לעצמם הטבעות מומחיות: אלמו סאונד כחברת תקליטים בוטיק קטנה, אומן רקורדס (1964-1966) עבור מוזיקת נשמה, הוריזון רקורדס עבור מוזיקת ג'אז (1974-1978), אייאם דיסקוס עבור מוזיקה לטינית, ונדטה רקורדס עבור מוזיקת דאנס (1988-1990) וטוף ברייק רקורדס עבור מוזיקת היפ הופ (1993-1995).

שנות הפוליגרם[עריכת קוד מקור | עריכה]

A&M נרכשה על ידי פוליגרם בשנת 1989. אלפרט ומוס המשיכו לנהל את החברה עד שנת 1993. בשנת 1998, אלפרט ומוס הגישו תביעה נגד פוליגרם על כך שהפרו את סעיף היושרה, כשבסופו של דבר הם התפשרו על תשלום נוסף של 200 מיליון דולר.

בשנת 1991, A&M השיקו את פרספקטיב רקורדס כפרויקט משותף עם צוות ההפקה ג'ימי ג'אם וטרי לואיס. ג'אם ולואיס פרשו מעמדת המנכ"לים של פרספקטיב בשנת 1997, אך נותרו יועצים עבור החברה. בשנת 1999, החברה נקלטה לתוך חברת A&M. באמצע שנות ה-90, A&M החלו בחלוקה של החברה האחות של פוליגרם בארצות הברית, פולידור רקורדס.

במהלך שנות ה-90, החברה המשיכה להוציא לאור ולהפיץ אלבומים חדשים של אמנים כמו סאונדגארדן, אקסטרים, איימי גרנט, ג'ון היאט, סטינג, בלוז טרוולר, בארי וייט, אהרון נוויל, שריל קרואו, ת'ראפי?, סיסי פניסטון, רידל היי וגג'ין בלוסומס. החברה הוציאה לאור פסקולים לסרטים מפורסמים מאוד וביניהם רובין הוד: נסיך הגנבים, שלושת המוסקטרים, סברינה, The Living Sea, Demolition Man, Lethal Weapon 3.

יוניברסל מיוזיק גרופ[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1998, פוליגרם נרכשה על ידי סיגרם והתמזגה לתוך יוניברסל מיוזיק גרופ, אשר נוסדה בשנת 1996 בתור היורשת של MCA Music Entertainment Group, אשר הייתה שייכת לMCA רקורדס. A&M בסופו של דבר התמזגה יחד עם חברת התקליטים החדשה שיוניברסל מיוזיק גרופ ייסדה, אינטרסקופ גפן A&M. הסניף הקנדי של A&M התמזג עם יוניברסל מיוזיק קנדה באותו זמן, שעבדה עם אמנים כמו גאן ארדן ואמנים קנדים נוספים.

המטה הראשי של A&M אשר היה ממוקם בשדרות לה ברה נסגר באופן רשמי בינואר 1999. במהלך מסיבת הפרידה, עובדי החברה הציבו סרט שחור על גבי השלט הנושא את שם החברה, דבר המעיד על מות החברה. האולפנים והמשרדים הישנים של A&M משמשים כיום את חברת ג'ים הנסון, אשר מפעילים את הנסון רקורדינג סטודיוס. מירב כוח העבודה של החברה, חלקם היו עם החברה כעשור ואף יותר, פוטרו. רוב האמנים שהיו חתומים עם החברה נאלצו לחפש חברת תקליטים אחרת. האמנים המצליחים של החברה נותרו לעבוד איתה למרות השינויים, בין האמנים ניתן לראות את סטינג, שריל קרואו, בריאן אדמס וכריס קורנל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא A&M רקורדס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Southall, Brian (2007). Sex Pistols: 90 Days at EMI. Bobcat Books Ltd., London. pp. 138–9. ISBN 978-1-84609-779-9.