אילבן (דברים מוזרים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אילבן
Eleven
דמותה של אילבן, בגילומה של מילי בובי בראון, בעונתה הרביעית של הסדרה
דמותה של אילבן, בגילומה של מילי בובי בראון, בעונתה הרביעית של הסדרה
תוכנית טלוויזיה "דברים מוזרים" (2016–)
הופעה ראשונה "פרק 1: היעלמותו של ויל באיירז" (2016)
יוצרים האחים דאפר
גילום הדמות מילי בובי בראון
שרלוט וקלרה ורד (בצעירותה, עונה 2)[1]
מרטי בלייר (בצעירותה, עונה 4)
דיבוב צ'ארלי דאנקן (Smite)
מידע
שם אמיתי ג'יין הופר (לשעבר: אייבס)
כינויים אל
סטטוס חיה
גיל 14 שנה עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך לידה נובמבר 1971 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לידה הוקינס עריכת הנתון בוויקינתונים
מין נקבה
מקצוע נסיין, תיכוניסט
כוחות טלקינזיס, טלפתיה, תפיסה על-חושית ותפיסה פסיכו-קינטית
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים ארצות הבריתארצות הברית הוקינס, אינדיאנה (עונות 1–3)
ארצות הבריתארצות הברית לנורה הילס, קליפורניה (עונה 4)
דמויות קשורות
משפחה טרי אייבס (אם ביולוגית)
אנדרו ריץ' (אב ביולוגי)
בקי אייבס (דודה ביולוגית)
ג'ים הופר (אב מאמץ)
ג'ויס באיירז (אם מאמצת)
ג'ונתן וויל באיירז (אחים מאמצים)
אויבים וקנה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אילבןאנגלית: Eleven) היא דמות בדיונית המופיעה בסדרת דרמת-מדע בדיוני של נטפליקס, "דברים מוזרים", שנהגתה על ידי האחים דאפר; ולה יכולות פסיכו-קינטיות וטלפתיות. לאחר שאומצה על ידי מפקד המשטרה ג'ים הופר, מקבלת אילבן את שמה החוקי; ג'יין "אל" הופר (באנגלית: Jane "El" Hopper).

את דמותה של אילבן מגלמת השחקנית הבריטית מילי בובי בראון, שזכתה לשבחי הביקורות על גילום הדמות, שנחשבת לדמות פורצת הדרך (אנ') של הסדרה.[2]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

אילבן היא בתה הביולוגית של תרזה "טרי" אייבס, אישה שהשתתפה בניסויי "פרויקט MKUltra" שנערך על ידי סוכנות הביון המרכזית (CIA). נראה שאילבן נולדה עם יכולות טלקינטיות ועל-חושיות בולטות. עם זאת, כאשר היא משתמשת ביכולות הללו במידה משמעותית, היא נחלשת זמנית ואפה מדמם. בלידתה, נלקחה אילבן מאמה על ידי ד"ר מרטין ברנר וחונכה כנבדקת במעבדה הלאומית של הוקינס במטרה לפתח את כישוריה הפסיכו-קינטיים. כשהיא מוכנסת למכל חסך-חושי, היא יכולה להשתמש ביכולותיה על מנת לגשת לממדים אחרים, בעיקר למטרות ריגול. בנוסף, ביכולתה של אילבן לפתוח ולסגור שערים לממד מקביל הנקרא "העולם ההפוך".

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה הראשונה, נמלטת אילבן מהמעבדה הלאומית של הוקינס ומנסה לגנוב אוכל ממסעדה מקומית. הבעלים, בני, מרחם עליה ומתקשר לשירותי הרווחה. העובד הסוציאלי המגיב לשיחה, מתגלה כסוכן שנשלח ממעבדת הוקינס, אשר הורג את בני; לאחר מכן, אילבן שוב נמלטת לפני שיהיה ניתן ללכוד אותה שוב. במנוסתה, נתקלים בה מייק וילר, דסטין הנדרסון ולוקאס סינקלייר, שמחפשים את חברם הנעדר, ויל באיירז. הבנים מליטים לכנות אותה "אילבן" (מאנגלית: "אחד-עשרה") על סמך קעקוע "011" שנמצא על אמתה השמאלית; ומייק מאפשר לה להסתתר במרתף שלו. מחשש ללכידה חוזרת, אילבן משכנעת את מייק לא לספר להוריו ולשאר המבוגרים על דבר קיומה, דבר המקשה על ד"ר ברנר, שאותו היא מכנה "פאפא", למצוא אותה.

אילבן מסייעת לבנים לאתר את ויל, שמתברר כי הוא לכוד בממד מקביל, אותו הם מכנים אותו "העולם ההפוך", שם הוא ניצוד על ידי יצור שהם מכנים "דמוגורגון". הקבוצה יוצאת למצוא את ויל באמצעות מצפניהם, אך אילבן מטעה אותם כשהיא מבינה שהם נעים לעבר מעבדת הוקינס ולאחר מכן נמלטת. מאוחר יותר היא גונבת ופלים קפואים ממכולת ואוכלת אותם ביער, אך לאחר מכן שבה אל הקבוצה ומחלצת אותם מבריונים מקומיים.

הקבוצה נרדפת אל מגרש הגרוטאות של העיירה על ידי ד"ר ברנר ופקודיו. במהלך המרדף, ניידת ממשלתית תופסת את הילדים; אך אילבן משתמשת בכוחותיה על מנת להעיף את הטנדר באוויר, לחסום את דרכה של השיירה ולאפשר לקבוצה לברוח. לאחר מכן מצטרפים אליהם אמו של ויל, ג'ויס באיירז, מפקד משטרת הוקינס, ג'ים הופר, ננסי וילר, וג'ונתן באיירז. יחד, הם יוצרים מיכל בידוד מאולתר באמצעות בריכה ושקיות מלח בישול על מנת לעזור לאילבן לגשת אל העולם ההפוך. אילבן מצליחה לאשר את היותו של ויל בחיים, אבל אך גם שברב, חברתה של ננסי שנלקחה זמן קצר אחרי ויל, "איננה". כשכוחותיה של הממשלה מתקרבים לבית הספר, אילבן מסייעת לקבוצה להימלט על ידי שימוש בכוחותיה על מנת להרוג את רוב הסוכנים. לאחר שהדמוגורגון עושה את דרכו לעולמם, אילבן מקריבה את עצמה לכאורה במטרה להשמיד את היצור ולהציל את חבריה.

חודש לאחר מכן, לאחר מסיבת חג המולד, הופר עוזב את תחנת המשטרה ונוסע אל היער המושלג; שם הוא משאיר ופלים בקופסה, על אף שמצבה ומיקומה של אילבן נותרים מעורפלים.[3][4]

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהביסה את הדמוגורגון, מתעוררת אילבן בעולם ההפוך ונמלטת דרך שער שמוביל אותה חזרה לחטיבת הביניים "הוקינס". מכיוון שהממשלה עדיין בעקבותיה, נאלצת אילבן להסתתר ביער, שם היא מוצאת את הוופלים שהופר השאיר עבורה ומחפשת אותו. השניים עוברים לבקתה מבוצרת ביער, שם הוא אוסר עליה לעזוב, מחשש לשלומה. הופר מסתיר את אילבן בבקתה במשך כמעט שנה, ומסתיר את עובדת הישרדותה ואת מקום הימצאה מכולם, כולל הילדים. במהלך הזמן שחולף, אילבן משיגה משפרת את שליטתה ככוחותיה; היא פחות נחלשת מהשימוש בטלקינזיס, וכעת ביכולתה להקרין את תודעתה ללא שימוש במיכל חסך-חושי. ביכולת זו היא משתמשת על מנת להקשיב לניסיונותיו של מייק ליצור איתה קשר, אם כי היא מתוסכלת יותר ויותר מחוסר יכולתה להשיב. בנוסף, אילבן מרחיבה משמעותית את אוצר המילים שלה בתקופה זו, הן מהופר והן מהטלוויזיה.

בהדרגה, נעשית אילבן חסרת מנוחה ומשתוקקת להתאחד עם מייק וחבריו, מה שגורם לקרע בינה לבין הופר. יום אחד, היא בורחת מהבקתה ונוסעת לחטיבת הביניים "הוקינס", שם היא מוצאת את מייק עם מקס מייפילד, תלמידה חדשה. מתוך קנאה, אילבן משתמשת בכוחותיה על מנת להפיל את מקס מהסקייטבורד שלה לפני שהיא עוזבת. עם חזרתה לבקתה, אילבן נקלעת לוויכוח סוער עם הופר על עזיבתה ללא רשות, ומשתמשת בכעס בכוחותיה על מנת לפגוע בבקתה. למחרת, בעודה מנקה את הבלגן שעשתה, אילבן מעיינת במסמכים במרתף הבקתה ומגלה שאמה הביולוגית, טרי, חיה; בניגוד למה שהופר וד"ר ברנר אמרו לה. היא בורחת שוב ושמה פעמיה אל בית אמה, שם היא פוגשת לראשונה את דודתה, בקי. מבקי, מגלה אילבן מה קרה לטרי במעבדה הלאומית של הוקינס. בעודה שם, היא מבינה שטרי מנסה לתקשר איתה, אך אינה מסוגלת לעשות זאת בשל מצבה הקטטוני. באמצעות שימוש בכוחותיה, צופה אילבן בפלשבק ממנו נחשף כי ד"ר ברנר ועוזריו אחראים למצבה הנוכחי.

לאחר מכן, אחת עשרה משתמשת ביכולותיה כדי לגלות שיש לה "אחות" – עוד ילדה מחוננת שנלקחה תחת חסותו של ד"ר ברנר – ויוצאת למצוא אותה. לאחר שהיא מאתרת את "אחותה", נערה מבוגרת בשם קאלי פראסד, שלה המספר 008 והיכולת לגרום לאנשים להזות. אילבן נשארת עם קאלי וחבריה – נמלטים שנחושים לנקום באנשים שפגעו בהם – וממנה לומדת להתמקד בכעסה כדי להפיק את המרב מכוחותיה. מאוחר יותר, הקבוצה מתחקה אחר ריי קרול, עובד לשעבר במעבדת הוקינס. כשהיא מגלה שהוא אחד מהאנשים האחראים למצבו של טרי, אילבן מתחילה לחנוק אותו למוות בזעם, אך מפסיקה כשהיא מבינה שיש לו שתי בנות, ובסופו של דבר מונעת מקאלי לירות בו. בחזרה במחבוא, אילבן עדה להיותם של הופר ומייק בסכנה דרך הריק. בזמן שהחבורה עומדת לברוח, אילבן מבינה שעליה לחזור לחבריה ולהציל אותם.

אילבן שבה להוקינס ולבסוף מתאחדת עם מייק וחבריה לאחר שהצילה אותם מדמודוג. הקבוצה מבינה שהיא צריכה לסגור את השער לעולם ההפוך, והיא והופר חשים אל מעבדת הוקינס. שם, אילבן ממקדת את כעסה בכוחותיה, סוגרת את השער ומרוקנת את האנרגיה שלה. לאחר מכן, ד"ר סם אוונס נפגש עם הופר ומגיש לו תעודת לידה מזויפת, המאפשרת להופר לאמץ באופן חוקי את אילבן, ואומר לו שעליה להסתתר לפחות שנה במטרה להבטיח את ביטחונה. עם זאת, בעצת אוון, מרשה לה הופר להשתתף בנשף השלג בתיכון הוקינס שם היא ומייק חולקים את נשיקתם הראשונה כזוג.

עונה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת העונה השלישית, אילבן ומייק מבלים את כל זמנם יחד, למורת רוחו של הופר. כשהופר מתוודה בפני ג'ויס שהוא מרגיש לא בנוח לגבי המצב, היא מציעה לו לשבת ולדבר בשלווה עם אילבן ומייק על רגשותיו. עם זאת, כשהופר מנסה לפעול כעצתה, הוא כושל ומאיים מילולית על מייק שיתרחק מאילבן או שיפריד ביניהם. כשמייק נאלץ לשקר לאילבן לגבי סיבת ריחוקו הפתאומי ממנה, היא מבקשת עצה ממקס, שטוענת שמייק מעוניין לבלות עם הבנים ומציעה לה לבלות יחד; השתיים משתמשות בכוחותיה של אילבן על מנת לרגל אחרי הבנים לשם השעשוע, אך כשתיים מרגלות אחר בילי, אחיה של מקס, נראה שהוא נוהג בחשדנות ובחוסר יציבות. מודאגות מהתנהגותו המעורערת, השתיים יוצאות לבריכה הקהילתית של הוקינס, שם הוא עובד כמציל, שם הן מבינות כי מוחו של בילי הושחת על ידי מצליף המוחות.

השתיים מתאחדות עם לוקאס, ויל ומייק, שכועס על כך שריגלה אחריו ומתווכח עם מקס על רגשותיו לאילבן בזמן שהיא מרגלת אחרי המצליף. אילבן מצליחה להרחיק את המצליף, אך במחיר פגיעתה והדבקתה בחלק ממנו. אילבן ומייק משלימים, אבל מצליף המוחות ובילי עוקבים אחריהם עקב פציעתה של אילבן. אילבן מאבדת את כוחותיה לאחר שהסירה את חתיכת המפלצת מרגלה, אך מצליחה לסייע לבילי להשתחרר משליטתו באמצעות זיכרונות ילדותו. הקבוצה מביסה את מצליף המוחות על ידי סגירת השער אל העולם ההפוך ובעזרת הקרבתו של בילי. לאחר הפיצוץ שסגר את השער, הופר נחשב למת, ואילבן מאומצת על ידי משפחת באיירז. בזמן שהמשפחה אורזת לקראת עזיבתה את הוקינס, אילבן מגלה למייק שהיא גם אוהבת אותו, והשניים חולקים נשיקה. לפני עזיבתם, ג'ויס נותנת לאילבן מכתב שנכתב על ידי הופר, בו הוא התכוון להשתמש כשדיבר איתה ועם מייק על רגשותיו כלפי יחסיהם.

עונה 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת העונה הרביעית, מתחילה אילבן ללמוד בבית ספר בקליפורניה לצד ויל, כשבמקביל היא נאבקת עם אובדן כוחותיה, בנוסף להצקותיה של ילדה פופולרית בשם אנג'לה. כשמייק בא לבקר, אילבן מעמידה פנים שיש לה חברים רבים על מנת לרצות אותו, אבל במשטח ההחלקה היא מושפלת וכנקמה מכה בפניה של אנג'לה. בתגובה, נלקחת אילבן למעצר משטרתי, אך ד"ר אוונס משחרר ולוקח אותה איתו. ד"ר אוונס מסביא לאילבן שהוקינס נמצא בסכנה והוא עבד על שיטה להשבת כוחותיה. אילבן מסכימה להשתתף, תוך סיכון שלא תראה את חבריה לעולם; ונלקחת למתקן בנבאדה, שם היא מגלה שד"ר ברנר עדיין בחיים.

אילבן מוכנסת למיכל חסך-חושי מתקדם (המכונה NINA) ומשחזרת את זיכרונותיה המודחקים מתקופתה במעבדת הוקינס. אילבן מנסה להימלט מהמתקן אך מגלה שכוחותיה חוזרים לאט, ומשכנעת להישאר. עם הזמן, אילבן מגלה כי בעת שהותה במעבדת הוקינס, היא נודתה על ידי הילדים האחרים, אבל אח חביב השגיח עליה ונתן לה עצות כיצד לשלוט בכוחותיה. האח, שמתגלה בדיעבד כ"אחת", הנסיין המקורי בניסוייו של ד"ר ברנר, שיטה באילבן להסיר שתל בצווארו שדיכא את כוחותיו, ואז טבח בשאר הילדים ובצוות המעבדה. מאוחר יותר, "אחת" מגלה כי שמו המקורי הוא הנרי קריל, וכי הוא היה אחראי למות אמו ואחותו בשנות ה-50 ובהפללת אביו במעשיו. הנרי ניסה להרוג את אילבן לאחר שסירבה לסייע לו למגר את האנושות, אך היא גברה עליו ושלחה אותו אל העולם ההפוך, שם הוא הפך לווקנה. ד"ר ברנר גילה את אילבן בזירת הטבח, בו נפלה לתרדמה ושכחה את האירועים. באמצעות מצלמות האבטחה, הרכיב ברנר את סדר האירועים שקדמו לטבח וגרם לאילבן לרגל אחרי הרוסים כסיפור כיסוי לחיפושיו אחר הנרי.

אילבן מגלה שהקבוצה בהוקינס מתכננת להרוג את הנרי באמצעות שימוש במקס כפיתיון על מנת לפתות אותו החוצה, ומשכנעת את אוונס לסייע לה לשוב להוקינס. עם זאת, ברנר נועל את אוונס ולוכד את אילבן באמצעות קולר הלם. כאשר הצבא תוקף את הבסיס, ברנר נמלט עם אילבן אך נורה למוות. אילבן היא מצליחה להרוס את המסוק ואת כלי הרכב של הצבא כשבמקביל, מייק, ויל, ג'ונתן וארגייל מגיעים. הקבוצה נוסעת אל הפיצרייה של ארגייל, שם הם יוצרים מיכל בידוד על מנת לאפשר לאילבן להיכנס למוחה של מקס ולהתעמת מול וקנה. וקנה מציף את אילבן, ושובר את עצמותיו של מקס ומעוור אותה לפני שמייק אומר לאילבן שהוא אוהב אותה, מה שנותן לה את הכוח לשבור את שליטתו עליה. למרות מאמציה, מקס עדיין מתה מפציעותיה, אך אילבן מצליחה להשתמש בכוחותיה כדי להפעיל מחדש את לבה ולהכניס אותה לתרדמת. הקבוצה שבה להוקינס, שם אילבן מתאחדת עם הופר, אך הקבוצה עדה לקנוקנותיה של העולם ההפוך המתחילים לפלוש לעיירה.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

קונספט וכתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את דמותה של אילבן הגו האחים דאפר, שביססו את דמותה על עדויותיהם של ניצולי ניסויי "פרויקט MKUltra", בשילוב השפעות מדמותו של אי.טי.. בנוסף, שאבו האחים השראה גם מהאנימות "שירת האלף" ו"אקירה",[5] והצהירו ש"רצו שתהיה תעלומה בעברה, וגם שהיא תיראה קצת מפחידה."[6] על אף ש"דברים מוזרים" תוכננה במקור כסרט עלילתי, היא הוצגה לנטפליקס כמיני-סדרה, שבה התעתדה אילבן להקריב את עצמה בפרקה האחרון. לאחר שנטפליקס התרשמה מהצלחת הסדרה וחידשה אותה לעונה שנייה, החליטו האחים לשנות את הסוף המקורי על מנת לשמור על הדמות בחיים.[7]

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

האחים הצהירו כי תהליך הליהוק עבור דמותה של אילבן היה הקשה ביותר, מכיוון שלדמות היו מעט שורות. האחים היו מעוניינים ללהק שחקנית-ילדה שתצליח להעביר מנעד רחב של רגשות; וציינו כי חששו לכך שלא ימצאו מישהי שתוכל להפיח חיים בדמות כשהיא לא מדברת. לאחר שפגשו את מילי בובי בראון, אותה הם בחרו ללהק לתפקיד, תיארו אותה האחים כ"משהו מיוחד… עם כישרון על-טבעי מפחיד לחלוטין". בראון נאלצה לגלח את ראשה עבור התפקיד, משהו שהיא והוריה חששו ש"יפחית את יופיה" עד שנחשפה תמונה ראשונה של שרליז ת'רון בדמותה של הקיסרית פיוריסה בסרט "מקס הזועם: כביש הזעם".[5]

במדיות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותה של אילבן מופיעה ב-"Oder Stuff", סדרת טלוויזיה המתרחשת בעולמה של סדרת ההנפשה "משפחת סימפסון" בפרק "I'm Dancing as Fat as I Can", שעלה לשידור ב-10 בפברואר 2019. בנוסף, את דמותה של אילבן מגלמת ליסה סימפסון בקטע "Danger Things", פרודיה על הסדרה, בספיישל ליל כל הקדושים של עונתה ה-31 של הסדרה, "Treehouse of Horror XXX", שעלה לשידור ב-20 באוקטובר 2019.

בנוסף, מוצגת גרסה פרודית אלימה של אילבן בשם סינדי, המגולמת על ידי אס הודמוזר, בעונתה השנייה של הסדרה "הבנים" ובסדרת הרשת הנלווית לה, "Vought News Network: Seven on 7" בהשתתפותו של קמרון קולמן.[8][9][10]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראון בת ה-13 קיבלה שתי מועמדויות לפרס גילדת שחקני המסך על היותה השחקנית הטובה ביותר בסדרת דרמה ושתי מועמדויות לפרס פריים טיים אמי לשחקנית המשנה הטובה ביותר בסדרת דרמה, והפכה לאחת השחקנים הצעירים ביותר המועמדים לפרסים אלו.

דמותה של אילבן וביצועיה של בראון זכו לשבחי הביקורות.

בין היתר, כתבה אליס וינסנט מה"דיילי טלגרף" כי ”מילי בובי בראון ממשיכה להיות הכוכבת של הסדרה: היא שימשה השראה לאמנות מעריצים וקעקועים, הביאה להכרה עולמית ב"אגוס", הוופלים שדמותה זוללת, ונתנה חיים חדשים לגמרי לביטוי "mouth breather"[א].[13]

בביקורתה על הדמות, אף המליצה אשלי הופמן ממגזין "טיים" למתג את דמותה של אילבן כדמותג של יום הוופל הלאומי.[14]

מנגד, טענה לניקה קרוז מ"אטלנטיק" כי "למרות סיפור רקע עשיר, אילבן היא הגיבורה השטוחה ביותר של הסדרה".[15]

על ביצועיה, קיבלה בראון מועמדות בקטגוריית השחקנית משנה הטובה ביותר בסדרת דרמה בטקס פרס אמי לבידור בפריים טיים ה-69 וה-70. בטקס פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV לשנת 2017, היא הייתה מועמדת לפרס "הגיבור הטוב ביותר" ו"השחקן הטוב ביותר בסדרה", וזכתה בפרס האחרון. בנוסף, זכתה בראון בבקטגוריית "ההופעה הטובה ביותר של שחקן צעיר בסדרת טלוויזיה" בטקס פרסי סאטורן ה-43; הייתה מועמדת פעמיים לפרס גילדת שחקני המסך על "ההופעה הטובה ביותר של שחקנית בסדרת דרמה" בשנים 2017 ו-2018; וזכתה בפרס "בחירת הילדים" להיותה השחקנית הטובה ביותר בשנים 2018 ו-2020.

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Mouth breathing", או "נשימת פה", הידועה מבחינה רפואית גם בשם אוורור אוראלי כרוני , הוא מונח המתאר נשימה ארוכת-טווח דרך הפה במקום דרך האף. לעתים קרובות, סוג נשימה כזו נגרמת בשל חסימת תעלות האף.[11][12]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "My baby girl in Stranger Things 2!". Charlotte and Clara Ward – Judith TWD Season 5/Eleven ST2. Facebook. April 29, 2020. Retrieved March 5, 2023.
  2. ^ Chaney, Jen (July 18, 2016). "Stranger Things' Millie Bobby Brown on Playing Eleven, Her Love-Hate Relationship With Scary Movies, and Acting Without Speaking". Vulture. Retrieved March 5, 2023.
  3. ^ Berkshire, Geoff (July 18, 2016). "'Stranger Things' Finale: Duffer Brothers Talk Cliffhangers, Death and Season 2". Variety. Retrieved March 5, 2023.
  4. ^ Stephens, Emily (July 29, 2016). "On Stranger Things' season finale, promises are made to be broken". The A.V. Club. Retrieved March 5, 2023.
  5. ^ 1 2 "'Stranger Things': The Duffer Brothers explain how they found Eleven". Entertainment Weekly. Archived from the original on December 19, 2020. Retrieved March 5, 2023.
  6. ^ "'Stranger Things' creators explain it all about season 1". UPROXX. July 27, 2016. Retrieved March 5, 2023.
  7. ^ McLevy, Alex (November 8, 2017). "Stranger Things almost killed off Eleven in season 1, but not for a stupid reason". The A.V. Club. Retrieved March 5, 2023.
  8. ^ Howard, Kirsten (September 25, 2020). "Features: The Boys Season 2: Who Is Cindy?". Den of Geek. Retrieved March 5, 2023.
  9. ^ Sim, Bernardo (October 5, 2020). "The Boys: 15 Strongest Super-Abled Characters, Ranked". Screen Rant. Retrieved March 5, 2023.
  10. ^ Ortiz, Rachel (October 9, 2020). "Cinema and Series: 8 Important Details of 'The Boys' That You Missed in the Second Season". Univision. Retrieved March 5, 2023.
  11. ^ Turowski, Jason (29 April 2016). "Should You Breathe Through Your Mouth or Your Nose?". Cleveland Clinic. Retrieved March 5, 2023.
  12. ^ Glazier, M.D., Eve (4 November 2019). "'Nose breathing has more benefits than mouth breathing". The Times and Democrat. Retrieved March 5, 2023.
  13. ^ אתר למנויים בלבד Alice Vincent, ‏Eleven out of 10: how Stranger Things star Millie Bobby Brown charmed the world, The Telegraph, 24 September 2016
  14. ^ Hoffman, Ashley (August 24, 2016). "Why Eleven From Stranger Things Is the Perfect National Waffle Day Mascot". Time. Retrieved March 5, 2023.
  15. ^ Cruz, Lenika (July 26, 2016). "Where Stranger Things Loses Its Magic". The Atlantic. Retrieved March 5, 2023.