איסאק שוורץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איסאק שוורץ
Исаак Шварц
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 13 במאי 1923
רומני, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 27 בדצמבר 2009 (בגיל 86)
סיברסקי, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה ליטרטורסקיה מוסטקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות רוסיה, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים הקונסרבטריון של סנקט פטרבורג עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יצחק (איסאק) יוסיפוביץ שוורץ (רוסית: Исаак Иосифович Шварц;‏ 13 במאי 192327 בדצמבר 2009) היה מלחין סובייטי-רוסי יהודי. אמן העם של הפדרציה הרוסית (1996), חתן פרס המדינה של רוסיה, זוכה שלוש פעמים בפרס הסרט ניקה[1][2].

שוורץ חיבר מוזיקה ל-35 הצגות ו-125 סרטים[3], וכן יצירות סימפוניות, שני בלטים, קונצ'רטו לכינור, וכו'. הוא זכה לפופולריות רחבה ולהכרה כמלחין סרטים, עד כדי כך שלעיתים קרובות הקהל זכר את המנגינות שלו טוב יותר מהסרטים עצמם. שוורץ נודע בעיקר בזכות המוזיקה שלו בסרטים של סרגיי סולוביוב וולדימיר מוטיל. שיאי עבודתו של שוורץ היו המוזיקה לסרטים "שמש לבנה של המדבר", "האחים קרמזוב", "מנהל התחנה", "מאה ימים אחרי הילדות", "כוכב האושר שובה הלב", "דרסו אוזאלה", "מנגינות הלילה הלבן", "נישואים חוקיים"[4].[5][6][7][8][9].

ביוגרפיה ועבודות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות ותחילת הדרך היצירתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצחק שוורץ נולד ברומני (כיום בחבל סומי באוקראינה) למשפחה יהודית אינטליגנטית, בה הוטבעה אהבת קריאה ומוזיקה בו ובאחיותיו הגדולות סופיה ומריה. בתחילת המאה ה-20 סבו מצד אביו עבר למחוז פולטבה מהמדינות הבלטיות. בשנת 1930 עברה משפחת שוורץ ללנינגרד, שם התגוררה במרכז העיר ליד נייבסקי פרוספקט. שוורץ, שלא נחשב למחונן במיוחד במשפחה בהשוואה לסופיה ובעיקר מריה, החל ללמוד בבית לחינוך אמנותי לילדים בכיתת הפסנתר. מעט מאוחר יותר, הוא קיבל שיעורים מפרופסור ליאוניד ניקולייב. ב-1935, בגיל 12, זכה שוורץ בתחרות לכישרונות צעירים באולם הגדול של הפילהרמונית של לנינגרד. עם זאת, כפי שציין שוורץ בעצמו, הוא לא קיבל חינוך מוזיקלי אקדמי יסודי בילדותו[10].

באביב 1936, יצחק בן ה-13 שיחק בסרט "קונצרט בטהובן". הוא השתתף בסצנה של שליחת חבר לתחרות מוזיקה בתחנת הרכבת של מוסקבה בלנינגרד[11].

העננים מעל משפחת שוורץ החלו להתעבות לאחר רצח קירוב, שהפך לאות לתחילת הדיכוי בלנינגרד. בדצמבר 1936, האב, שיצחק אהב מאוד, בלשן של ערבית, פרופסור בפקולטה הפילולוגית של אוניברסיטת לנינגרד, יוסף שוורץ (1889–1938), נעצר על ידי ה-נ.ק.ו.ד. מרוב צער התייפח שוורץ הבן מדי לילה במשך חודשים רבים[12]. לאחר מכן, האב הורשע על פי סעיף 58 הידוע לשמצה של הקוד הפלילי והוגלה למחנות, שם ב-4 באפריל 1938 הוא נידון למוות וב-11 באפריל נורה במגדאן. כל חייו זכר שוורץ את הפגישה האחרונה עם אביו לפני שהועבר לכלא מחוץ ללנינגרד[10][13][14][15].

בקיץ 1937, משפחת שוורץ, לאחר שאיבדה את כל רכושה, כולל פסנתר וספרייה, גורשה מלנינגרד לקירגיזסטן. שם היא התיישבה בבית עם גג אדוב. אמו של יצחק, רחל ברגר (1891–1970), בוגרת המכון המסחרי בקייב, שלימדה מתמטיקה, ספרות ורוסית בבית הספר, קיבלה עבודה כתופרת במפעל בגדים. יצחק בן הארבע עשרה החל לתת שיעורי פסנתר פרטיים לילדי פקידים מקומיים. האחות הגדולה סופיה, סטודנטית בקונסרבטוריון, בהיותה פסנתרנית מוכשרת, הכירה ליצחק את יצירותיהם של מוצרט, בטהובן, צ'ייקובסקי, ביזה וקלאסיקות נוספות. מילדות, שוורץ העריך מאוד את המנגינה ביצירה מוזיקלית - יפה, בהירה ובלתי נשכחת[10].

בשנת 1938, בבירת קירגיזסטן פרונזה, החל שוורץ לקבל שיעורי קומפוזיציה מהמורה ולדימיר פרה. בקולנוע הקיץ של פרונזה לפני המלחמה, יצחק ניגן בפסנתר ליווי מוזיקלי מאולתר לסרטים אילמים. שם, לאחר הסרט " ארבעים ואחת ", שחקן הקולנוע איוון קובל-סמבוסקי שם לב לצעיר המוזיקלי וחזה לו עתיד גדול. מאוחר יותר קשרו חוקרים את החוש המיוחד של שוורץ לקולנוע לעבודת הנעורים שלו כפסנתרן. לפני המלחמה עבד שוורץ כמלווה בתיאטרון הקירגיזי הממלכתי[7][16].

במהלך המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת המלחמה הפטריוטית הגדולה, הוביל שוורץ את המקהלה והתזמורת של אנסמבל הזמר והמחול של הצבא האדום של המחוז הצבאי של פרונזה[2][10].

לאחר הגיוס, הוא היה חבלן בחזית[17]. באביב 1942 נפצע מפגז ליד חרקוב. הוא החלים בבית חולים באלמה-אתא. ב-1943 נישא שוורץ בן ה-20 לחברת ילדותו ונעוריו, הפסנתרנית סוניה פולונסקי. עד מהרה נולדה בתו היחידה גלינה[11].

קונסרבטוריון לנינגרד ופיתוח מקצועי[עריכת קוד מקור | עריכה]

על גדות נהר האורדז' נכתבו מיטב יצירותיו של שוורץ שהגיע שם לראשונה כסטודנט בן 23

בשנת 1945, שוורץ בן ה-22 חזר ללנינגרד לאחר ששוחרר מהצבא, ובסיועו של דמיטרי שוסטקוביץ', נכנס לקונסרבטוריון לנינגרד. הדקאן אמר, לאחר שהקשיב לנגינתו: "אתה יודע, זה לא נורא כמו שזה נראה!"[18] שוורץ היה בכיתתו של בוריס אראפוב, אך הוא השתתף גם בשיעוריו של שוסטקוביץ', שהיה מהראשונים שהעריכו את כישוריו כמלחין. באותן שנים החינוך בקונסרבטוריון היה בתשלום, אך הסטודנט המוכשר, עם משפחה וילד, מסיבות שאינן ידועות לו, שוחרר מהאגרה. רק ב-1960, בבכורה של הבלט של שוורץ "הערב שלפני", העיד הרקטור ששוסטקוביץ' שילם בסתר על חינוכו של שוורץ. במהלך שנות לימודיו, שוורץ, כמו שוסטקוביץ', הואשם על ידי רשויות המפלגה ב"פורמליזם במוזיקה", אך סירב בתוקף לדרישה לגנות בפומבי את המנטור שלו[6].

בקיץ 1946 למד שוורץ לנגן באקורדיון, ולאחר שסיים את שנתו הראשונה בקונסרבטוריון, החל לצאת מדי שנה לחופשות ועבודות לאזור הציורי סיברסקאיה על גדות נהר האורדז' בפרוורים הדרומיים הרחוקים של לנינגרד[19]. שם ניגן בבתי נופש, בקייטנות לילדים וברחבות ריקודים, וכן לימד מוזיקה לילדים. עם זאת, שוורץ לא הפך לאחר מכן למורה למוזיקה, הוא לא יצר בית ספר משלו לקומפוזיציה, מומחים אינם מחשיבים אף אחד כתלמידו, והמתנה המלודית המיוחדת שלו כמלחין סרטים נותרה ייחודית, אחת מסוגה[11][20].

ב-1954 כתב שוורץ את יצירתו המרכזית הראשונה, סימפוניה בפה מינור. הסימפוניה הביאה למלחין המתהווה את הצלחתו הבולטת הראשונה. הלחן של הסימפוניה קשור באופן אורגני לפאתוס של שירי המונים סובייטים ועם מוזיקת עם. הבכורה התקיימה ב-6 בנובמבר 1954, מאז בוצעה היצירה פעמים רבות באולם הגדול של הפילהרמונית של לנינגרד. בשנת 1955 בוצעה הסימפוניה במליאת כל האיחוד השמיני של מועצת המנהלים של איגוד המלחינים של ברית המועצות, בה התקבלה שוורץ לשורותיה[10].

מופעים ובלטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1956 הציע גאורגי טובסטונוגוב לשוורץ לכתוב מוזיקה למחזה האידיוט. על המלחין עמדה המשימה לקשר את המוזיקה למכלול אורגני עם הדרמטורגיה של דוסטויבסקי. לאחר החוויה המוצלחת הראשונה, שוורץ כתב את המוזיקה להצגה "צרה משכל " המבוססת על הקומדיה של גריבוידוב, ובסך הכל הלחין לשש הצגות בתיאטרון הדרמה הבולשוי. בסך הכל כתב מוזיקה ל-35 הופעות[5].

בשנות ה-50 כתב שוורץ את "פתיח הנוער" לתזמורת סימפונית, שני בלטים - "הערב שלפני" (1960) ו"ארץ הפלאות" (1967), בבימויו של ל. יעקובסון בתיאטרון האופרה והבלט ע"ש קירוב[2][5].

מלחין סרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1958 החלה פעילותו הפורה של שוורץ בקולנוע, שהפכה לעיקרית ביצירתו. לדברי המבקרים, המוזיקה שלו לסרטים מלאה בחמלה, מתנה נדירה להזדהות גם עם דמויות על המסך וגם עם הקהל, טוב לב ואהבת אדם. שוורץ עצמו כינה רגישות וסנטימנטליות כאיכויות הייחודיות של המוזיקה והלחן שלו - הוא ראה תכונות אלו כהכרחיות באמנות, אך במתינות, "בגבולות הטעם"[10].

שוורץ הוא מחבר המוזיקה של יותר מ-125 סרטים, ביניהם יש יצירות מופת מוכרות של הקולנוע הרוסי והעולמי. ההצלחה הגדולה ביותר ליוותה את המלחין בסרטים של מוטיל וסולוביוב. הז'אנר האהוב על שוורץ היה מלודרמות רומנטיות[11].

האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר (1976) הוענק לסרט הסובייטי-יפני "דרסו אוזאלה" (במאי אקירה קורוסאווה), עם המוזיקה של שוורץ. בהגיעו לברית המועצות, קורוסאווה למד קטעים של סרטים עם מוזיקה של מלחינים סובייטים שונים, בחר בשוורץ בגלל האלגנטיות של "מנהל התחנה" שהדהימה אותו[5].

שלוש פעמים זכה שוורץ בפרס הסרט "ניקה" של האקדמיה הרוסית לקולנוע. המלחין קיבל אותו לראשונה בשנת 1993 עבור המוזיקה לסרטים המלך הלבן, המלכה האדומה ולונה פארק. בפעם השנייה - בשנת 2001 למוזיקה רומנטית ולרומן המבוסס על פסוקיו של טימור זולפיקרוב למלודרמה האמנותית "תשמע אם יורד גשם". בפעם השלישית - ב-2002 למוזיקה לסרט "אישה פראית" - עיבוד למחזה מאת אוסטרובסקי[2].

שוורץ עצמו, בסוף הקריירה שלו כמלחין קולנוע, כינה את המוזיקה לסרטים "מנהל התחנה" ו"כוכב האושר הכובש" ליצירותיו האהובות[5].

"הנזיר מכפר סיברסקי"[עריכת קוד מקור | עריכה]

משנת 1964 ועד סוף ימיו, במשך יותר מ-45 שנים, חי ועבד שוורץ בביתו בכפר סיברסקי (תחנת הרכבת סיברסקיה, 70 ק"מ מסנט פטרסבורג) שבמחוז גצ'ינה של אזור לנינגרד. כאן ביקרו את שוורץ[21] ולדימיר ויסוצקי, אנדריי מירונוב, אקירה קורוסאווה, זינובי גרדט, אינוקנטי סמוקטונובסקי, סרגיי סולוביוב, יוסף ברודסקי, בולאט אוקודז'בה, ולדימיר מוטיל, אלכסיי בטאלוב, אולג בסילשווילי ועוד הרבה אמנים וחברים.

שוורץ מיעט לצאת ללנינגרד (סנט פטרסבורג), שם הייתה לו דירה. ב-1979 התחתן המלחין בן ה-56 עם מעריצה בת 20, אנטונינה נגורנאיה, איתה חי באושר במשך 30 שנה[11]. יצחק שוורץ מת בשנתו בסיברסקי ב-27 בדצמבר 2009 בשבע וחצי בערב, כאשר נשכב לנמנם לאחר שעבד בפסנתר[7][8][22]. הוא נקבר ב-30 בדצמבר 2009 בסנט פטרבורג[23]. על פי צוואתו של המלחין, הלווייתו התקיימה בהתאם לטקס ההלוויה היהודי. אחד מרבני הקהילה הדתית היהודית בסנט פטרבורג נשא את תפילת הקדיש מעל ארונו של שוורץ[21][24].

משפחה וחיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוורץ נישא פעמיים. אשתו הראשונה (מ-1943 עד אמצע שנות ה-60) הייתה הפסנתרנית סוניה פולונסקי. היא ובתם גלינה לפשובה (נ' 1944) עלו לישראל ב-1989. הנכדים סיריל ומגדה, והנינים גרים בישראל[11].

מאז 1979 נשוי לאנטונינה נגורנאיה (נ' 1959), כלכלנית. מאז 2011 היא מנהלת בית הזיכרון-מוזיאון שוורץ בכפר סיברסקי[16].

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קומפוזיציות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיקה סימפונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סימפוניה בפה מינור (1954)
  • פתיח נוער לתזמורת סימפונית
  • קונצ'רטו לתזמורת בשבעה פרקים "כוכבים צהובים" ("פורים-שפיל בגטו"). לזכרו של ראול ולנברג

יצירות ווקאליות ואינסטרומנטליות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "מחשבה על המולדת", קנטטה על פסוקים מאת א. צ'פורוב לבס, מקהלה ותזמורת סימפונית בשלושה חלקים
  • "חייל וסופת שלגים", בלדה לבריטון ותזמורת

יצירות לתיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "הערב שלפני" (בלט, 1960)
  • "בארץ הפלאות" (בלט, 1967)

מוזיקה להצגות תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1956 - "האידיוט" על פי הרומן מאת דוסטויבסקי (תיאטרון הדרמה של בולשוי)
  • 1961 - "לא מרכינים את הראש" בתסריט של דאגלס וסמית' (תיאטרון הדרמה של בולשוי)
  • 1962 - "צרה משכל" מאת גריבוידוב (תיאטרון הדרמה של בולשוי)
  • 1964 - "עוד פעם על אהבה" מאת רדז'ינסקי (תיאטרון הדרמה של בולשוי)
  • 1970 - המשמר השלישי מאת קפרלוב וטומנוב (תיאטרון הדרמה של בולשוי)
  • "מקום רווחי" מאת אוסטרובסקי
  • 1985 - "די פשטות לכל חכם" מאת אוסטרובסקי (תיאטרון הדרמה של בולשוי)

מוזיקת קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1958 — Наш корреспондент
  • 1959 — Неоплаченный долг
  • 1960 — Балтийское небо
  • 1961 — Братья Комаровы
  • 1961 — Будни и праздники
  • 1961 — Самые первые
  • 1962 — Дикая собака динго
  • 1962 — Порожний рейс
  • 1964 — Фро
  • 1965 — Рабочий посёлок
  • 1966 — Кто придумал колесо?
  • 1967 — Женя, Женечка и «катюша»
  • 1967 — Седьмой спутник
  • 1967 — Четыре страницы одной молодой жизни
  • 1968 — Живой труп
  • 1968 — Братья Карамазовы
  • 1969 — Семейное счастье
  • 1969 — Только три ночи
  • 1970 — Белое солнце пустыни
  • 1970 — Возвращение «Святого Луки»
  • 1970 — Зелёные цепочки
  • 1970 — Карусель
  • 1971 — Проверка на дорогах
  • 1971 — Расскажи мне о себе
  • 1971 — Егор Булычов и другие
  • 1972 — Дела давно минувших дней…
  • 1972 — Карпухин
  • 1972 — Самый последний день
  • 1972 — Станционный смотритель
  • 1973 — Был настоящим трубачом
  • 1973 — Где это видано, где это слыхано
  • 1973 — Капитан
  • 1973 — Пожар во флигеле, или Подвиг во льдах
  • 1973 — Чёрный принц
  • 1974 — Сто дней после детства
  • 1974 — Соломенная шляпка
  • 1975 — Бегство мистера Мак-Кинли
  • 1975 — Дерсу Узала
  • 1975 — Звезда пленительного счастья
  • 1975 — Последняя жертва
  • 1975 — Строговы
  • 1976 — Голубой портрет
  • 1976 — Жизнь и смерть Фердинанда Люса
  • 1976 — Мелодии белой ночи
  • 1977 — Враги
  • 1977 — Запасной аэродром
  • 1977 — Золотая мина
  • 1977 — Смешные люди!
  • 1978 — В день праздника
  • 1978 — Двое в новом доме
  • 1978 — Где ты был, Одиссей?
  • 1979 — Активная зона
  • 1979 — Вторая весна
  • 1980 — Не стреляйте в белых лебедей
  • 1980 — Каникулы Кроша
  • 1980 — Из жизни отдыхающих
  • 1980 — Спасатель
  • 1981 — Белый ворон
  • 1981 — Товарищ Иннокентий
  • 1982 — Избранные
  • 1982 — Кража
  • 1982 — Нас венчали не в церкви
  • 1982 — Наследница по прямой
  • 1982 — Оставить след
  • 1983 — Летаргия
  • 1983 — Обрыв
  • 1983 — Блондинка за углом
  • 1983 — Двое под одним зонтом
  • 1983 — Трое на шоссе
  • 1984 — Капитан Фракасс
  • 1984 — Неизвестный солдат
  • 1984 — Ольга и Константин
  • 1984 — Невероятное пари, или Истинное происшествие, благополучно завершившееся сто лет назад
  • 1985 — Выйти замуж за капитана
  • 1985 — Дети солнца
  • 1985 — Законный брак
  • 1985 — Площадь Восстания
  • 1985 — Полевая гвардия Мозжухина
  • 1985 — Софья Ковалевская
  • 1986 — Зонтик для новобрачных
  • 1986 — Лицом к лицу
  • 1987 — Вот такая история…
  • 1987 — Жил-был Шишлов
  • 1987 — Мужские портреты
  • 1988 — Вам что, наша власть не нравится?!
  • 1988 — Вы чьё, старичьё?
  • 1988 — Предлагаю руку и сердце
  • 1988 — Эсперанса
  • 1989 — Не сошлись характерами
  • 1989 — Приговорённый
  • 1989 — Сирано де Бержерак
  • 1990 — Золотая шпага
  • 1990 — Мордашка
  • 1990 — Попугай, говорящий на идиш
  • 1991 — Гениальная идея
  • 1991 — Молодая Екатерина
  • 1991 — Не будите спящую собаку
  • 1992 — Белый король, красная королева
  • 1992 — Будь проклята ты, Колыма…
  • 1992 — Луна-парк
  • 1992 — Отшельник
  • 1993 — Эта женщина в окне
  • 1993 — Паром «Анна Каренина»
  • 1994 — Белый праздник
  • 1994 — Весёленькая поездка
  • 1994 — Мадемуазель О.
  • 1996 — Несут меня кони…
  • 1999 — Одна любовь души моей (сериал)
  • 2000 — Послушай, не идёт ли дождь
  • 2000 — Империя под ударом (сериал)
  • 2000 — Истинные происшествия
  • 2001 — Дикарка
  • 2004 — Год Лошади: Созвездие скорпиона
  • 2004 — «Замыслил я побег…» (сериал)
  • 2004 — «Шахматист» (сериал)
  • 2007 — «Дом на набережной»

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איסאק שוורץ בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Указ Президента России No 116 от 29 января 1996 года". Банк документов. Официальный сайт Президента Российской Федерации. 1996-01-29. נבדק ב-2015-11-21.
  2. ^ 1 2 3 4 5 6 7 "Биография Исаака Шварца". Справки. РИА «Новости». 2013-05-13. נבדק ב-2015-10-15.
  3. ^ "90 лет со дня рождения Исаака Шварца". Телеканал «Культура». 2013-05-13. נבדק ב-2015-11-23.
  4. ^ "Коллеги Шварца: это невосполнимая потеря для музыкальной культуры". Вести.ru. 2009-12-27. נבדק ב-2015-11-21.
  5. ^ 1 2 3 4 5 Как рассказать словами о музыке кино?// Исаак Шварц. Избранное. Музыка кино. Диск 5. Сима Березанская. Издатель ООО «Бомба Мьюзик», 2010
  6. ^ 1 2 Борис Кушнер (Питтсбург) (2001-11-20). "Концерт Шварца". Вестник on-line. נבדק ב-2015-10-13.
  7. ^ 1 2 3 Аркадий Кордон. Невозвращённый звонок// Исаак Шварц. Избранное. Музыка кино. Диск 2. Издатель ООО «Бомба Мьюзик», 2010
  8. ^ 1 2 "Умер композитор Исаак Шварц". Lenta.ru. 2009-12-28. נבדק ב-2015-10-15.
  9. ^ "Шварц И. И." В мире цирка и эстрады. 2009. נבדק ב-2015-10-11.
  10. ^ 1 2 3 4 5 6 Телеканал «Культура», 2006. Другие измерения. Документальный фильм с участием И. Шварца
  11. ^ 1 2 3 4 5 6 И. Ленский (2012-09-29). "Мелодии станции Сиверская". אורכב מ-המקור ב-2013-09-27. נבדק ב-2013-01-22.
  12. ^ Валерий Балаян (2002-01-01). "Исаак Шварц". Документальный фильм. Россия 1. נבדק ב-2015-10-26.
  13. ^ Шварц Иосиф Евсеевич. Родился в 1889 г. еврей; Проживал: Ленинград. Арестован в 1936 г. Приговорен: тройка при УНКВД по Дальстрою 4 апреля 1938 г., обв.: контрреволюционная троцкистская деятельность. Расстрелян 11 апреля 1938 г. Реабилитирован 11 октября 1957 г. Источник: Книга памяти Магаданской обл. Жертвы политического террора в СССР. Шварц Гавриил Иванович — Шварц Курт // Сайт общества «Мемориал»
  14. ^ «Соломенная шляпка» на сайте Роскультура.ру
  15. ^ Гениальный отшельник. Вечная музыка Шварца. Россия 1. Документальный фильм
  16. ^ 1 2 Влюблённый мой собеседник // Исаак Шварц. Избранное. Музыка кино. Диск 6. Предисловие. Издатель ООО «Бомба Мьюзик», 2010
  17. ^ Борис Горзев (2002-06-22). "С Исааком Шварцем на «ближней» даче Сталина". Вестник on-line. נבדק ב-2015-10-13.
  18. ^ Алла Агранович (2003-01-01). "Ваше благородие, Исаак Шварц". Документальный фильм. Первый канал. נבדק ב-2015-10-26.
  19. ^ Лучинский А. А. (2015-01-01). "Сиверская дачная местность по Варшавской железной дороге". Изд-во Голубева. נבדק ב-2015-11-15.
  20. ^ Сергей Соловьёв: связывала нас больше, чем дружба // Исаак Шварц. Избранное. Музыка кино. Диск 4. Издатель ООО «Бомба Мьюзик», 2010
  21. ^ 1 2 Юлия Бедерова (2010-02-01). "Исаак Шварц. «Сиверский отшельник»". Лехаим. נבדק ב-2015-10-15.
  22. ^ Экспозиция Мемориального Дома-музея И. И. Шварца в Сиверском
  23. ^ Могила Исаака Шварца
  24. ^ Прощание с композитором Исааком Шварцом прошло по еврейской традиции // РИА Новости, 30 декабря 2009
  25. ^ "Указ Президента Российской Федерации от 6 июня 1998 года No 656 «О присуждении Государственных премий Российской Федерации в области литературы и искусства 1997 года»". אורכב מ-המקור ב-2018-04-18. נבדק ב-2018-04-17.
  26. ^ "Указ Президента России No 1071 от 15 сентября 2003 года". Банк документов. Официальный сайт Президента Российской Федерации. 2003-09-15. נבדק ב-2015-11-22.
  27. ^ "Почётные граждане Ленобласти". ТАСС. 2014-06-25. נבדק ב-2015-10-15.