איש הנצח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איש הנצח
Highlander
עטיפת ה-DVD של הסרט הראשון
עטיפת ה-DVD של הסרט הראשון
יוצר גרגורי וויידן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איש הנצח (אנגלית: Highlander) הוא זיכיון טלוויזיה וקולנוע שהחל בסרט הפנטזיה איש הנצח משנת 1986 בכיכובו של כריסטופר למברט. למברט גילם את קונור מקלאוד, איש הנצח, אחד מבני האלמוות שנולד בערבות סקוטלנד במאה ה-16. במשך השנים, הופקו תחת המותג "איש הנצח" ארבעה סרטי קולנוע, סרט טלוויזיה אחד, שתי סדרות טלוויזיה, סדרת אנימציה, סדרת רשת פלאש, סרט אנימה, 14 נובלות ספרותיות וספרי קומיקס נלווים.

עלילת הסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

איש הנצח (Highlander)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – איש הנצח (סרט, 1986)

הסרט יצא לאקרנים ב-7 במרץ 1986 בבימויו של ראסל מולקאי (אנ'), והיה לראשון הסרטים שהובילו את הזיכיון[1]. משפט הפתיחה שהוביל את הפרסום לסרט היה "יכול להיות רק אחד" ("There can be only one"). הסרט מביא שורה של פלשבקים המציגים את ההיסטוריה המוקדמת של קונור מקלאוד כבן לשבט מקלאוד, ובונה את העלילה עד לכדי גורלו הסופי כאחד מאחרוני אנשי האלמוות. קונור לומד על קיומם של בני אלמוות נוספים באמצעות מורה דרך בשם חואן סאנצ'ז ווילה-לובוס רמירז (בגילומו של שון קונרי). לפי חוקי בני האלמוות, בן אלמוות יכול למות רק על ידי עריפת ראשו, ובני אלמוות נלחמים זה כנגד זה במעין פולחן של קרב יחיד עד לרגע "ההתאספות" ("The Gathering"), שבו מספר אנשי הנצח הנותרים יילחמו יחדיו והמנצח ייקח את "הפרס", שעד כמה שידוע, מדובר בידע וכוח אולטימטיביים. ההתאספות מתרחשת בניו יורק של ימינו, כאשר מקלאוד מוצא עצמו מתאהב למרות כל ניסיון להתנתק מבני האדם וממערכות יחסים, וניצחונו הסופי על קורגן (בגילומו של קלנסי בראון), בן אלמוות רע ואכזר שאחראי למותם של רמירז ואחרים במשך שנות ההיסטוריה. הסרט לא הצליח בקופות אבל זכה להצלחה רבה כאשר זה יצא בווידאו ונחשב לסרט פולחן.

איש הנצח 2: הזירוז (Highlander II: The Quickening)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט השני יצא לאקרנים ב-1 בנובמבר 1991, בבימויו של ראסל מולקאי (אנ'). בישראל הופץ הסרט תחת השם "גיבורים מעולם אחר"[2]. העלילה מתרחשת בשנת 2024, עם פלשבקים לאירועים שקרו ב-1999, כמו גם עבר רחוק יותר בכוכב בשם זייסט. מקלאוד מתכנן מגן אנרגיה על-מנת להגן על כדור הארץ לאחר ששכבת האוזון החלה להתפורר. אך העננים האדומים הכבדים של המגן גורמים ליאוש ניכר בקרב בני האדם, היות שהם חוסמים את אור השמש. המגן נופל לידיה של חברה שמטילה מיסים גבוהים על השימוש בו תמורת רווח אישי. מקלאוד מוצג כאן כאדם בא בימים, כאשר התמותה שלו היא כתוצאה מזכייה ב"פרס". לאחר שבני אלמוות מגיעים מכוכב זייסט על מנת להורגו, שבים אליו כוחותיו האלמותיים.

סרט זה מציע גרסה שונה למקורם של אנשי הנצח, שנמצאים בגלות על כדור הארץ לאחר שגורשו מכוכב זייסט. בסתירה למסופר בסרט הראשון, שבו מקלאוד הכיר את רמירז בסקוטלנד של שנת 1541, רמירז ומקלאוד היו חברים עוד מלפני גירושם מכוכב זייסט. זוהי הסיבה העקרית להפיכתו של הסרט לכישלון עצום בקרב המעריצים והמבקרים.

הבמאי ראסל מלקאהי יצר במקור גרסה נאמנה יותר לסרט, אך בהתערבות האולפנים יצאה הגרסה הקולנועית שמלקאהי לא רצה לקחת חלק בה, ואף ניסה לשים את חותם הבמאי "אלן סמית'י" במקום שמו (שם פיקטיבי המסמל את מחאתו של הבמאי על התוצר הסופי של סרטו). אולם, מכיוון שמלקאהי לא היה חבר באיגוד הבמאים, צורף שמו. בשנת 2001 יצאה גרסת DVD בשם "Renegade Version", שכוללת את הסרט כפי שראסל מלקאהי התכוון לה. הגרסה המלאה הציגה את עלילת כוכב זייסט כהיסטוריה עתיקה מאוד של כדור הארץ, דבר התואם יותר את רוח הסרט הראשון בסדרה וכן סדרת הטלוויזיה. בשנת 2004 יצאה מהדורה מיוחדת הכוללת תוספות גרפיקה ממוחשבת חדשות. למרות שהגרסה הזאת תקנה כמה טעויות מהסרט המקורי, היא עדיין סבלה מאותן בעיות תסריטאיות.

איש הנצח 3: המכשף (Highlander III: The Sorcerer)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט השלישי, שנקרא גם איש הנצח: המימד האחרון (Highlander: The Final Dimension), יצא ב-25 בנובמבר 1994. הסרט סותר את הסרט השני ואת סדרת הטלוויזיה ולמעשה מהווה המשך ישיר לסרט הראשון. זהו הסרט האחרון בזיכיון שעוקב אחרי דמותו של קונור מקלאוד. מקלאוד נלחם כנגד לוחם שהחמיץ את ההתאספות משום שהיה קבור במערה הנמצאת באדמה קדושה. הלוחם, קיין (מגולם על ידי השחקן מריו ואן פיבלס) הוא אמן אשליות, מה שמאפשר לו ליצור דימויים כוזבים לצורך הטעיית אויביו. קונור, שחי עם בנו המאומץ, האמין שהוא בן האלמוות האחרון שנותר, וחייב לחזור לניו יורק כדי לסיים את מה שהתחיל. הסרט השלישי היה יותר נאמן לסרט הראשון מאשר קודמו אבל קיבל ביקורות שליליות על כך שהוא משחזר את עלילת הסרט הראשון.

איש הנצח: סוף המשחק (Highlander 4: The End Game)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הרביעי, שיצא לאקרנים ב-1 בספטמבר 2000, מאחד דמויות מהסרט הראשון וכן מסדרת הטלוויזיה. העלילה מתמקדת בדאנקן מקלאוד (מגולם על ידי השחקן אדריאן פול) כאשר הוא מתמודד כנגד ג'ייקוב קֵל, בן אלמוות יריב שאוסף חבורת לוחמים בני אלמוות. קל, שמחזיק באיבה עתיקה נגד קונור מקלאוד, רוצח את אהוביו ואינו שומר על מסורת הקרב היחיד. קונור מצידו ניסה לחמוק מהמשחק בכך שבמשך שנים נחבא במצודת "צופים" הידועה בשם "המקלט", אך גם הוא וגם דאנקן חייבים להתמודד מול האיום החדש, שאף אחד מהם לבדו לא יוכל לו. הסרט היה שיפור בניגוד לשני הסרטים הקודמים אבל למרות זאת קבל ביקורות קשות, כאשר יצאה גרסת הבימוי ל-DVD היא קיבלה ביקורות טובות יותר מאשר הקרנתו בקולנוע.

איש הנצח: המקור (Highlander: The Source)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט החמישי בסדרה, שהוקרן בערוץ Sci Fi Channel ב-15 בספטמבר 2007, מביא את סיפורם של דאנקן מקלאוד ומספר בני אלמוות נוספים הנמצאים בחיפוש אחר מקור הכוח של אנשי הנצח, וכן הוא מפרש לראשונה את משמעות "המשחק" בין בני האלמוות ואת המונח "יכול להיות רק אחד". הסרט בעצם מתעלם מהסרטים הקודמים ותוכנן להיות הראשון בטרילוגיית סרטים חדשה, אך עקב שהסרט היה כישלון ביקורתי ועלות הפקתו הנמוכה הרעיון נגנז.

סדרות הטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרות הספין אוף מתחלקות לשתי קטגוריות: אלה הממשיכות את קו הזמן שהותווה בסרט הראשון וממשיך לתוך סדרת הטלוויזיה, ואלה המציגות קו זמן חדש ושאינו מסתמך על אירועים קודמים.

קו הזמן של סדרת הטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הסדרה "איש הנצח" (Highlander: The Series) החלה את שידורה ב-3 באוקטובר 1992 ונמשכה כשש עונות עד ל-16 במאי 1998. העלילה עוקבת אחר דאנקן מקלאוד, בן השבט הצעיר של קונור מקלאוד, שגם הוא בן אלמוות. קונור עצמו הופיע בפרק הראשון כדי לספק המשכיות. הסדרה מציגה את חבורת "הצופים", בדמותו של ג'ו דוסון (השחקן ג'ים ביירנס), שתפקידם הבלעדי היה לתעד ולהתחקות אחר אנשי הנצח לאורך ההיסטוריה. הסדרה גם מציגה ומרחיבה את המיתולוגיה האופפת סביב בני האלמוות. היא זכתה לפופולריות והייתה אהודה בקרב המעריצים.
  • הסדרה "איש הנצח: העורב" (Highlander: The Raven), לקחה דמות מתוך סדרת הטלוויזיה בשם אמנדה והתרכזה בה. הסדרה עלתה לשידור ב-7 בנובמבר 1998 בניגוד לסדרה הקודמת היא לא הייתה אהודה אצל המעריצים וירדה אחרי עונה אחת בלבד.
  • סדרת אנימציית פלאש משנת 2001 בשם "קורותיו של מתוס" (The Methos Chronicles), שודרה דרך רשת האינטרנט, והתמקדה בדמותו של בן האלמוות מתוס (שדובב על ידי השחקן פיטר וינגפילד), שהוצג בסדרת הטלוויזיה. הסדרה נמשכה כעשרה פרקים בלבד.

קו הזמן האחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סדרת אנימציה משנת 1994 (Highlander: The Animated Series) התרחשה בעתיד פוסט-אפוקליפטי רחוק והתמקדה בדמותו של קוונטין מקלאוד. בעת שבה האנושות נידונה לכליה, בני האלמוות בוחרים להתאחד ולשמר את הידע אותו צברו לטובת האנושות. בן האלמוות קורטן, לעומת זאת, לא נמנה בין המאמינים, ונלחם להעצים את האימפריה שלו, תוך שהוא מביס את קונור מקלאוד. רמירז מחפש כעת את בן האלמוות הבא שינהיג את כולם, ומוצא אותו בדמותו של קוונטין מקלאוד.
  • סרט אנימה משנת 2007 בשם איש הנצח: החיפוש אחר נקמה, המציג את סיפור חייו של קולין מקלאוד, והמתרחש בשנת 2187.

ספרים ונובלות גרפיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצד נובלות גרפיות המתארות את הסרט וכאלו שמרחיבות את העלילה בסמוך לסרט, ניתן למצוא נובלות נוספות המרחיבות את אפוס אנשי הנצח אל מעבר לסרטים ולסדרות.

  • איש הנצח: יסוד האש (Highlander: The Element of Fire) - הנובלה מגוללת את ימי אימוניו של דאנקן עם קונור מקלאוד וחברותם המתמשכת לאורך דפי ההיסטוריה. בן אלמוות תאב דם בשם קורדאס נשבע להרוג את איש הנצח, והוא רודף אחריהם לאורך המאות.
  • איש הנצח: סימיטר (Highlander: Scimitar) - ג'ו דוסון מקבל לידיו חרב עתיקת יומין, שמזכירה לדאנקן את מעורבותו בניסיון הפיכה בשנת 1916.
  • איש הנצח: סקוטלנד האמיצה (Highlander: Scotland The Brave) - בת מולדתו של דאנקן חוזרת בניסיון לשכנעו לצאת למסע לזכות בעצמאותה של סקוטלנד.
  • איש הנצח: מידותיו של אדם (Highlander: Measure of A Man) - באיטליה של שנת 1655, דאנקן פוגש בבן אלמוות אגדתי ורב תחבולות בשם ניקולו מקיאבלי, ששב לתעתע בו במאה ה-21.
  • איש הנצח: הנתיב (Highlander: The Path) - בשנת 1781, דאנקן פוגש בבן אלמוות מפתיע בדמותו של הדלאי לאמה, מה שמושך אותו בעקבות נתיב לגילוי הארה פנימית ושלום. אך שלום זה הוא קצר מועד כאשר בן אלמוות בשם נסיראדין פולש לטיבט.
  • איש הנצח: פנאט (Highlander: Zealot) - הנובלה מביאה את סיפורו של בן האלמוות אברם בן מרדכי, שנלחם באויבי עמו היהודי במלחמת העולם השנייה, כשם שעשה במשך אלפיים שנה. דאנקן מלקאוד מכיר אותו, וכעת הוא ניצב בדילמה בין כבודו לבין נאמנותו כאשר הוא מגן על דיפלומט ערבי מפני ידידו הוותיק.
  • איש הנצח: צל האובססיה (Highlander: Shadow of Obssession) - בנובלה זו, מסופר סיפורו של בן אלמוות בשם דאריוס, איש מלחמה שהטיל עוצר על רומא. מאות בשנים לאחר מכן, הוא איש האלוהים אשר נגע בחייו של דאנקן מקלאוד ונרדף בידי מאהבת מעברו שטוף הדמים, אשר נשבעה לנקום בו ובכל חבריו.
  • איש הנצח: הנשמה הלכודה (Highlander: The Captive Soul) - בנובלה זו מסופר, כי בן האלמוות מתוס עזר בעבר הקדום לפרעונים ממצרים העתיקה בזמן פלישת החיקסוס. בכורח הנסיבות הוא נעשה מרגל בתוך בית המלוכה של החיקסוס ופוגש את בן האלמוות המטורף קיאן. מתוס מפספס את ההזדמנות לערוף את ראש יריבו, טעות שעולה לו ביוקר כאשר קיאן חוזר בזמן ההווה.
  • איש הנצח: שתיקה חיוורת (Highlander: White Silence) - מקלאוד, יחד עם יו פיצ'קריין ומתלמדו נתקעים בטריטוריית יוקון, שם הם עומדים בפני מותם, פעם אחר פעם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]