איתן איתן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איתן איתן
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 5 בנובמבר 1940
כנרת, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 26 באפריל 1991 (בגיל 50) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות כנרת עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איתן איתן (5 בנובמבר 194026 באפריל 1991) היה משורר עברי בן המושבה כנרת.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איתן נולד בשנת 1940 לקורט וימינה איתן. ימינה הייתה בתו של החלוץ דוד יזרעאלי. בוגר הפנימיה הצבאית שליד בית-הספר הריאלי בחיפה. התגייס לשייטת 13 והחל לכתוב שירים ולפרסם עוד בעת שירותו הצבאי. שיריו התפרסמו דרך קבע בכתב העת "קשת" של אהרן אמיר. שיריו מיוחדים בסגנונם הגברי, הנוקשה כביכול, ובמחויבותו העמוקה של המשורר לערכי ארץ ישראל עם השפעה של תנועת הכנענים והמיתולוגיה היהודית[1]. היו מבקרים שכינו את שירתו "שירה כנענית חדשה", משום דבקותו בתשתיות הקרקע, האקלים והצומח של מולדתו.

ספר שיריו הראשון, "מלך אסור ברהטים", פורסם בשנת 1968 וזכה לביקורות חיוביות[2]. בשנת 1977 יצא לאור ספר שיריו השני "ארץ אמור"[3].

בסוף שנות ה-70 עוררו סערה עם פרסום השיר "ילדים", ששורותיו הראשונות קוממו הורים ומחנכים רבים: "ילדים אתם שתמותו במלחמה הבאה/ שרופים בטנק או קרועים בפגז הלומי רסיסים/ וכרותי ידיים ואיברים פנימיים/ אל תפחדו עכשיו/ ואל תפחדו בבואה/ כי תמותו במלחמה הבאה".

בשנת 1981 איתן היה מראשוני החקלאים שהחלו לגדל פירות אורגניים בחלקה שהייתה בבעלותו לחוף הכנרת. הוא ראה בגידול האורגני מעין שיבה לערכי היסוד הטהורים של חלוצי עמק הירדן[4].

בחייו הספיק לפרסם רק שלושה ספרי שירה. איתן עישן ארבעים עד שישים סיגריות ביום ונהג לומר "טבק זה מוצר מן הטבע, ומוצר מן הטבע לא מזיק"[1]. הוא נפטר ממחלת הסרטן בשנת 1991 ונקבר במושבת הולדתו כנרת[1]. הכרך של כל שיריו - "שירי האלף ושירים לבני אדם" - יצא לאור שלושה שבועות לפני מותו[1].

בשנת 2006 מבחר מצומצם משיריו פורסם בספר "האדמה הקורנת" בהוצאת קשב.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מקרא בארץ אמור , על ספר שיריו של איתן איתן, ארץ אמור, 1977, מאת אהרן אמיר, נדפס במעריב, מאי 1977.
  • קובי נסים, על שיריו של איתן איתן, על המשמר, כ"ט בכסלו תשנ"ב, 6 בדצמבר 1991, עמ' 21. על: איתן איתן, "שירי האלף ושירים לבני-אדם" (תל אביב : שירה, תשנ"א 1991).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]