אלוף הבלשים בלומקוויסט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלוף הבלשים בלומקוויסט
מידע כללי
מאת אסטריד לינדגרן
שפת המקור שוודית
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה ראבן וסיוגרן עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1946
הוצאה בעברית
הוצאה כנרת זמורה-דביר
תאריך 2018
תרגום דנה כספי
מספר עמודים 142
סדרה
סדרת ספרים אלוף הבלשים בלוקוויסט- הרפתקאותיו של ילד השואף להיות בלש
הספר הבא Bill Bergson Lives Dangerously עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלוף הבלשים בלומקוויסט הוא הספר הראשון מתוך הטרילוגיה אלוף הבלשים בלומקוויסט - הרפתקאותיו של ילד השואף להיות בלש, שנכתבה על ידי אסטריד לינדגרן. הספר יצא לאור לראשונה ב 1946 בשוודית ותורגם לעברית על ידי דנה כספי בשנת 2018.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קאלה בלומקוויסט תמיד רצה להיות בלש, אבל שום דבר אף פעם לא קורה בעיירה השקטה בה הוא גר. כל יום הוא בילה עם חבריו אווה-לוטה ואנדרס (חבורתם נקראת גם השושנים הלבנות). יום אחד בן דודה של אמא של אווה-לוטה, הדוד איינר, מגיע לעיירה. הוא לוקח את קאלה, אווה-לוטה ואנדרס לטירה עתיקה שם הוא פותח את המרתף עם פורץ מנעולים. פריצת המנעול גורמת לקאלה להתחיל לחשוד בו. הוא לוקח את טביעות האצבעות שלו ועוקב אחריו. חבריו לא מאמינים לו וצוחקים עליו. הם עסוקים במשחק שבו הם נלחמים עם חבורת השושנים האדומות (סיקסטן, בנקה ויונטה).

קאלה החל לרגל אחר איינר ונתקל בשני אנשים שמחפשים אותו. הוא גילה ששני האנשים האלה השתתפו עם הדוד איינר בשוד יהלומים. איינר ברח עם כל השלל, ולכן הם איימו להרוג אותו. קאלה גילה עם אנדרס ואווה-לוטה שאיינר החביא את הקופסא עם היהלומים בחורבות הטירה במרתף, והם לקחו את השלל והחביאו אותו בשידה בבית של אווה-לוטה. השודדים גילו שהילדים מצאו את היהלומים, כלאו אותם במרתף של הטירה וברחו עם הקופסא. כשהילדים סוף סוף הצליחו למצוא את היציאה מהמרתף, הם ראו את השודדים ואיינר בורחים עם הרכב שלהם. הם יצאו עם המשטרה למרדף, ובסוף הצליחו להגיע אליהם. להפתעתם, השודדים גילו שהם לקחו את הקופסא הלא נכונה: קופסת המסמכים של השושנים הלבנות.[1]

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קאלה בלומקוויסט - רוצה להיות אלוף הבלשים, עד כדי כך שהוא ממציא פשעים. בעל שיער בהיר. אביו ויקטור מנהל את המכולת "המכולת של ויקטור בלומקוויסט". ממוקד במטרה ובלש מחונן. כותב את כל הפרטים שנראים לו חשובים בפנקס. בן 13. מגיע ממעמד הביניים.
  • אנדרס - רוצה להיות נהג קטר שיהיה גדול. בעל שיער שחור, ציני, חברו הטוב ביותר של קאלה. מנהיג חבורת השושנים הלבנות. בן הסנדלר. בן 13. עני.
  • אווה-לוטה ליסנדר - מושא אהבתם גם של אנדרס וגם של קאלה. בעלת שיער בהיר, חצופה, פיקחת ובעלת כישרונות רבים. בת האופה. שונאת את הדוד איינר. בת 13. עשירה.
  • הדוד איינר - גבוה ורזה, בא מסטוקהולם. בן דודה של אמו של אווה-לוטה מיה. ידוע גם בתור איינר לינדברג וגם איינר בראנה. השתתף בשוד יהלומים עם ארתור (אותו קאלה מכנה "החיוור") ושמנדריק (אותו קאלה מכנה "המגעיל") וברח עם כל השלל.

ציטוט נבחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

"דם, אין ספק שזה דם": קאלה אומר את זה בתחילת הספר כאשר הוא נפצע מהמחדד שלו, ומדמיין שמדובר ברצח.

"מכל אלה למדו שני דברים: לא לתת לאיש להפתיע אותם ולשתוק כשצריך."

ספרי המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אסטריד לינדגרן, אלוף הבלשים בלומקוויסט, 1946