אליזבת וונטוורת' רוברטס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליזבת וונטוורת' רוברטס
Elizabeth Wentworth Roberts
לידה 10 ביוני 1871
פילדלפיה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
התאבדה 12 במרץ 1927 (בגיל 55)
קונקורד, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה לאמנויות היפות בפנסילבניה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1886–1920 (כ־34 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס מרי סמית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אליזבת וונטוורת' רוברטסאנגלית: Elizabeth Wentworth Roberts‏: 10 ביוני 1871 - 12 במרץ 1927) הייתה ציירת אמריקאית שחיה ועבדה בפילדלפיה, פנסילבניה, פריז וקונקורד, מסצ'וסטס.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליזבת וונטוורת' רוברטס, הידועה גם בשם אלסי, נולדה כבת יחידה ב-10 ביוני 1871 בפילדלפיה שבפנסילבניה.[1] [2] אביה היה ג'ורג' תיאודור רוברטס. סבה מצד אביה עזר להקים את חברת הרכבות של פנסילבניה והרוויח הון בתעשיית הרכבות והפחם. היא ידעה שהיא רוצה לצייר כשהייתה בת 15. אמה, שרה קזנובה רוברטס, רצתה שהיא תהיה אישה צעירה ואופנתית בפילדלפיה ובחברת המעמד הגבוה בניו יורק.

רוברטס למדה אמנות בפילדלפיה אצל אליזבת בונסאל (1861-1956) והנרי ר. פורה (1859–1940) מניו יורק. היא זכתה בפרס מרי סמית' בשנת 1889 [3] בתערוכת האקדמיה לאמנויות יפות של פנסילבניה על ציור שתואר כמקורי ושבוצע במיומנות ועדינות. היא גם זכתה במלגה לנסיעה, ויצאה לפריז ללמוד באקדמיה ז'וליאן ולאחר מכן התגוררה בעיר עוד שמונה שנים. רוברטס למדה אצל ז'ול ג'וזף לפבר, רוברט פלורי, מסייה בוג'רו ומרסון. בשיעורים בבית הספר הפרידו בין גברים לנשים, רוברטס חשה את נושא האפליה המיגדרית, ואמרה, "אני יכולה לצייר כמו כל גבר."

לרוברטס היה סטודיו ליד פארק מונסו. בתחילה, היא ציירה ציורים של בעלי חיים, בדחיפה של לפבר. בזמן שהותה בפריז, היא החלה לצייר נושאים דתיים ויצירות פיגורטיביות. היא הציגה ציור של שתי אלמנות בוכות בכנסייה, בסלון פאלה דה שאנז אליזה באביב 1892 וקיבלה ציון מכובד. כתבת פילדלפיה אוונט טלגרף, לוסי הופר, שהייתה אז בפריז, אמרה כי "היצירה העוצמתית במיוחד נוצרה על ידי נערה בת עשרים".

בשנת 1897 הציגה מספר עבודות דתיות בסלון פריז, מדונה של סן מרקו ומדונה של הוורד, שהוצגו באיטליה. רוברטס נסעה לפירנצה בשנת 1898, שם הקדישה עוד שנתיים נוספות ללימודים. היא למדה והעתיקה ציורים של בוטיצ'לי ולמדה את הטכניקות של המאסטרים הגדולים.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היה לה סגנון מהיר ואקספרסיבי כמו ג'ון סינגר סרג'נט והיא הייתה ידועה בציורי נוף הים שלה. עבודותיה נמכרו ביותר -44,000 דולר. רוברטס הציגה את עבודותיה בארצות הברית ובפריז. עם זאת, היא הייתה מיואשת מכך שעבודותיה לא התקבלו לתערוכה בגלריות גדולות. מעטים מציוריה נמכרו, והיא לא התקבלה כחברה באגודת ציירי בוסטון.[1]

בשנת 1899 או 1900 היא חזרה לארצות הברית. רוברטס עבדה על ציורי הנוף מנורמנדי, צרפת או ציורים עם נושאים דתיים, בדירת המשפחה בניו יורק או בבית בפילדלפיה. היא הציגה ציורים שיצרה באירופה באקדמיה של פנסילבניה, שם זכתה בפרס על ציור הנוף שלה, ובגלריית לינדזי בפילדלפיה בשנת 1899.

רוברטס שלחה את יצירותיה לגלריות ומוזיאונים בערים הגדולות בארצות הברית. בשנת 1908 ערך המכון לאמנויות בדטרויט תערוכה של 30 מנופי הים של רוברט. [4]

במהלך מלחמת העולם הראשונה, רוברטס תמכה במאמץ המלחמתי בכך שתרמה כמה מציוריה, כולל אלה שציירה נשים שנאספו לתפירת בגדים בכנסיית קונקורד. הנשים ייצרו בגדים לפליטים שנמלטו מבתיהם מבלגיה לאנגליה. אמבולנס שדה נרכש מכספים שגייסה. הוא שימש בקרבות בצרפת. בשל מצבה הגופני לא הצליחה להצטרף לצלב האדום כרצונה.

איגוד אמני קונקורד[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוברטס הקימה ומימנה את איגוד האמנות של קונקורד בשנת 1917 [5] ובמשך 10 שנים ניהלה את תערוכותיו. מטרת הארגון הייתה לקדם ולעודד אמנות ולקיים תערוכות אמנות בקונקורד. היא רכשה את בית ג'ון בול ב-1922 ושכרה את האדריכלית לויס האו כדי לשפץ את הבניין לשימוש כמרכז האמנות קונקורד. הקומות השנייה והשלישית של הבית שנבנה בשנת 1750 שופצו לחלל גלריה ולאולם. סודרה תאורה טבעית כדי לספק אור לגלריה. הפתיחה החגיגית נערכה ב-6 במאי 1923, בהשתתפות שישים ציירים ושמונה עשר פסלים מאירופה וארצות הברית. בין האמנים המפורסמים היו קלוד מונה, רוברט אנרי, מרי קסאט וג'ון סינגר סרג'נט.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוברטס ירשה את מגורי משפחתה, כולל בית קיץ בהופקינטון, ניו המפשייר ודירה בניו יורק. גרייס קייס, שחקנית גולף שהייתה בשנת 1900 אלופת הגולף לנשים במסצ'וסטס, הפכה לחברת לחיים של רוברטס. שתי הנשים החלו לחיות יחד בשנת 1900 בבית בקונקורד, מסצ'וסטס, שרוברטס קנתה ברחוב אסטאבוק. רוברטס התקבלה בברכה במשפחת קייס. היא לא הייתה בקשר עם אביה.[1]

רוברטס ציירה דיוקנאות של השופט ג'ון ס. קייס ובני משפחה אחרים. היו לה גם תקופות של דיכאון.

בשנת 1926 אובחנה שרוברטס סובלת מפסיכונאורוזיס ואושפזה בבית החולים הכללי במסצ'וסטס. היא תלתה את עצמה ב-12 במרץ 1927, באותו יום שבו מת אביה, בביתה בקונקורד.[1]

גרייס קייס הייתה יורשת העזבון של רוברטס.

היא נפטרה בשנת 1950, אז קיבלה האגודה לסיוע לילדים את האחוזה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 3 Centuries of the Jonathan Ball House - The Concord Art Association, web.archive.org, ‏2015-03-29
  2. ^ Elizabeth Wentworth Roberts, web.archive.org, ‏2015-04-07
  3. ^ Pennsylvania Academy of the Fine Arts, Catalogue of the Annual Exibition of Painting and Sculpture, 1914. (באנגלית)
  4. ^ Detroit Museum of Art (1908). Bulletin. Detroit Museum of Art. p. 8.
  5. ^ Maureen Meister, Arts and Crafts Architecture: History and Heritage in New England, University Press of New England, 2014-11-04, ISBN 978-1-61168-664-7. (באנגלית)