אליזבת פרסטר-ניטשה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליזבת פרסטר-ניטשה
Therese Elisabeth Alexandra Förster-Nietzsche
לידה 10 ביולי 1846
רקן, פרובינציית סקסוניה, ממלכת פרוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 בנובמבר 1935 (בגיל 89)
ויימאר, גרמניה הנאצית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Therese Elisabeth Alexandra Nietzsche עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת פרוסיה, הקיסרות הגרמנית, גרמניה הנאצית עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הנאצית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Bernhard Förster (22 במאי 1885–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
דיוקן של גברת אליזבת פרסטר-ניטשה מאת אדוורד מונק, 1906.

תרזה אליזבת אלכסנדרה פרסטר-ניטשהגרמנית: Therese Elisabeth Alexandra Förster-Nietzsche), הידועה כאליזבת פרסטר-ניטשה (10 ביולי 1846- 8 בנובמבר 1935), הייתה אחותו של הפילוסוף פרידריך ניטשה והקימה את ארכיון ניטשה בשנת 1894.

פרסטר-ניטשה הייתה ידועה בדעותיה האנטישמיות ובתמיכתה בלאומנות הגרמנית ובמפלגה הנאצית, אשר התפתחו בעקבות חתונתה לברנהרד פרסטר, מורה תיכון שהפך לפעיל ימין קיצוני[1]. בעקבות כך, לאחר מותו של אחיה פרידריך ניטשה, שינתה פרסטר-ניטשה כתבים וספרים רבים של אחיה כך שיתאימו לאידאולוגיה שלה ושל בן זוגה, לרוב בדרכים שעמדו בסתירה לתפיסתו של ניטשה עצמו. כתוצאה מניכוס זה, יוחסה הפילוסופיה של ניטשה בעיני רבים לאידאולוגיה הנאצית ולמיליטריזם. עם עליית המפלגה הנאצית לשלטון, ארכיון ניטשה קיבל תמיכה כלכלית ופרסום בעקבות דעותיה של פרסטר-ניטשה, והיטלר אף היה נוכח בהלווייתה של פרסטר-ניטשה יחד עם חברי מפלגה וגנרלים גרמנים אחרים[2].

פרסטר-ניטשה האמינה בעליונות הגזעים הטבטוניים ונישאה למסית אנטישמי, ברנהרד פרסטר. בשנות ה-80 של המאה ה -19, נסע הזוג לפארגוואי ושם הקימו את נואבה-גרמניה, מושבה ארית טהורה כביכול, אך המפעל נכשל ופרסטר התאבד. עקב משבר כלכלי חמור, נכשלה אליזבת בהנצחת בעלה כגיבור לאומי וכל ניסיונותיה לשמר את המושבה כאי של נצרות טבטונית כשלו. לאחר התמוטטותו הנפשית של אחיה, פרידריך ניטשה בשנת 1889, שימשה אליזבת כאפוטרופוס וסעדה אותו בווימאר עד למותו בשנת 1900. היא שימרה את זכויות היוצרים לכתבי היד שלו ואף שינתה את שם ביתה ל"ארכיון ניטשה". לאורך כל חייה, היא סירבה לספק גישה ציבורית ליצירותיו של אחיה, וערכה אותן כראות עיניה.

כתביו המסולפים של ניטשה שנערכו תחת פרשנותה המעוותת של פרסטר-ניטשה זכו להכרה נרחבת. היא אספה כמה מכתביו המאוחרים של ניטשה תחת הכותרת "Der Wille zur Macht" ("הרצון לעצמה") ופרסמה זאת כמסה שלמה ואחידה. תחילה פורסמה כחלק מהביוגרפיה בת שלושת הכרכים של ניטשה (1895–1904), לאחר מכן במהדורת כרך אחד (1901) ולבסוף במהדורה מחודשת של שני כרכים (1906), שנחשבה בעיני רבים כמגנום אופוס של ניטשה. היא עיוותה את רעיונותיו של ניטשה בעבודה זו ובאחרות. פרשנויות אלו גרמו במידה רבה לתפיסה מוטעית של ניטשה כפילוסוף מוקדם של הפאשיזם. לאחר מותה, חזרו חוקרים אל כתבי המקור של ניטשה וזיהו עד כמה סילופיה של פרסטר-ניטשה שונים מכתביו. היא חיברה יחד מקטעים מכ-30 מכתבים ולעיתים קרובות שינתה חלקים. גילוי הזיופים שלה והטקסטים המקוריים השפיעו עמוקות על הפרשנות המאוחרת לפילוסופיה של ניטשה[3].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Diethe, Carol, Nietzsche's Sister and the Will to Power, Urbana: University of Illinois Press, 2003. (A biography of Elisabeth Förster-Nietzsche)
  • Macintyre, Ben, Forgotten Fatherland: The Search for Elisabeth Nietzsche, New York: Farrar Straus Giroux, 1992.טקסט מיושר לימין

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אליזבת פרסטר-ניטשה בוויקישיתוף
  • Elisabeth Förster-Nietzsche (1895). Das Leben Friedrich Nietzsche's. C. G. Naumann.
  • Elisabeth Förster-Nietzsche (1897). Das Leben Friedrich Nietzsche's. C. G. Naumann.
  • Entretien autour de Friedrich Nietzsche et son temps

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lerner, Robert E.,, Ernst Kantorowicz : a life, Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 2017, עמ' 11
  2. ^ אתר למנויים בלבד David Wroe, ‏'Criminal' manipulation of Nietzsche by sister to make him look anti-Semitic, The Telegraph, 19 January 2010
  3. ^ "Elisabeth Förster-Nietzsche | German editor". Encyclopedia Britannica (באנגלית). נבדק ב-2018-04-29.


ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.