אליטה: מלאך קרב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליטה: מלאך קרב
Alita: Battle Angel
כרזת הסרט הרשמית בישראל
כרזת הסרט הרשמית בישראל
מבוסס על קומיקס המאנגה "מלאך קרב אליטה" מאת יוקיטו קישירו
בימוי רוברט רודריגז עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'יימס קמרון
ג'ון לנדאו
תסריט ג'יימס קמרון
לאטה קלגורידיס
עריכה סטיבן ריבקין עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים רוזה סלזאר
כריסטוף ואלץ
ג'ניפר קונלי
מהרשלה עלי
אד סקריין
ג'קי ארל היילי
קיאן ג'ונסון.
מוזיקה טום הולקנברג
צילום ביל פופ עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פוקס המאה ה-20
Lightstorm Entertainment
Troublemaker Studios
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה סינגפורסינגפור 5 בפברואר 2019
ישראלישראל 13 בפברואר 2019
ארצות הבריתארצות הברית 14 בפברואר 2019
משך הקרנה 122 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
סוגה מדע בדיוני
סייברפאנק
הרפתקאות
פעולה
דרמה
תקציב 150-200 מיליון דולר
הכנסות 404 מיליון דולר (9 באפריל 2019)
הכנסות באתר מוג'ו alita
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אליטה: מלאך קרבאנגלית: Alita: Battle Angel) הוא סרט פעולה אמריקאי מסוגת סייברפאנק המבוסס על המאנגה "גונם" (ידוע יותר בשם "מלאך קרב אליטה") מאת האמן היפני יוקיטו קישירו. הסרט הופק על ידי המפיקים ג'יימס קמרון וג'ון לנדאו ובוים על ידי הבמאי רוברט רודריגז, עם תסריט מאת קמרון עצמו והתסריטאית לאטה קלגורידיס. רוזה סלזאר מגלמת את הדמות הראשית, אליטה, כשלצידה מככבים כריסטוף ואלץ, ג'ניפר קונלי, מהרשלה עלי, אד סקריין, ג'קי ארל היילי וקיאן ג'ונסון.

הפקת הסרט הוכרזה לראשונה בשנת 2003, אך היא נדחתה באופן חוזר ונשנה בעקבות עבודתו של קמרון על הפקת הסרט "אווטאר" ועל המשכיו. לאחר שנים של התמקדות בשלב הפיתוח, באפריל 2016 הוכרז שרודריגז יביים את הסרט, וחודש לאחר מכן, סלזאר לוהקה לתפקיד הדמות הראשית. צילומי הסרט הראשיים החלו באוקטובר 2016 באוסטין שבטקסס ונמשכו עד לפברואר 2017.

הסרט עלה לאקרנים בבכורה עולמית ב-5 בפברואר 2019. בישראל הסרט עלה ב-13 בפברואר, ולמחרת עלה בארצות הברית.

תקציר וקונספט העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט עוקב אחר סיפורה של אליטה, "ליבה" חסרת גוף אשר מתעוררת ללא זיכרון בעולם פוסט-אפוקליפטי שנהרס על ידי נפילה טכנולוגית שהואצה בעקבות התקדמותו. כאשר מדען בשם ד"ר אידו מוצא אותה ונותן לה גוף חדש, הוא מבין שאליטה היא יותר ממה שהיא נראית ושיש לה עבר יוצא דופן. כשאליטה מנווטת ומבססת את חייה החדשים, היא נאלצת להיאבק במכונות אחרות המועצמות בכישורים יוצאי דופן הצדים אחריה.

ג'יימס קמרון הצהיר כי בכוונתו להתאים את "סיפור השדרה" של המאנגה המקורית של יוקיטו קישירו, תוך כדי התמקדות ספציפית בארבעת הכרכים הראשונים. קמרון רצה במיוחד לכלול את ענף הספורט הבדיוני "מוטורבול" מהכרך השלישי והרביעי. בסיפור, ענף ספורט זה שיחק תפקיד חשוב בעלילותיה של אליטה והיווה חלק מהתפתחותה כדמות.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סייבורגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בני אדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • כריסטוף ואלץ - ד"ר דיסון אידו, מדען ואביה המאמץ של אליטה.
  • ג'ניפר קונלי - ד"ר שירין, בת זוגו לשעבר של ד"ר אידו, שנמלטה עמו מהאוטופיה הכוזבת של זאלם/טיפארס, אך התמסרה לחופש המוחלט.
  • מהרשלה עלי - וקטור, אדם המנהל את קרבות ה"מוטורבול". האנטגוניסט הראשי של הסרט.
  • קיאן ג'ונסון - הוגו, נער המלמד את אליטה להילחם בקרבות ה"מוטורבול" ובהמשך הופך לאהובה.
  • לאנה קונדור - קויומי, נערה יתומה וצלמת בעלת נפש חופשייה.
  • חורחה לנדבורג ג'וניור - חברו הטוב של הוגו.
  • אידרה ויקטור - האחות גרהאד, העוזרת של ד"ר אידו.

לא ידוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימס קמרון
ג'ון לנדאו
המפיקים ג'יימס קמרון (מימין) וג'ון לנדאו (משמאל).

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור, המאנגה מלאך קרב אליטה מאת יוקיטו קישירו הובאה לתשומת לבו של ג'יימס קמרון על ידי הבמאי גיירמו דל טורו, וקמרון התאהב ברעיון להפיק סרט לפיו.

שם הדומיין "battangelalita.com" נרשם על שם ג'יימס קמרון על ידי פוקס המאה ה-20 בסביבות יוני 2000. חברת פוקס גם רשומה על הדומיין של "battleangelmovie.com". באפריל 2003, דווח על ידי Moviehole שקמרון אישר שהוא יביים סרט המבוסס על המאנגה. קמרון אישר כי תסריט לסרט נמצא בתהליך כתיבה במהלך ראיון בתוכנית "Tokudane!" בטלוויזיה הפוג'ית ב-4 במאי 2003. במקור, הפקת הסרט הייתה ההפקה הבאה שלו אחרי הפקת סדרת הטלוויזיה מלאך שחור, סדרת טלוויזיה שהושפעה ממלאך קרב אליטה. מאוחר יותר, הפקת הסרט הייתה ההפקה הבאה שלו אחרי הסרט שלו, "חייזרי המעמקים" (אנ') בינואר 2005.

ביוני 2005, הוליווד ריפורטר טען שהפקת הסרט מתעכב מכיוון שקמרון פיתחה סרט בשם פרויקט 880, שמאוחר יותר נקרא אווטאר. בפברואר 2006, אנטרטיינמנט ויקלי פרסמה ראיון שבו קמרון הצהיר שבמסגרת העסקה שלו עם פוקס המאה ה-20 הוא יפיק את שני הסרטים. המאמר גם טען שהסרט עתיד לצאת לאקרנים בספטמבר 2009. ביוני 2006, קמרון ציין שמלאך קרב הוא הזיכיון השני בשתי טרילוגיות סרטים מתוכננות שהוא מפתח, כאשר הזיכיון הראשון יהיה אווטאר.

במאי 2008, קמרון ציין שהוא יעבוד על סרט בשם The Dive, ביוגרפיה על הצוללנים פרנסיסקו פררה ואודרי מסטרה, ובכך יעכב שוב את הפקת הסרט. באותו יולי, בסן דייגו, הוא חזר ואמר שהוא עדיין מחויב לעשות את הסרט. בדצמבר 2009, קמרון העיר במהלך ראיון עם "MTV News" שהתסריט של מלאך קרב הושלם.

בפברואר 2010, המפיק ג'ון לנדאו העיר במהלך ראיון כי הוא מנסה לשכנע קמרון לשנות את שם הסרט לאליטה: מלאך קרב, ואמר, "אני אומר לאנשים שאנחנו צריכים לקרוא לזה אליטה: מלאך קרב, כי ג'ים עושה רק סרטי T&A". לנדאו גילה גם כי תסריטאית נוספת בשם לאטה קלוגרידיס עבדה על כתיבת התסריט.

באוגוסט 2010, קמרון הצהיר שהסרט עדיין נמצא "על המכ"ם" שלו, אבל שהוא לא יודע מתי הוא יפיק אותו. עם זאת, באוקטובר, הוא אישר כי הסרטים הבאים יהיו שני ההמשכים לסרט אווטאר במקום מלאך קרב. קמרון עדיין הצהיר שאין בכוונתו לנטוש את הסרט, וציין שהוא אוהב את הפרויקט יותר מדי מכדי למסור אותו לבמאי אחר, אך חזר ואמר ביוני 2011 שהסרט לא יופק עד להשלמת שני ההמשכים לאווטאר, ואמר כי "... מלאך קרב לא הולך לקרות במשך כמה שנים." לדברי קמרון, הסיבה שלו להעדפת ההפקה של אווטאר במקום הראשון היא מפני שהוא מאמין שהסרט יכול להעלות את המודעות הציבורית לצורך להגן על הסביבה.

במאי הסרט, רוברט רודריגז.

במהלך ראיון עם אלפונסו קוארון ביולי 2013, קמרון קבע שבשנת 2017 תהליכי ההפקה של הסרט יתחילו. באוקטובר 2015, הוליווד ריפורטר כתב שהבמאי רוברט רודריגז נמצא במשא ומתן על תפקיד בימוי הסרט, ששמו שונה באותו הזמן לאליטה: מלאך קרב, ושקמרון יפיק את הסרט לצדו של המפיק ג'ון לנדאו. רודריגז הובא על ידי קמרון כדי לדחוס ולשלב את 186 עמודים של התסריט וכ-600 עמודים של הערות שקמרון כתב לתוך מה שיהיה תסריט צילומים. מרוצה מעבודתו של רודריגז על תסריט הצילומים, קמרון הציע לו את תפקיד הבימוי.

בחודש אפריל 2016, הוליווד ריפורטר כתב כי שפוקס המאה ה-20 עדיין לא נתנה אור ירוק להפקת הסרט, מכיוון שהיא מנסה לצמצם את התקציב לטווח של 175–200 מיליון דולר. הכתבה גם הכריזה על כך שרודריגז חתם על חוזה לבימוי הסרט. בסוף מאי 2016, פוקס המאה ה-20 תכננה להפיץ את הסרט ב-20 ביולי 2018.

קדם הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד בתקופה שג'יימס קמרון נחשב כבמאי פוטנציאלי, הסרט היה אמור להיות מופק כשילוב בין לייב אקשן להנפשה ממוחשבת; אותה השיטה בה קמרון השתמש בסרט אווטאר. באופן ספציפי, קמרון התכוון שהדמות הראשית, אליטה, תהיה מונפשת לחלוטין. קמרון הצהיר כי הוא ישתמש בטכנולוגיות שפותחו עבור אווטאר כדי להפיק את הסרט, כגון מערכת מצלמת פוז'יון, לכידת תנועות פנים, והסימולקאם. במאי 2006, וראייטי דיווח שקמרון בילה את עשרת החודשים האחרונים בפיתוח טכנולוגיה במטרה להפיק את הסרט.

באוקטובר 2008, מארק גוורנר, אמן דיגיטלי שעבד על הסרט במשך שנה וחצי, העיר כי עבודות קדם ההפקה על הסרט הסתיימו ברובן.

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2016, כתבה בהוליווד ריפורטר דיווחה שהשחקניות מליקה מונרו, רוזה סלזאר וזנדאיה היו ברשימת המועמדות הסופיות שנשקלו לליהוק דמותה של אליטה בסרט, ושההכרעה תתקבל בתוך כמה שבועות. הכתבה גם דיווחה שבלה ת'ורן, חברתה של זנדאיה לסדרה שייק גם נבחנה לתפקיד. לקראת סוף מאי 2016, "Collider" דיווח שסלזאר נבחרה לגלם את התפקיד.

באוגוסט 2016, נמסר שכריסטוף ואלץ נמצא במשא ומתן על גילום דמותו של ד"ר דיסון אידו, דמות המבוססת על דייסוקה אידו מהמאנגה המקורית. ב-14 בספטמבר 2016, הוכרז שג'קי ארל היילי לוהק לדמותו של נבל סייבורגי. ב-21 בספטמבר 2016, וראייטי דיווח שאד סקריין נמצא במגעים על תפקיד בסרט; ומאוחר יותר, הוליווד ריפורטר אישרה שסקריין לוהק לדמות אנטגוניסטית בשם זאפן.

ב-30 בספטמבר 2016, דווח שקיאן ג'ונסון לוהק לסרט בדמותו של הוגו, אהובה של אליטה, שמלמד אותה להילחם בקרבות גלדיאטורים בענף ספורט שנקרא "מוטורבול". האולפן שקלו ללהק את אוון ג'וגיה, דאגלס בות', ג'ק לאודן או את נוח סילבר לתפקיד, אך בחרו ללהק את ג'ונסון מפני שחיפשו מישהו יותר "מעורפל מבחינה אתנית". ב-3 באוקטובר 2016, דווח שמהרשלה עלי נמצא במשא ומתן על גילום דמותו של וקטור, מנהל קרבות ה"מוטורבול" והנבל הראשי בסרט. בראיון בעקבות זכייתו בפרס "שחקן המשנה הטוב ביותר" בטקס פרסי האוסקר ה-89, עלי גילה שהוא יגלם שתי דמויות בסרט, אם כי הוא לא פירט על אופייה של הדמות השנייה.

ב-5 באוקטובר 2016, דווח שהשחקנית איזה גונזלס הצטרף לצוות השחקנים של הסרט. גונזלס היא אחת מהשחקנים הראשיים בסדרת הטלוויזיה של רודריגז, מצאת החמה עד צאת הנשמה. ב-7 באוקטובר 2016, הוכרז שחורחה לנדבורג ג'וניור יגלם את חברו הטוב של הוגו. ב-11 אוקטובר 2016, הוכרז שלאנה קונדור לוהקה לסרט בדמותה של קויומי. ב-18 באוקטובר 2016, לאונרד וו לוהק לדמותו של סייבורג בשם קינובה. בדצמבר 2016, מרקו זרור לוהק לדמותו של סייבורג בשם אג'קוטי. ב-7 בפברואר 2017, ג'ניפר קונלי הצטרפה לצוות השחקנים של הסרט בתפקידה של נבלית לא ידועה. מישל רודריגז הוכרזה רטרואקטיבית כמי שתשתתף בסרט ב-22 בפברואר 2017, לאחר שצילומי הסרט תמו.

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט החלו באוסטין, טקסס ב-17 באוקטובר 2016, והסתיימו ב-9 בפברואר 2017. בסוף ינואר 2017, התקבלה בקשת ליהוק לניצבים רוקריסטים, פאנקים, או אימואים עבור צילומי סצנות שיתקיימו באוסטין במהלך מספר לילות בפברואר.

גמר הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טכנולוגיית האפקטים הוויזואליים עבור הסרט סופקו על ידי החברות "Weta Digital", "DNEG" ו-"Framestore" ופיקוחן נעשה על ידי ג'ו לטרי, אריק סיינדון, ניק אפסטיין, ריימונד צ'אן וניגל דנטון-הוואס.[1]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט יצא לאקרנים תחת הפצתם של פוקס המאה ה-20 ב-14 בפברואר 2019, והוא יוקרן בתיאטראות IMAX. במקור, הסרט היה אמור לצאת לאקרנים ב-20 ביולי 2018, אך בפברואר 2018, תאריך יציאתו לאקרנים נדחה ל-21 בדצמבר, מאוחר יותר לאחר מכן, התאריך הוקדם לסוף ספטמבר ולאחר מכן נדחה פעם נוספת, הפעם לתאריך הסופי. בישראל, הסרט יצא לאקרנים יום קודם לכן, ב-13 בפברואר, ובסין הסרט יצא לאקרנים ב-22 בפברואר 2019, לאחר חגיגות השנה החדשה הסינית.

שיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטריילר הראשון של הסרט יצא ב-8 בדצמבר 2017, כשתאריך היציאה שלו לאקרנים עוד היה מתוכנן ליולי 2018. הטריילר קיבל תגובות מעורבת, עם ביקורות שהתמקדו לרוב במראה החיצוני של דמות הראשית, אליטה. אנדרו ליפטאק ("The Verge") הצהיר ש"הדמות נראית כמו בובת אנימה שמתעוררת לחיים, או כמו דמות של דיסני שנמצאת במרחק של הבדל דק מהנורמלית, אבל אחרי שכל כך הרבה שנים של אנימטורים שמנסים לחקות פרצופים אנושיים באופן משכנע ולא לגמרי מצליחים, זה עדיין מטריד לראות דמות כזו מתקרבת למציאותיות, אך במקביל נשארת רחוק ממנו." אדם צ'יטווד ("Collider") היה מסוקרן וזהיר אופטימיסית, ואמר, "הדבר הזה נראה כמו בונקרים, ועכשיו זה ברור כשמש מדוע קמרון שקל לביים את זה מלכתחילה. הבחירה לעשות את הגיבור שלך בהנפשה ממוחשבת ריאליסטית ולגרום לו ליצור אינטראקציה עם דמויות אנושיות אמיתיות היא שאפתנית ואדירה, ואני יכול לומר שזה בוודאות לא נראה כמו שום דבר שרוברט רודריגז עשה לפני. אני לא יכול לדעת אם זה יהיה טוב, אך בוודאות זה יהיה מעניין."

טריילר שני הוצג במהלך כנס הקומיק-קון שנערך בשנת 2018 והופץ באינטרנט ב-23 ביולי 2018, עם תאריך יציאה לאקרנים בדצמבר 2018. הטריילר הציג קאבר לשיר של לינקין פארק, "New Divide" הטריילר השלישי הופץ בנובמבר 2018, כמעט שנה לאחר שהטריילר הראשון הופץ.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרנה מקדימה של הסרט הוקרנה בתחילת ינואר 2019 באופן אקסקלוסיבי עבור עיתונאים. ההקרנה המקדימה של הסרט משכה תגובות חיוביות מאוד, עם שבחים כלפי העלילה, התסריט, הפעולה, האפקטים חזותיים, והביצועים. פול שירלי ("JoBlo.com"), למשל, כינה את הסרט "פראי, קרבי, המציע פעילות בועטת, עולם וירטואלי אימפרסיבי וכמות מפתיעה של משקל רגשי".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אליטה: מלאך קרב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "ALITA: BATTLE ANGEL - The Art of VFX". www.artofvfx.com. Retrieved January 5, 2019.