אלינור קובהאם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלינור קובהאם
Eleanor Cobham
לידה סביב 1400
Starborough Castle, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 ביולי 1452
טירת בומריס, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג המפרי, דוכס גלוסטר עריכת הנתון בוויקינתונים
רוג'ר בולינברוק עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
צעדת הבושה של אלינור, ציור מאת אדווין אוסטין אבי, 1900

אלינור קובהאם, דוכסית גלוסטראנגלית: Eleanor, Duchess of Gloucester née Cobham; ‏1400 לערך – 7 ביולי 1452) הייתה רעייתו של המפרי, דוכס גלוסטר, בנו הצעיר של הנרי הרביעי והלורד פרוטקטור בתקופת מלכותו של המלך-הילד, הנרי השישי. בשנת 1441 הואשמה בכישוף והעלאה באוב.

תולדות חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בסקרבורו שבמחוז קנט. הייתה נערתה של ז'קלין, רוזנת אנו, שנישאה לגלוסטר ב-1422. רוב תקופת נישואיו שהה גלוסטר בצרפת. עם שובו לאנגליה ב-1425 הפכו הוא ואלינור לנאהבים. ב-1428 בוטלו נישואיהם של גלוסטר וז'קלין ומיד לאחר מכן נשא גלוסטר את אלינור לאשה.

השניים הקימו את ארמון פלסנטיה בגריניץ' ופיתחו במקום חצר שוקקת אמנים, מדענים ואנשי ציבור וחברה. גלסטר היה אחד האנשים החזקים בממלכה, שני רק למלך (שהיה צעיר מאוד ופרקי זמן ארוכים סבל מחוסר שפיות) ומיד אחריו בסדר הירושה לכתר הבריטי. יחד עם הכוח והכבוד שצברו בני הזוג, הם הקימו עליהם גם אויבים מבית יורק בראשיתה של מלחמות השושנים, אשר לא ראו בעין יפה את התעצמותם.

אלינור גילתה עניין רב באסטרולוגיה וביקורי אסטרולוגים וידעונים בחצרה היו מחזה נפוץ. באוגוסט 1441 גילה לאלינור אסטרולוג בשם רוג'ר בולינברוק שגילה סימנים לכך שהמלך הנרי יחלה במחלה קטלנית וימות בקרוב (כלומר, שבעלה יהפוך למלך). השמועות הגיעו לחצר המלך וזה ציווה שיחקרו מהיכן מגיעות השמועות - חקירה שהובילה לבולינברוק, שנאסר מיד בחשד להעלאה באוב בנסיבות בוגדניות. בולינברוק נקב בשמה של אלינור כמי שהייתה שותפה לפשעו והיא נאסרה במצודת לונדון. נוסף על ההאשמה המקורית הואשמה אלינור ברכישת שיקויים לכישוף והתרועעות עם מכשפות. במשפטה נמצאה אלינור אשמה יחד עם שותפיה. בולינברוק נתלה, נגרר ובותר והנאשמת בכישוף מרג'רי ג'ורדמיין הועלתה על המוקד. על אלינור נגזרה צעדת-השפלה ברחובות לונדון, יחפה ולבושה בחלוק בד בלבד, לפני שתגורש מבעלה ותכלא למאסר עולם בטירת צ'סטר. בשנת 1443 הועברה לטירת קנילוורת' בווריקשייר, בשנת 1446 הועברה לאי מאן ובמרץ 1449 הועברה לטירת בומריס, שם מתה ב-7 ביולי 1452.

ב-20 בפברואר 1447 נאסר גלוסטר עצמו בעוון בגידה. הוא נפטר זמן קצר לאחר מכן, ב-27 בפברואר.

משפחתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לבני הזוג נולדו שני ילדים, אולם לא ברור אם הם נולדו לפני שנישאו או לאחר מכן:

בספרות ובתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותה של אלינור היא דמות מרכזית במחזהו של ויליאם שייקספיר, הנרי השישי, חלק שני. היא מופיעה גם ברומן ההיסטורי "גבירת הנהרות" (The Lady of the Rivers) מאת פיליפה גרגורי. בסדרת ה-BBC "הכתר החלול: מלחמת השושנים" גולמה דמותה על ידי סאלי הוקינס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלינור קובהאם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]