אליס סטפניק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליס סטפניק
Elise Stefanik
לידה 2 ביולי 1984 (בת 39)
אולבני, מדינת ניו יורק, ארצות הברית
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
stefanik.house.gov
חברת בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם המחוז השמיני של מדינת ניו יורק
3 בינואר 2015 – מכהנת
(9 שנים ו־10 שבועות)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אליס סטפניקאנגלית: Elise Stefanik; נולדה ב-2 ביולי 1984) היא פוליטיקאית אמריקאית חברת המפלגה הרפובליקנית. מייצגת את מחוז הקונגרס ה-21 של מדינת ניו יורק בבית הנבחרים של ארצות הברית. יו"ר הוועידה הרפובליקנית בבית הנבחרים. היא האישה הראשונה שתפסה את המושב הזה כמו גם הרפובליקנית הראשונה שכיהנה בתפקיד מאז 1993. כיושבת ראש הועידה הרפובליקנית של בית הנבחרים מאז 2021, היא הרפובליקנית הרביעית בחשיבותה בבית הנבחרים. סטפניק הייתה בת 30 כשנבחרה לראשונה בבחירות לבית הנבחרים של ארה"ב ב-2014 בניו יורק, האישה הצעירה ביותר שנבחרה לקונגרס באותה תקופה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטפניק נולדה באולבני שבמדינת ניו יורק בתם של מלני וקן. בגיל 3 עברה עם משפחתה לעיירה וילסבורו. ב-2006 סיימה תואר ראשון בהצטיינות באוניברסיטת הרווארד. מיד עם סיום התואר התקבלה לעבודה בצוות מדיניות הפנים באגף המערבי של הבית הלבן ולאחר שנה התמנתה לחברה בצוות לענייני כלכלה ומדיניות פנים של ג'וש בולטן, ראש מטה הבית הלבן. בתום כהונתו של נשיא ארצות הברית ג'ורג' ווקר בוש, נותרה בוושינגטון די. סי. ועבדה במכון מחקר.

בבחירות המקדימות לנשיאות ארצות הברית של המפלגה הרפובליקנית עבדה במטה הבחירות של מושל מינסוטה טים פולנטי. בבחירות לנשיאות עבדה בצוות ההכנה של ועידת המפלגה הרפובליקנית והייתה חברה בצוות ההכנה של פול ראיין, מועמד המפלגה הרפובליקנית לתפקיד סגן הנשיא.

לאחר הבחירות עבדה בחברה המשפחתית שייסד אביה לשיווק עץ לבוד.

ב-2014 התמודדה בבחירות לבית הנבחרים של ארצות הברית וזכתה ברוב של 55% לעומת 33.5% ליריבה מהמפלגה הדמוקרטית. היא הייתה בכך לאישה הצעירה ביותר בתולדות ארצות הברית שנבחרה לקונגרס, בגיל 32. ב-2016 זכתה לתקופת כהונה נוספת ברוב של כ-66% וב-2018 לתקופת כהונה שלישית. בבית הנבחרים היא מכהנת כחברה בוועדת הביטחון ובוועדת החינוך וכוח העבודה.

בשנת 2020 נכללה ברשימת 40 Under 40 של מגזין פורצ'ן.[1]

סטפניק, שנבחרה בתחילה כשמרנית מתונה, עברה לימין הפוליטי, ותמכה בנשיא דאז דונלד טראמפ. היא התנגדה נחרצות להדחה הראשונה של טראמפ ב-2019 על רקע שערוריית טראמפ-אוקראינה והתנגדה להצבעות האלקטורליות של פנסילבניה כאשר טראמפ ניסה לשנות את תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2020. כשהוועדה הנבחרת של בית הנבחרים החלה לחקור את אירועי הסתערות על הקפיטול טענה סטפניק כי האחריות לכך היא של היו"ר ננסי פלוסי.

סטפניק נבחרה ליושבת ראש הוועידה הרפובליקנית בבית הנבחרים במאי 2021 לאחר שליז צ'ייני הודחה עקב התנגדותה לנשיא טראמפ.

בדצמבר 2023 במהלך שימוע מיוחד בקונגרס האמריקאי לנשיאי אוניברסיטאות מובילות בבוסטון ובפילדלפיה, בעקבות עלייה בפשעי השנאה והאנטישמיות בקמפוסים מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל, תקפה סטפניק את הנשיאים בטענה שאינם פועלים למיגור האנטישמיות בקמפוסים שבאחריותם. לאחר שסירבו במהלך הדיון לראות בקריאה לרצח העם היהודי הפרה חד משמעית של כללי האוניברסיטה טענה כי עליהם להתפטר.[2][3][4] נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה אליזבת מגיל התפטרה מנשיאות האוניברסיטה מספר ימים לאחר השימוע.[5] בעניין המשך כהונתה של נשיאת אוניברסיטת הרוווארד קלודין גיי נערכו דיונים והדירקטוריון החליט שתמשיך לכהן בתפקידה.[6] בהמשך בעקבות המשבר וטענות נוספות התפטרה גיי ב-2 בינואר 2024 מתפקידה כנשיאת האוניברסיטה.[7]

פוסטר תמיכה בסטפניק, עמק רפאים, ירושלים, דצמבר, 2023

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטפניק נשואה ואם לבן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אליס סטפניק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]