אלי אלטרץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלי אלטרץ
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 9 בינואר 1947
יוגוסלביהיוגוסלביה סרייבו, יוגוסלביה עריכת הנתון בוויקינתונים
נרצח 21 באוקטובר 1990 (בגיל 43)
ישראלישראל ירושלים, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה הר המנוחות עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום יהודי
תחום יצירה ציור ופיסול
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלי אלטרץ (9 בינואר 194721 באוקטובר 1990) היה צייר ופסל ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלטרץ נולד ב-1947 לאלברט ומרי, בסרייבו (אז חלק מיוגוסלביה, כיום בבוסניה). הוא עלה לישראל עם הוריו בשנת 1948 ומאז גר כל חייו בירושלים. למד בבית הספר היסודי בקיבוץ רמת רחל, והמשיך את לימודיו בתיכון אורט.

אלטרץ היה אמן אוטודידקט והשתמש בטכניקות שונות של רישום ושל צבע, וביצע עבודות מקוריות ביותר במתכת, גבס ואבן. אביו, הצייר אלברט אלטרץ (1910–2008), היה שייך לאסכולה הנאיבית, אך בנו שינה סגנונות וטכניקות תוך חיפוש מתמיד ובהתאם ל"תקופות" שונות בחייו. בשנות ה-70 החזיק בסטודיו בחוצות היוצר בירושלים, בו הציג ומכר רבות מעבודותיו, בהמשך הציג מספר פעמים בגלריה אנגל הירושלמית וכן בבית האמנים בירושלים. בד בבד עם עבודתו על פסליו וציוריו, וכן יצירת אמנות שימושית מקורית (יודאיקה), פתח בשנת 1987 משתלה בשכונת מגוריו, בקעה, בדרום ירושלים[1].

ב-21 באוקטובר 1990 נרצח בפיגוע בשכונת בקעה על ידי עומר סלאח אבו סירחאן, מחבל ערבי שהגיע לשכונת מגוריו ודקר למוות אותו ועוד שניים מתושבי השכונה, איריס אזולאי והשוטר צ'רלי שלוש[2].

אלטרץ נטמן בבית העלמין בהר המנוחות. הותיר אחריו את הוריו, רעייתו, נעמי, ושני ילדים קטנים[1].

לאחר הרצח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחקירתו אמר המחבל כי ביקש לנקום את מותם של 17 ערבים במהומות הר הבית שבועיים קודם[3]. הוא נשפט ונידון לשלושה מאסרי עולם[4], ובית משפחתו נהרס[5].

במלאת שנה למותו של אלטרץ, הוצגה בבית האמנים בירושלים תערוכת יחיד לזכרו עם יצירותיו. גם יצא ספר עם יצירותיו[6]. סמוך למקום הירצחו, ברחוב גדעון פינת רחוב אפרים, הוקם גלעד לזכרו. בשנת 2011 הוצגה בבית שמואל בירושלים התערוכה "מעשה בראשית", שכללה תמונות של אלי ואביו אלברט.

אנדרטה לזכר הרוגי הפיגוע (ובהם אלי אלטרץ), בשכונת בקעה ב-21 באוקטובר 1990 (רחוב אפרים פינת רחוב גדעון)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]