אלי לס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
אלי לס
אלי לס בהופעה - בית מלאכה, חיפה, אוקטובר 2016
אלי לס בהופעה - בית מלאכה, חיפה, אוקטובר 2016
אלי לס בהופעה - בית מלאכה, חיפה, אוקטובר 2016
לידה 5 ביוני 1975 (בן 48)
ישראלישראלבאר שבע, ישראל
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1990
עיסוק זמר-יוצר, גיטריסט
סוגה רוק
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים פית/קית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלי לס (נולד ב-5 ביוני 1975 בבאר שבע) הוא זמר-יוצר, גיטריסט רוק ישראלי ומורה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לס נולד ב-1975 בבאר שבע. בגיל 3 עבר יחד עם משפחתו לקיבוץ דגניה א', שם ספג השפעות מקומיות אשר מאפיינים את סגנונו המוזיקלי ושיריו. מגיל צעיר למד לס לנגן באקורדיון, חצוצרה וגיטרה, שהיא הכלי המלווה אותו מתחילת דרכו המוזיקלית ועד היום.

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1990, בעודו תלמיד תיכון, היה לס גיטריסט וזמר בלהקת הרוק "גורמט", שהופיעה מעט והתפרקה ללא חומר רשמי מוקלט.

ב-1991 הקים לס את להקת "איסטרא בלגינא", שנקראה על שם הביטוי הארמי אִסְתְּרָא בִּלְגִינָא קִישׁ קִישׁ קָרְיָא. "איסטרא בלגינא" ניגנה רוק מתקדם וג'אז, הופיעה מעט וטרם פירוקה הוציאה קלטת, שנקראה בשמה וכללה חומר מקורי של לס.

ב-1994, במקביל לשרותו הצבאי כתצפיתן מוטס, הצטרף לס להרכב הג'אז התל אביבי "אורג'אזמה" (הלחם של המילים אורגזמה וג'אז), שם ניגן דווקא גיטרה בס וזאת על אף שמעולם לא למד לנגן בכלי זה. גם "אורג'אזמה" פעלה למשך תקופה קצרה, הופיע מעט מאוד ולא הותירה אחריה חומר רשמי.

עם שחרורו מהצבא חזר לס לביתו בדגניה א' ונחשף למוזיקה חדשה יותר בסגנונות הגראנג' והאינדי. ב-1999 בעת ששהה בקנדה, שכר לס טייפ 4 ערוצים והחל להקליט חומר מקורי באנגלית.

שנה לאחר מכן, חזר לס לארץ וזכה לחשיפה תקשורתית ראשונה כאשר הקים את להקת "Black Blender (בלנדר שחור)". הלהקה כללה את לס בשירה וגיטרות, אסף דר בגיטרה בס, יפתח כדן בגיטרה (מתופף להקת "מטבוחה" שהתפרקה באותה שנה) ואלעד סטרומר בתופים. ב-2003 הוציאה הלהקה בלייבל פאסט מיוזיק, את אלבומה היחיד "Jets (סילונים)", אך הוא לא זכה להצלחה רבה. זמן קצר לאחר צאתו התגלתה בגופו של דר מחלת הסרטן כשהיא במצב מתקדם, ולאחר כמה ימים הוא נפטר מהמחלה והלהקה התפרקה. לאחר שהתפרקה, כדן המשיך לנגן עם ההרכבים "חמישיית אלברט בגר" ו"פאניק אנסמבל" והפך למנהל האומנותי של מועדון הגדה השמאלית, ולס להקליט שירים על גבי טייפ 4 ערוצים. רוב השירים היו באנגלית ומיעוטם בעברית.

בהמשך השנה פגש לס את איציק אדרי (Salesmen) וצוריאל פניגשטיין (בעבר מתופף להקת "הדרקונים"), והשלושה גילו שלהם אהבה משותפת לניל יאנג. ב-12 בנובמבר 2003, ביום הולדתו ה-58 של יאנג, הקימו השלושה את להקת "The Dogs", כאשר לס בשירה וגיטרות, אדרי בשירה ובאס ופניגשטיין בתופים. בחורף 2004, בקיבוץ עין גב, קיימה הלהקה את הופעתה הראשונה, והרבתה להופיע בעיקר בפלורנטין, בערבי הלייבל פית/קית שבו חתום לס. ב-2005 הופיעה הלהקה בפסטיבל שאנטי לולו בגבעת ברנר וקיימה מספר הופעות מצומצם בפאב "גרביצקי" שהיה באזור.

ב-2004 הוציא לס בלייבל פית/קית את אלבומו הראשון "כוכב מלא באכסניות". האלבום כלל 15 שירים, מתוכם 10 בעברית ו-5 באנגלית, שהוקלטו על גבי טייפ 4 ערוצים. שירי האלבום, כמו רוב שיריו של לס, עסקו בעיקר בנוף המקומי של חיי קיבוץ ועיר ובחיים בעולם מלאכותי ותעשייתי, אך גם באהבה, סקס וריקנות.

ב-2006 הוציאה להקתו של לס "The Dogs" את אלבומה "Between Fences (בין גדרות)" והתפרקה זמן קצר לאחר הוצאתו. בהמשך השנה הוציא לס את אלבומו השני "קישון", שנקרא על שם הרחוב בו לס התגורר, בשכונת פלורנטין בתל אביב. נושאי החיים בעיר ובכפר והעולם המלאכותי שבו גם באלבום זה. את האלבום קידם לס במספר הופעות מצומצם, שבהן ליוו אותו דני הדר, יואב גרוס (פליט להקת "Two States") ועידן אברהמי.

באוגוסט 2007 נסע לס לטיול בהודו, שבמהלכו הקליט ג'אם סשן שהרכיב את אלבומו הבא שיצא ב-2008, "אודות הנשר". באלבום נכלל הקטע "חלום ילדות מתוק", שבו סימפל לס "ראיין" לכאורה את שלום חנוך, כשלמעשה הוא שתל במילות השיר תשובות שהשיב חנוך בראיון ישן לשאלות תלושות. איכות ההקלטות באלבום זה הייתה שונה מבקודמיו, מכיוון שהוקלטה בשטח ולא בחדר סגור.

בתחילת 2009 הוציא לס את אלבומו הרביעי, "נוף פשוט", אשר כלל גרסה חדשה לשיר הנושא, שנכלל באלבום הקודם.

ב-2012 הקים לס את להקת הליווי שלו, "האודיטוריום", הכוללת את איתמר נבו בשירה וגיטרה, אריאל פלג בקלידים, יונתן יידוב (בנו של שלמה יידוב) בבאס ועידן אברהמי בתופים. סגנונו המוזיקלי המלודי של לס הוחלף ברוק מכוסח וקצבי יותר, שהתבטא באלבום החדש "אלי לס ולהקת האודיטוריום", שיצא באותה שנה והציג פירושים רוקיסטיים יותר לשיריו.

ב-17 באפריל 2015 הוציא לס את אלבומו השביעי במספר "היום עובר אחת ושתיים". האלבום כלל שירים שהוקלטו בין 2015-2012 בתלמי יחיאל. בשונה משירי אלבומיו הקודמים שעסקו בנוף סינתטי ובחיי עיר-כפר, עשרת השירים באלבום עסקו במערכת היחסים של זוג נשוי וחייהם במושב חקלאי.

ב-מרץ 2017 יצא האלבום "אלייך רצים השירים". באותה שנה הקים את הלהקה "שלושת השחורים" ביחד עם גלעד מיכאלי בבס ורותם לס (בנו של אלי) על התופים.

ב-מרץ 2021 יצא אלבומו העשירי "לך דע". באלבום משתתפים ילדיו של לס - ליבי בת ה-9 בשירה, ורותם בן ה-12 בחצוצרה.

בשנת 2022 השתתף בסרט התיעודי "עצבני ומהיר: הסיפור של פאסט מיוזיק והפטיפון" של עמית איצקר.

אלבומיו של לס מופצים דרך הלייבל פית/קית אך ניתנים להורדה חופשית באתר הבנדקאמפ שלו.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לס נשוי לשירי, אשר לוקחת חלק פעיל באלבומיו בשירת קולות רקע ובעיצוב העטיפות. עד 2006 התגורר לס בדגניה א' ומשם עבר לרמת גן. מתגורר בחולון והוא מורה ללשון.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כזמר סולן[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • כוכב מלא באכסניות (2004)
  • קישון (2006)
  • אודות הנשר (2008)
  • נוף פשוט (2009)
  • אלי לס ולהקת האודיטוריום (2012)
  • היום עובר אחת ושתיים (2015)
  • אלייך רצים השירים (2017)
  • לך דע (2021)

כחבר בלהקות (לא כולל את האודיטוריום)[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • איסטרא בלגינא - איסטרא בלגינא (1991) - קלטת הבכורה והאחרונה של איסטרא בלגינא, להקת הפרוגרסיב רוק-ג'אז של לס, הכוללת חומר מקורי שלו.
  • Black Blender‏ - Jets‏ (2003)
  • The Dogs‏ - Between Fences‏ (2006)

אוספים בהם מופיעים שיריו של לס ושל להקותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אוסף פית/קית הראשון (2005) - כולל את השירים "היא לא תבין" של לס ו"Dirty Sound" של איציק אדרי מה-"Dogs".
  • אוסף גרביצקי הראשון (2005) - כולל את שירה של "The Dogs" "כלב משוטט".
  • אוסף פית/קית השני (2006) - כולל את השירים "שקט ברחובות" של לס, "עכברים בפסנתר" בגרסה של "Black Blender" ו"כלב משוטט" של "The Dogs".
  • אוסף פית/קית השלישי (2007) - כולל את השירים "אזדרכת" של לס ו"לובשת שחורים" של "The Dogs".
  • אוסף פית/קית הרביעי (2010) - כולל את שירו של לס "רחוק מהמשק".
  • אוסף פית/קית החמישי (2013) - כולל את שירם של לס ולהקת האודיטוריום "אוויר פסגות".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלי לס בוויקישיתוף