אלי פרידמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלי פרידמן
אלי פרידמן במופע אקוסטי ביולי 2015
אלי פרידמן במופע אקוסטי ביולי 2015
לידה 2 בספטמבר 1973 (בן 50)
ירושלים, ישראל
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1993
עיסוק זמר, מלחין ופעיל פוליטי
סוגה מוזיקה חסידית, שירת קרליבך
כלי נגינה אורגן
http://www.elifriedman.co.il/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלי פרידמן (נולד ב-2 בספטמבר 1973) הוא זמר, מלחין, מוזיקאי חסידי ופעיל פוליטי ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשכונת קריית צאנז שבירושלים לבית חסידי, להוריו שלמה אריה ובלומה. התחנך בישיבה הקטנה עטרת ישראל ובישיבה הגדולה היכל התורה של הרב צבי קושלבסקי, ולאחר נישואיו למד בכולל של ישיבת תורה אור. ב-2008 התמודד ונבחר למועצת העיר בית שמש מטעם המפלגה החרדית המודרנית טוב.[1]

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרידמן החל את דרכו המוזיקלית עוד בהיותו בחור. בגיל עשרים הלחין חמישה שירים שביצע מיכאל שטרייכר ביניהם "יזכרם" ו"ומחליף את הזמנים". כמו כן הלחין את השיר "פתח לנו שער" שביצע אפרים מנדלסון.

ב-1998 הוציא פרידמן את אלבום הבכורה שלו - "השמח בחלקו", ובו עשרה שירים שהלחין, עם מילים מהמקורות.[2] מהאלבום התפרסם השיר "השמח בחלקו".

ב-2001 הוציא את אלבומו השני "שומע אל אביונים", ובו תשעה שירים שהלחין.[3] גם באלבום זה המילים לשירים הן מהמקורות. מתוך האלבום התפרסמו בין היתר השירים "שומע אל אביונים", "אשרי האיש" ו-"המלכות שלך היא".

ב-2003 יצא אלבומו השלישי "בוטחים בקב"ה", ובו עשרה שירים שתשעה מתוכם הולחנו על ידי פרידמן.[4] באלבום זה ביצע לראשונה שיר עם מילים מקוריות, "לטעום מהאור". בשיר זה פונה פרידמן לדמות בדיונית של נער חרדי שתוהה מה מקומו בעולם, ומעודד אותו. בין שירי האלבום המצליחים היו השירים "בוטחים בקב״ה", "שמור וזכור" ו-"מעביר יום".

ב-2005 כתב והלחין את שיר הנושא מתוך אלבום הבכורה של מאיר גלבר - "להרבות כבוד שמיים".

ב-2006 יצא אלבומו "על הסטנדר" ובו אחד עשר שירים שהולחנו על ידו.[5] ארבעה מתוכם עם מילים שכתב פרידמן - "לא מתנתקים", "רק אותך אלוקים", "על הסטנדר" ו"ניגון קטן". השירים שהתפרסמו מהאלבום הם "ניגון קטן" ו-"בכֹה תבכה".

ב-2014, לאחר הפסקה של שמונה שנים, יצא אלבומו "מה הבריות אומרות עליו", ובו שנים-עשר שירים פרי לחנו.[6] באלבום מתארחים זמרים אלי הרצליך ויצחק מאיר. בספטמבר 2015 זכה האלבום בתואר "אלבום השנה החסידי" במצעד של תחנת הרדיו קול ברמה.

במרץ 2016 הוציא אלבום הופעה בשם "שרים ביקב עם אלי פרידמן".[7] באלבום עשר רצועות שבוצעו בהופעה אקוסטית שהתקיימה ביקב מצודה שבגבעת יערים ביולי 2015.

ב-2018 הוציא את האלבום "רחובות הנהר" ובו שנים-עשר שירים, אחד-עשר מהם הולחנו על ידו.[8] השיר המצליח ביותר באלבום היה "מרכבות פרעה".

ב-2019 הלחין את השיר "אני מאמין" לאלבומו של אלי הרצליך "הרצליך 2".[9]

החל מינואר 2023 פרידמן שופט בתוכנית הריאלטי "המאסטרו", שמשודרת ברדיו קול חי.[10]

הגשה ברדיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרידמן הגיש בעבר בתחנת הרדיו החרדי "רדיו קול חי" תוכנית מדי יום שישי בשם "לכו נרננה", לצד הרב חיים הורביץ, רב שכונת צהלה. עם השקת תחנת הבת קול חי מיוזיק החל לשדר בה תוכנית בימי שישי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]